Peugeot 607 V6 2001-

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fegauro

Peugeot 607 V6 2001-

Post by Fegauro »

Köpte en 607:a V6 från 2001, för snart sex månader sen. Älskar bilen som rullat utan problem, förutom en överkörning av ett dött rådjur... :cry:

Men för tre veckor sedan började det lysa att "Anti-pollution system defective". Har haft felindikering på ESP och ABS:en (som dock slocknat då jag startat om motorn, dessutom har det inte känts annorlunda att köra den). Så jag trodde att det var ytterliggare en felindikering...

Men indikeringen släcktes ej...

Lämnade in den på Auto 7h i Borås (auktoriserad Peugeotverkstad), och fick meddelandet att katalysatorerna behöver bytas ut. Pris 27 000 kr, för en bil jag köpte för 67 000kr. Bilen går utmärkt annars, inga motorproblem...

Försöker man blåsa mig? För jag har aldrig hört att man byter katalysator på bilar, åtminstone inte bilar som gått strax över 15 000 mil...

Tacksam för hjälp!
Peugeot 607 - komfort, ögongodis och nöje i ett!
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Tyvärr inte helt ovanligt, arbetskompisen fick byta bägge på sin Audi till en kostnad av 46000:- :shock:
Nu gick förvisso Audi in och betalade hälften av materialet eftersom bilen var servad på auktoriserad och de borde uppmärksammat felet då, en läckande injektor.

Men som oftast så finns det betydligt billigare alternativ än original, katalysatorer finns från ca 800:-/ styck, jobbet går att få utfört för nån eller några tusenlappar.
Men se till att få ett andra utlåtande innan du gör nåt alls.
Se också till att få åtgärdat ursprungsfelet innan nåt annat görs.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Richard Gustavsson »

Claes B wrote:Tyvärr inte helt ovanligt, arbetskompisen fick byta bägge på sin Audi till en kostnad av 46000:- :shock:
Nu gick förvisso Audi in och betalade hälften av materialet eftersom bilen var servad på auktoriserad och de borde uppmärksammat felet då, en läckande injektor.

Men som oftast så finns det betydligt billigare alternativ än original, katalysatorer finns från ca 800:-/ styck, jobbet går att få utfört för nån eller några tusenlappar.
Men se till att få ett andra utlåtande innan du gör nåt alls.
Se också till att få åtgärdat ursprungsfelet innan nåt annat görs.

Är förkattarna som det är kontroll på och dom är inte kul att byta mot universal :shock:. Dom sitetr skruvad i princip direkt på grenrören och har många konstiga böjar, speciellt den bakre banken. Men dete kalrt allt går :wink: . Och ja det händer att man får byta dom - Felkod - Förkat föråldrad.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
607-VIK

Re: Peugeot 607 V6 2001-

Post by 607-VIK »

Fegauro wrote:Köpte en 607:a V6 från 2001, för snart sex månader sen. Älskar bilen som rullat utan problem, förutom en överkörning av ett dött rådjur... :cry:

Men för tre veckor sedan började det lysa att "Anti-pollution system defective". Har haft felindikering på ESP och ABS:en (som dock slocknat då jag startat om motorn, dessutom har det inte känts annorlunda att köra den). Så jag trodde att det var ytterliggare en felindikering...

Men indikeringen släcktes ej...

Lämnade in den på Auto 7h i Borås (auktoriserad Peugeotverkstad), och fick meddelandet att katalysatorerna behöver bytas ut. Pris 27 000 kr, för en bil jag köpte för 67 000kr. Bilen går utmärkt annars, inga motorproblem...

Försöker man blåsa mig? För jag har aldrig hört att man byter katalysator på bilar, åtminstone inte bilar som gått strax över 15 000 mil...

Tacksam för hjälp!

gå in på www.bildelsbasen.se så ska du nog få bättre priser på sakerna dock är de ju begagnat men jag tror inte de är något större fel på delarna ändå. Har du provat att varva ur bilen kraftigt på växlarna?, tänkte om bilen har stått en längre tid eller gått väldigt lugnt så kan de ju räcka att "sota ur den" så eventuella avlagringar försvinner, bara ett tips.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Post Reply