Hej
Bytte tändstift på min 306:a med 18,8l 16V motor och upptävkte att det var en del oljesörja i tändstifthålen och att tändstiften satt väldigt löst.
Eftersom oljan knappast kan ha kommit nån annanstans än från gängorna är frågan om det är ett vanligt problem på dessa motorer att stiften gängar upp sig?
Hittade inte heller rekommenderat åtdragningsmoment nånstans i Haynes och inte heller på tändstiftopaketet (på Boschs stift står det ju alltid).
Nån som vet vilket moment det ska vara? drog med 20Nm nu vilket kändes rimligt med tanke på den relativt lilla gängdiametern.
/Dea
Tändstiftbyte på 306 1,8 16V ?
- el cacique
- Klubbmedlem

Re: Tändstiftbyte på 306 1,8 16V ?
306 RG wrote:Hej
Bytte tändstift på min 306:a med 18,8l 16V motor och upptävkte att det var en del oljesörja i tändstifthålen och att tändstiften satt väldigt löst.
Eftersom oljan knappast kan ha kommit nån annanstans än från gängorna är frågan om det är ett vanligt problem på dessa motorer att stiften gängar upp sig?
Hittade inte heller rekommenderat åtdragningsmoment nånstans i Haynes och inte heller på tändstiftopaketet (på Boschs stift står det ju alltid).
Nån som vet vilket moment det ska vara? drog med 20Nm nu vilket kändes rimligt med tanke på den relativt lilla gängdiametern.
/Dea
Vet inte åtdragningsmomentet, men 20 borde vara helt OK. t ex XU5 har 16nm och har för mig att XU9 ligger på 19nm, dessa är alla alumotorer, misstänker din är en järnspis??? och 20 borde vara bra. Lite feeling i greppet så:wink:
Har sett tändstift gänga ur sig på mer än en motor, bl.a på XU9JAZ, BMW och Fordmotorer och med resultatet av att olja sipprar upp. Skulle nog inte classa det som jätteovanligt.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad