Fel på 205 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
karocko

Fel på 205 GTI

Post by karocko »

Hejsan! Är ny på detta forum.

Det är nämligen såhär att jag provkörde en 205 gti igår med 1.9 motorn. Bilen var inte i kanonskick men har bara haft 3 ägare vilket lockade en hel del.

Det fanns dock några fel på den som jag skulle vilja fråga er om tips på.

1: Bilen hade problem att starta, först starta den direkt. Sedan startade den inte alls, så testade vi med startkablar och då gick den igång igen. Men vi skulle även starta den en 4:e gång och då gick den inte igång alls.
Jag funderar på om det är startmotorn som är sönder?!
Symptomen är sådana att man vrider om nyckeln så hör man att att startmotorn drar runt ca 1 gång på ca 5 sek.

2: När jag var ute och provkörde så hörde jag ett ljud som uppkom från tomgångsvarv till ca 1500 - 2000 rpm. Ett slags tjutande ljud skulle man kunna beskriva det som.
Några tips?

MVH// Karocko
pugg_90

Post by pugg_90 »

1an låter som startmotor kablen som där nog e för dålig kontakt och det andra är nog någon lös plåt under bilen!

Lycka till med köpet :D :D
karocko

Post by karocko »

pugg_90 wrote:1an låter som startmotor kablen som där nog e för dålig kontakt och det andra är nog någon lös plåt under bilen!

Lycka till med köpet :D :D

Tackar för svar!

1:an låter rimligt, var brukar det glappa i sådana fall?

Någon lös plåt lät det inte som, utan det var mer ett slags tjutande, vinande ljud, som uppstår på låga motorvarv.

Någon som har någon idé?

Bilen tuggade sig fram lite på 1:a växeln ibland, detta berodde dock hur mjuk man var på kopplingen. Några tips om detta?

MVH// Karocko

Kan nog få bilen för 3 laxar, tycker ni jag ska slå till?
freda155

Post by freda155 »

På ettan svarar jag dåliga batterianslutningar.

På tvåan svarar jag kamremsspänningen, blir den inte helt rätt tjuter det vid dessa varvtal. Kolla om det kommer ifrån höger sida av motorn (i färdriktningen sett).
Fredrik Pettersson

0 st Peugeoter

Alfa 75 3,0 1988, Alfa 164 TS Super 1995, Jaguar XJR 1995, Buick Skylark 1969
karocko

Post by karocko »

freda155 wrote:På ettan svarar jag dåliga batterianslutningar.

På tvåan svarar jag kamremsspänningen, blir den inte helt rätt tjuter det vid dessa varvtal. Kolla om det kommer ifrån höger sida av motorn (i färdriktningen sett).

Då får jag tacka för dina svar.

2:an var riktigt intressant. Ska antagligen byta kamrem iaf, så då får det bli till o spänna om den. Men ska kolla vart ljudet kommer ifrån.

Någon mer som har någon idé?
Dasha

Post by Dasha »

Man brukar ju byta spännrullen samtidigt med kamrem. När jag gjorde det så rullade den väldigt segt och kändes som om det var grus inuti :shock:

Kolla även generator remmen, sprickor samt om den e slapp.

205 GTI Monte Carlo - 92
205 Green, såld å slaktad
Post Reply