407 startar inte

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
406_Jonathan

407 startar inte

Post by 406_Jonathan »

Vi har en 407 2,0 HDI -06 som vi har haft en månad och under den tiden så har den varit lite "tungstartad". Den har alltid startat men känts lite trög och tung oavsett om den är varm eller kall. Den har inte varit så alert utan whoamwhoamwhoam... när man startar.

Vi hade den på service för ett tag sedan och de trodde inte på att det var batteri utan att det var startmotorn som inte var riktig.

Men så igår när jag skulle starta den så lät den ännu tröttare än vanligt och jag stod där några sekunder på starten utan att den gick igång. Nu så orkar den typ dra runt ett varv, och under varvet så tonas alla lampor ner och det klickar i nåt relä. Sen orkar den dra runt ett varv till och så håller det på...

Jag har provat startkablar men gör ingen skillnad och det är iaf 12V på batteriet enligt multimetern.

Låter det här som att det är startmotorn som kastat in handduken eller kan det vara något annat?

Ska man försöka bogsera igång bilen?
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
maniac

Post by maniac »

Det är startmotorn! skitkass kvalite på just dessa! hoppas du får en inom en för Peugeot "helt ok leverans tid" dvs 3 veckor +

jag mf driver just nu flera ärenden mot Peugeots urusla kundservice.
min 407:a som är 2,5 år gammal har bytt en hel del saker så som turbo/hjullager/lampor/bromsar/radio/startmotor mm mm
faktiskt svårt att komma ihåg allt. sen har ju peugeot själva bytt en del saker vid servicar som visat sig vara skräp.
du kan putta igång den utan problem. lättstartad på detta sett. borde kanske varit standard från fabrik? :P

lycka till.
Last edited by maniac on Thu Oct 01, 2009 16:33, edited 1 time in total.
Det Var Bättre Förr!
tjoa

Post by tjoa »

Usch då, jag som precis köpt en 407 SW -06...
Maniac: Har du haft otur eller är detta nått man kan vänta sig ?
Min kondensor är paj efter 4500mil.. går på försäkringen troligtvis, men ändå.
//Johan
maniac

Post by maniac »

Jag vill absolut inte påstå att jag har haft otur.
Bilen funkade bra i 6 månader :P

Det som däremot är fakta är att Peugeot är av undermålig kvalité.
jag jämför direkt mot bilar jag tidigare kört som tjänstebilar.
Bmw/Volvo/Saab/ samt vad mina kollegor idag kör omkring i. Audi/Honda/Mercedes/Ford och Passat.

Man ska oxå komma ihåg att alla modeller har sina brister, dock finns det f*n ingen modell som är så kass som valfri peugeot.
om du söker runt lite på detta forum samt nätet i övrigt så hittar du tyvärr en hel del negativt om just 407. förutom undermålig kvalité på flertalet av sakerna jag redan nämt så kan ju avgassystemet samt rost läggas till.

MEN.... det sämsta av allt är trots allt inte bilen, det är Peugeots kundsupport. totalt jävla ointresserade av att ersätta något som passerat 2 års garantin.
visst... jag kan förstå att är det 2 år så är det... men kom igen! utav alla dessa fel så kan det inte vara måndags ex... det är kass kvalité punkt slut!
jag känner ett par till som kör peugeot (själv har jag haft massor med olika peugeoter sen 93) där alla drabbats av minst 3 fel som jag nämt.

Det finns säkert bilar som rullar många felfria mil. Peugeot är dock inte en av dessa
Det Var Bättre Förr!
tjoa

Post by tjoa »

Har du bensin eller diesel ?
//Johan
maniac

Post by maniac »

2.2l diesel -07

här har du flera som är missnöjda
http://www.fairshopping.se/viewopinion. ... ionid=1459
Last edited by maniac on Thu Oct 01, 2009 14:13, edited 1 time in total.
Det Var Bättre Förr!
tjoa

Post by tjoa »

Har haft 3st Peugeot tidigare med det var länge sen. Dock var det ingen vidare kvalite då. Tänkte att det kanske blivit bättre. Börjar det strula så blir det en snabb försäljning för min del. Vill jag meka så köper jag ju en äldre billig bil :lol:
//Johan
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Måste bara inflika att jag aldrig har hört talas om en bil som "bara fungerar" 8)

Det närmaste jag kommit själv är väl kanske Honda då, men....näää.

Bilar är skit så sett.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
tjoa

Post by tjoa »

Jag har sökt runt lite både här och på nätet i övrigt men jag tycker att det är rätt magert med info. Borde finnas mer med tanke på att det ändå är en rätt vanlig bil.
//Johan
maniac

Post by maniac »

SNILLET wrote:Måste bara inflika att jag aldrig har hört talas om en bil som "bara fungerar" 8)

Bilar är skit så sett.

självklart är det så. men sätter du upp en kvalitétsundersökning med en peugeot inblandad så har jag svårt att se den hamna annat än sist.
näst sist kanske, om renault är med :roll:
Det Var Bättre Förr!
tjoa

Post by tjoa »

Jag har haft ett rätt problemfritt bilägande dom sista 15 åren och då har jag ändå inte haft råd att ha senaste modellen. Har haft 5st BMW där nästan alla hade gått över 10000 mil innan jag köpte dom, och det var inga problem.. Väldigt lite rep. Men jag ville ha lite nyare bil och då tänkte jag att en Peugeot 407-06 som gått så lite borde funka bra ett tag framöver. Hoppas att min håller sig i skinnet :D
//Johan
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

maniac wrote:
SNILLET wrote:Måste bara inflika att jag aldrig har hört talas om en bil som "bara fungerar" 8)

Bilar är skit så sett.

självklart är det så. men sätter du upp en kvalitétsundersökning med en peugeot inblandad så har jag svårt att se den hamna annat än sist.
näst sist kanske, om renault är med :roll:

Snarare i mitten nånstans enligt de undersökningar som görs och har gjorts. Vissa modeller bättre än andra, den som alltid hamnar dåligt till är ju 307, resten brukar ju placera sig före "kvalitetsbilar" som t.ex. Volvo S40/V50/V70, vissa MB osv.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by tjoa »

Maniac: Är detta du ?

Anonymous skriver:

har en 2.5 år gammal 407 sw som nu har 10 000 tjänstemil på mätaren.
jag orkar inte rabbla upp hela historien här och nu utan drar bara lite kort om den. sparar krutet till media kommer in i bilden.
jag kommer köra stenhårt för att få rätt i min sak och dra ner Peugeot i skiten av bilmärken i detta land.

Jag har haft farthållare som lagt av, fått byta turbon(tog 14 dagar i väntan på delar) sen så var klåparna på verkstaden grymma när dom sket i att skruva åt dom skruvar som satt svåråtkomligt till så bilen min gick 16 mil innan den fick bärgas med nytt verkstad besök, felsökningar (ny verkstad) hyrbil mm.
farthållaren slutade naturligtvist att fungera igen med ett nytt besök på den “eminenta” verkstade.
vidare har jag haft små skitfel som inte är värda att nämna.
Nu är det dock så att efter exakt 2.5 år så beslutade bilen att inte vilja starta mera pga att startmotorn packade ihop (löjligt dålig kvallite)
jag hade väl inte brytt mig så mycket igentligen om dom bytt den snabbt å jag fått betala då garantin gått ut. Det tog dock 3 veckor att få fram en sketen startmotor! 12 000 fattigare pga hyrbil och över 5000kr i rep kostnad.
jag har krävt att få ersättning för hyrbil då jag tycker det är på tok för lång lev tid för en simpel reservdel.
jag skiter fullständigt i alla bortförklaringar om underleverantörer som har svårt att få fram delar mm mm.
det finns många bilar på svenska skrotar man kunde plockat en beg på tex.
Peter Magnusson är kass på att ringa tillbaka som han utlovat 2 ggr så jag har fått jaga honom. svaren har varit ungefär som ni nämner ovan och med hänvisning till verkstaden som i sin tur hänvisar till Peter. Ja, jag ska på Peter igen imorgon!
nåväl… för att göra en seg historia mindre seg så är jag fast besluten i att få upprättelse i detta fall.

ps. ny bil är beställd och det blev definitivt inte peugeot. det kommer förmodligen aldrig bli någon mera heller.
jag har ägt 205. 306(har en gti-6 idag) .405 (2st)
och visst är det trevliga bilar… tyvärr oxå av sämre kvalité

//V
//Johan
maniac

Post by maniac »

japp.
det är ett svar till följande inlägg från flera i detta land med synpunkter på både kvalité samt kundsupport.
http://www.barstol.nu/ett-test-av-den-d ... entmakten/

Claes B:
Enligt Vi Bilägares undersökning AutoIndex 2009 har följande märken Sveriges mest nöjda bilägare: Subaru, BMW, Toyota, Audi, Honda, Mercedes, Skoda, Volvo, Mazda och SAAB. Inte en fransk bil så långt ögat når…

är visserligen igentligen skitsamma... saken är att jag vill ha upprättelse i någon form av kompesation för att min bil fick stå på verkstaden i 3veckor pga att peugeot inte fick fram en startmotor.
från dag 1 sades att den skulle komma om 3 dagar, sedan flyttades detta datum fram 3 dagar i taget. om man vetat detta från första dagen från verkstadens och min sida så hade vi löst hyrbil mm på helt annat sätt!

svaret verkstaden fick av peugeot var "den kommer när den kommer" :roll:
Last edited by maniac on Thu Oct 01, 2009 16:12, edited 1 time in total.
Det Var Bättre Förr!
maniac

Post by maniac »

fel post
Det Var Bättre Förr!
tjoa

Post by tjoa »

Ok. Du hade den som tjänstebil ? Kul om skulle åka på sådana kostnader privat :(
//Johan
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bra att röra om lite.

Att kundbemötandet i stort hos Peugeot Sverige är dåligt verkar tyvärr inte vara någon nyhet :(
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
maniac

Post by maniac »

tjoa wrote:Ok. Du hade den som tjänstebil ? Kul om skulle åka på sådana kostnader privat :(

Jobbet har varit dom som tagit alla kostnader ja.
förutom allt som byttes under garantin så har denna bil kostat sjukt mycket pengar att äga.
den ska förresten in på måndag igen då en varning om en trasig lampa lyser i displayen 9 av 10 starter. jag hittar självklart ingen lampa som är ur funktion.
ja just det... glömde ju att bakrute torkaren oxå är kass. den "gick sönder" under dom 3 veckorna bilen stod på verkstaden sist. vanligt fel enligt verkstaden, bakrute torkaren tar in fukt å ärjar. det är kanske ok på en 10 år gammal 306:a (min funkar där... peppar, peppar) men f*n inte på en nästan ny bil.
Det Var Bättre Förr!
maniac

Post by maniac »

någon annan som har 407 eller annan peugeot av senare årsmodell med strul?
Det Var Bättre Förr!
tjoa

Post by tjoa »

Om baktorkaren krånglar, det kan jag väl leva med även om jag tycker att det borde hålla rätt många år. Men turbo och startmotor är ju ska ju bara funka när bilen inte gått mer än så. Vad är det som tar död på turbon? Värme?
//Johan
Post Reply