Bur till 309?

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
pät

Bur till 309?

Post by pät »

Finns det några sådana färdiga, godkända som går att köpa?
Funkar det tillsammans med taklucka?
Är skruvade burar godkända? Eller måste de svetsas fast?

Har nu på senaste tiden varit två bekanta till vänner till mig som har avlidit i krocker, voltat o bilen ser ut som skit.. så man vill ha lite safety..
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bli medlem människa.... :D

Finns trådar att läsa då. 8)
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
pät

Post by pät »

Tack för givande svar. :lol:

Är luspank och arbetslös så det kommer inte hända på ett tag.

Borde väl finnas några trådar ute på nåt annat forum som någon vet om? Eller bara lite kort fakta som nån kan dela med sig av?

Vad tycker SBP om burar?
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Dart

Post by Dart »

sätter en peng på att den summan det kostar att bli medlem tjänar du in på att läsa om banåkafånarnas burbyggen. E iofs ett tag sen jag kunde läsa det forumet men det är många som byggt burar, både från scratch och färdiga kit. Kan vara värt en slant för att få veta vilka misstag andra har gjort, så slipper du upprepa de bravaderna.

Du har tänkt att bygga bur men har inte stålar till medlemsavgiften? Jo tjena.

gl hf
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
pät

Post by pät »

Dart wrote:sätter en peng på att den summan det kostar att bli medlem tjänar du in på att läsa om banåkafånarnas burbyggen. E iofs ett tag sen jag kunde läsa det forumet men det är många som byggt burar, både från scratch och färdiga kit. Kan vara värt en slant för att få veta vilka misstag andra har gjort, så slipper du upprepa de bravaderna.

gl hf

Först o främst tänkte jag HÖRA vad folk har o säga om burar innan jag tänkt bygga/köpa en... Men får väl se det som ett framtida projekt då eftersom det inte verkar gå att få någon fakta om man inte är medlem. :wink: :roll:
Patrik
Peugeot 309 GTI16 -92
Föredetta bil:
309XS Nouveau -91
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Finns mycke matnyttigt på medlemsforumen, går ju inte att länka, det var väl så han menade. :wink:
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Nik

Post by Nik »

pät wrote:
Dart wrote:sätter en peng på att den summan det kostar att bli medlem tjänar du in på att läsa om banåkafånarnas burbyggen. E iofs ett tag sen jag kunde läsa det forumet men det är många som byggt burar, både från scratch och färdiga kit. Kan vara värt en slant för att få veta vilka misstag andra har gjort, så slipper du upprepa de bravaderna.

gl hf

Först o främst tänkte jag HÖRA vad folk har o säga om burar innan jag tänkt bygga/köpa en... Men får väl se det som ett framtida projekt då eftersom det inte verkar gå att få någon fakta om man inte är medlem. :wink: :roll:

Ring och snacka med följande:
Finess 016-260 99
GUSS 08-57030022, 070-7147422
TMS 0929-555 23

Där kommer du får mer och bättre info än vad du får som medlem! ;)
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
cerveza

Post by cerveza »

kommer han?, kanske om burar, men han behöver säkert hjälp på traven när han ska montera den och plocka ner bilen invändigt på smartast möjligast sätt.
och det får han om han blir medlem och kan starta en projekt tråd och titta på andras och fråga.
Fiat Ritmo turbo 2,0 8v, projektråd kommer snart.
Dart

Post by Dart »

visserligen men för den biten fungerar mekforumet utmärkt.
nik är en vis man

btw cerveza, gillar kopplingen mellan ditt webcamfoto och din signatur. Helt wicked roligt.

cerveza

Post by cerveza »

Dart wrote:visserligen men för den biten fungerar mekforumet utmärkt.
nik är en vis man

btw cerveza, gillar kopplingen mellan ditt webcamfoto och din signatur. Helt wicked roligt.

ja visst är det,, synd att informationen inte stämmer så bra in på mig bara :wink:
Nik

Post by Nik »

cerveza wrote:kommer han?, kanske om burar, men han behöver säkert hjälp på traven när han ska montera den och plocka ner bilen invändigt på smartast möjligast sätt.
och det får han om han blir medlem och kan starta en projekt tråd och titta på andras och fråga.

Förstår att du inte ser logiken i detta, man måste åtminstone vara normalbegåvad för det!

För att förtydliga för dig så har alltså två av tre ovanstående firmor jobbat med att tillverka och montera skyddsbågar i över 20 år.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Klart att han kommer att få bra råd av dem, men endast övergripande sådana, telefonsupport ger man ju till en viss gräns beroende på vad kunden betalar.....

När det kommer till detaljproblem och lösningar på dem tycker jag "burbyggar" trådarna är ganska informativa.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Dart

Post by Dart »

Tror faktiskt inte att en firma av den typen skulle överleva i 20 år om man bara gav övergripande råd.

Nik

Post by Nik »

Dart wrote:Tror faktiskt inte att en firma av den typen skulle överleva i 20 år om man bara gav övergripande råd.

Nej, och det lilla jag haft att göra med sådana firmor visar också på det du säger!
Grymt kompetenta och även öppna med sin kunskap. Antagligen för att många kör enmansfirmor och har att göra fram till pension vare sig man köper en montering eller ej.
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

De där firmorna har ingen vidare kunskap inom konstruktion. De rekommenderar lösningar direkt ur SBF:s skisser bara. Men det duger gott. De kan säkert komma med praktiska råd också, Guss kan det iaf. Nyttigt, men inte direkt raketforskning.

Konstruera in vridstyvhet i strukturen kan de inte. De två (?) FIA-certifierade byggarna i landet borde kunna det, men då börjar det bli dyrt och kanske överkurs.

Utan att vara medlem har du ändå tillgång till denna tråd: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ht=burbygg ...
EN 14497
Nik

Post by Nik »

Pär H wrote:De där firmorna har ingen vidare kunskap inom konstruktion. De rekommenderar lösningar direkt ur SBF:s skisser bara. Men det duger gott. De kan säkert komma med praktiska råd också, Guss kan det iaf. Nyttigt, men inte direkt raketforskning.

Konstruera in vridstyvhet i strukturen kan de inte. De två (?) FIA-certifierade byggarna i landet borde kunna det, men då börjar det bli dyrt och kanske överkurs.

Utan att vara medlem har du ändå tillgång till denna tråd: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... ht=burbygg ...

Dom är avsevärt bättre än den genomsnittliga byggaren som gör sin första bur.
Dock tycker jag de sista jag sett på detta forumet ser vettiga ut, men man har sett några skräckexempel i synnerhet på 205gtidrivers!
cerveza

Post by cerveza »

Nik wrote:
cerveza wrote:kommer han?, kanske om burar, men han behöver säkert hjälp på traven när han ska montera den och plocka ner bilen invändigt på smartast möjligast sätt.

Förstår att du inte ser logiken i detta, man måste åtminstone vara normalbegåvad för det!

För att förtydliga för dig så har alltså två av tre ovanstående firmor jobbat med att tillverka och montera skyddsbågar i över 20 år.

Alla dessa påhopp, du måste ju snart få en varning alltså, man vågar ju snart inte posta på forumet längre tack vare att man förväntar sig påhopp från dig, jag är helt enkelt rädd numera..
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Pär H »

cerveza wrote:
Nik wrote:

Alla dessa påhopp, du måste ju snart få en varning alltså, man vågar ju snart inte posta på forumet längre tack vare att man förväntar sig påhopp från dig, jag är helt enkelt rädd numera..
Faktiskt, Nik, från en som respekterar dig, så borde detta vara under din värdighet. :cry:

MVH / En som lyckats kamma sig någorlunda med tiden (?)
EN 14497
Peder
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peder »

Nik wrote:

:shock:
Peugeot 205 CTI
Nissan Skyline R33 GTST 4Door

Tidigare
106 Rallye
306 Dimma
306 Gti6
205 Mi16
405 Mi16
740 GLT
E46 320 Touring
S-performance
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by S-performance »

Peder_306Dimma wrote:
Nik wrote:

:shock:

:director: [-X
_S-performance _______________________
Peugeot 306 GTI bruksbil edition SÅLD
Peugeot 205 Mi16-6 PTS
Peugeot 205 Mi16 TURBO gröna faran
Peugeot 205 GTI-6 Gutmann
Peugeot 205 GTI -89
Peugeot 405 Mi16 Racing projekt
Peugeot 205 CTi busbil
Peugeot 205 GTI Lemans "krockad"
Peugeot 309 sx