vilken givare/sensor

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Daniel J

vilken givare/sensor

Post by Daniel J »

Jag har letat som en tok i gamla trådar men hittar inget svar. Vilken givare är det som sitter på termostathuset fastskruvad under vattentempgivaren? det går olja igenom den grejen oxå eftersom den har 2 anslutningar men oljetrycksgivaren sitter ju på blockets framsida och oljetempen på sumpen så jag har ingen aning. Det är en egen enhet som den sitter på skiljd från vattentemphuset.

Motorn är en xu9jaz DKZ
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
Freddan

Re: vilken givare/sensor

Post by Freddan »

Daniel J wrote:Jag har letat som en tok i gamla trådar men hittar inget svar. Vilken givare är det som sitter på termostathuset fastskruvad under vattentempgivaren? det går olja igenom den grejen oxå eftersom den har 2 anslutningar men oljetrycksgivaren sitter ju på blockets framsida och oljetempen på sumpen så jag har ingen aning. Det är en egen enhet som den sitter på skiljd från vattentemphuset.

Motorn är en xu9jaz DKZ

E inte helt säker på va du menar men om du menar de som ja tror så e de inga oljeslangar utan luftslangar.
Under termostathuset sitter en ventil som ger motorn extra uppmätt luft när den e kall(och därav de förhöjda varvtalet på tomgång med kall motor), 2 anslutningar med luftslangar + 1 kontakt sitter de på den.
Ena slangen går från "röret" mellan LMM å spjällhus till ventilen och den andra slangen går från ventilen till undersidan av insuget....
/Fredrik Fröberg
Numera Peugeot-lös... :cry:
Daniel J

Post by Daniel J »

tackar det är precis den jag menar
205 GTI-89
Medlem Nr 715

äntligen besiktad
Post Reply