Diff-diskussion (splittad från "Öberg har bromsat...&qu

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Olof

Post by Olof »

André V wrote:
Olof wrote:
Magnus Bondeson wrote:Marcus har kört med svetsad diff de sista gångerna på strippen, men har inte kapat tiden trots detta.

Tar inte AGA-diffen en hel del effekt :?:

Inte ett dugg...det blir bara tungstyrt om hjulen inte spinner. :)

Har ingen aning har bara fått det berättat för mig att det är så. Men om det inte är så varför köpa en riktig diffbroms då?
Niklas

Post by Niklas »

olof >>
För att den riktig diffbroms är just en diffbroms, den tillåter att hjulen snurrar individuellt till en viss gräns innan den bromsar så att dom rör sig lika. En "aga-diff" är ju en svetsad diffspärr, dvs hjulen rör sig jämt som om dom sitter på samma axel. att hjulen rör sig individuellt är trevligt när man svänger, då ju de yttre hjulet behöver snurra fortare då.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Olof

Post by Olof »

Ahhh, jo det är ju sant.
erik

Post by erik »

Hallå där Niklas, den diffbromsen vill jag inte ha. Man ställer diffen så att den släpper vid ett viss moment, ex. lamelldiff. Kolla på när de visar från t.ex. WRC, AGA från start. Man kan också kolla det genom att hissa upp bilens båda drivhjul och vrida på dem.
Patrik R

Post by Patrik R »

har mycket svårt o tänka mig att WRC-bilar kör runt med diffbromsar.
.::Independent Variant User::.
erik

Post by erik »

Ja nu tänkte jag mest på funktionssättet. Lekte pedagog med dålig framgång? F.ö. begrep jag nog inte ditt inlägg, såvida du inte syftade på den modernare tekniken.
Patrik R

Post by Patrik R »

Jag tänkte mest på att du rättade Niklas med beskrivningen utav en diffbroms. Jämförelsen med en WRCbil är ju då inte riktigt korrekt, om man nu orkar va det.
.::Independent Variant User::.
erik

Post by erik »

Helt sant. Men jag kunde inte komma på var man visar en gammal 140, ser drivhjulen bra. Inte Eurosport i alla fall.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Hmm, semantik och definitioner. "Diffbroms" antyder vissa saker "Limited Slip Differential" (LSD) beskriver principen i tre ord utan att särskilja principer, dvs att man begränsar slirningen (eller möjligen hastighetsskillanden mellan hjulen) på ett eller annat sätt. Vad jag vet (och det är inte mycket) så är det Haldex- och viskodiffarna som är reaktiva per definition.

"Diffspärr" är en annan term som beskriver en diff som mer eller mindre intelligent tvärlåser hjulparen till varandra.

Så nog kör de väl med diffbroms i WRC?
EN 14497
Dart

Post by Dart »

å i dragracing kör man med spole :D
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
erik

Post by erik »

Det här var ju riktigt underhållande. Jag la ner för att inte framstå som alltför stöddig.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Tobbe Tuff wrote:å i dragracing kör man med spole :D
Spole, menar du "spool diff" då? Isåfall är det = AGA-diff.
EN 14497
stellan

Post by stellan »

njae...

AGA syftar ju på American Gas Association, dvs att svetsa ihop differensial dreven.

Spole ersätter ju hela differensialen. Enbart kuggkransen som skruvas i spolen och pinjongen behålls.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

(Tror det kan bli dags att splitta denna tråd så småningom :) )

....TorSen- och ATB-diffarna har jag inte riktigt lyckats begripa mig på. De verkar nära besläktade och ska man tro beskrivningarna av deras principer så är de nog också reaktiva. Dvs de är öppna normalt, men låser vid behov.

Viskodiffen är definitivt reaktiv, det spinner lite innan den bromsar (differensen).

Planetdiffen har jag läst på sen sist och den fördelar moment rent mekaniskt, men är av öppen princip och bromsar inte i sig själv.

Vad gäller lamelldiffen så har jag faktiskt inte tänkt på om den är proaktiv eller reaktiv. Kondiffen är väl av samma princip, men med en annan form hos friktionsytorna?

Är det verkligen så att dessa är låsta i normalfallet och släpper vid behov?

Detta torde vara en viktig distinktion vad gäller kurvegenskaper, proaktiv ger extra understyrning i utgången, medan reaktiva inte borde göra det.

Fotnot: särkillnad reaktiv/proaktiv är en egen definition, inte att förväxla med aktiva diffar som bromsar/låser efter ett behov definierat av en dator som registrerar diverse parametrar.
EN 14497
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Leibel wrote:njae...

AGA syftar ju på American Gas Association, dvs att svetsa ihop differensial dreven.

Spole ersätter ju hela differensialen. Enbart kuggkransen som skruvas i spolen och pinjongen behålls.
Pinjongen och kuggkransen behålls nog i de allra flesta fall. Men om jag fattat det rätt så är en "spool diff" en direktkoppling till drivaxlarna. Ergo: AGA = spool. Även Elga = spool.
EN 14497
erik

Post by erik »

Lamellen släpper vid inställt kpm. Gamla V4:an t.ex. hade lamelldiff. Jag orkar inte lära mig alla nya diffar heller. Eftersom jag kört rally, har jag någorlunda koll på den sidan. I vissa fall säger man även att diffen är t.ex 75%-ig. Apropå viskösa diffar, vet ni hur "diffen" funkar på en oljeplattform?
När det gäller killen med 350 hästar, är jag mest imponerad över att resten håller. Eller gör det?
Nu måste jag släcka, på servicehemmet får vi inte vara uppe längre.
stellan

Post by stellan »

det ja fattat angående spole är att man svarvar ut en spoole och sen monterar orginal (tex) kuggkrants på. Kolla i bilsport när dom byggde turbo containern, avsnittet då dom ger sig på bakvagnen när bilen precis blivit lackerad.

Begreppet "Spool diff" vet ja inte om ja riktigt kommer överense med. :) . Spole är ju en spole som sagt åvan och visst skulle de då vara "spool diff" men skulle inte vilja kalla en elga/aga/svets diff för "spool diff" :?
Last edited by stellan on Sun Oct 26, 2003 23:12, edited 1 time in total.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Leibel wrote: ......Begreppet "Spool diff" vet ja inte om ja riktigt kommer överense med. :) . Spole är ju en spole som sagt åvan och visst skulle de då vara "spool diff" men skulle inte vilja kalla en elga/aga/svets diff för "spool diff" :?
Det jag menade var att verkan är densamma, inte att ett antal väl placerade svetsloppor ser exakt likadana ut som en ihålig lättmetallklump. :wink:

Vad betyder att drivaxlarna "vart skruvade"? Sammanbundna med skruvförband? Hursomhelst, AGA/Elfa/spool- diff betyder att man inte har någon egentlig differentialväxel längre och drivhjulen är stelt förbundna med varandra?
EN 14497
stellan

Post by stellan »

Hursomhelst, AGA/Elfa/spool- diff betyder att man inte har någon egentlig differentialväxel längre och drivhjulen är stelt förbundna med varandra?

japp

skruvade, att dom hade skruvat sig.. :shock:
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

Leibel wrote:.......skruvade, att dom hade skruvat sig.. :shock:
OK, då vet jag vad du menar, tror jag, typ tvinnade. Var rätt insnöad på diffar för tillfället.
EN 14497
Post Reply