2,1 td vs 2,5 td

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
vilkenkarl

2,1 td vs 2,5 td

Post by vilkenkarl »

Två dagar höll bilen.
Ett vattenläckage från en slang dränerade hela systemet, skulle just fixa det när frugan tog bilen till jobbet...
Kvinnor har en förmåga att se en smula på skjortkragen på 100 meters avstånd, men dom kan banne mig inte se en ilsket blinkande röd lampa på instrumenteringen!

Resultatet blev förståss att hon ringde och skällde på mig att bilen inte funkade och luktade konstigt, så jag skickade en kompis för att få henne lite lugnare och åkte bort till bilen efter jobbet.

Startmotorn gick jättelätt så det är väl bara att konstatera att minst blockpackningen har gått, kanske även kamrem mm skojsigt. Med andra ord, dax för ny motor. Visst skulle jag kunna skrota bilen, men den är ju nybesiktad och det mesta funkar som det ska för övrigt.

Nu när jag ändå måste byta spisen, funderar jag på att nosa rätt på en lite större motor, typ 2,5 liters. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant byte? Från mekanisk dieselpump till elektronisk borde innebära att databox, alla slangar, gaspedal mm måste över, är det något jag har missat?
-Ett problem är bara en lösning i arbetskläder
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

det är inte värt att byta från en 2,1 till en 2,5 med allt arbete det innebär

smidigare att köpa en med 2,5 diesel i från början i så fall

hadde dom funderingarna ett tag oxå i en av mina
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01