Hej
Jag har några frågor om 205. Jag har en 205 Automat från -89 med XU9J1 motor. Men har nu bytt huvudinstrumentet/instrumentpanel, mojängen som visar hastighet och temperatur med mera, till en från en GTi. Nu så får jag ingen information om oljetrycket, och temperaturen visar fel.
Finns det någon oljetrycksgivare på J1:an, och var kan en sådan sitta? Oljetryckswitchen fungerar iochmed att varningslampan lyser med avstängd motor och slocknar med motorn på. På huvudinstrumentet från GTi är det visare som ska visa trycket vilket inte fungerar eller ger för liten signal.
Är det samma temperaturgivare på GTi motorer som på XU9J1, eller måste dom bytas för att få rätt temperatur? Något motstånd i huvudinstumentet som ska bort? Temperaturen visade 90 på originalet men nu bara 80 (termostaten är 89 graders).
Och en annan fråga, finns det en ljustuta på dessa maskiner? Jag måste slå på helljus för att sedan slå av det igen. Andra bilar jag har kört finns det ett läge precis innan helljuset blir fast på, där man kan blinka till med helljuset.
-Johan
Byte av huvudinstrument/instrumentpanel 205/205GTi
Byte av huvudinstrument/instrumentpanel 205/205GTi
205 -89 aut 1.9i, grå i färgen, går som... (går ...)
Haynes Manual-sitat: "...skruva loss relevanta skruvar"
Haynes Manual-sitat: "...skruva loss relevanta skruvar"