Tjejen köpte för någon månad sedan en 206GIT -01 som gått en hel del (24.000mil).
Bilen är allmänt ostabil i högre farter (120+ på glädjemätaren).
Till historien hör att framvagnen behöver ställas in (ordentligt spårkänslig även på vinterdäcken) men enligt förra ägaren så ville firman först byta fjädrar, fjäderbenslagring och lite stag fram eftersom dessa skulle vara dåliga. Men inte dämpare?!?
Är det rimligt att fjädrarna är kassa men inte dämparna??? Den har ju visserligen gått en del, men min gamla Audi 90 har gått längre och ligger fortfarande som ett strykjärn längs vägen med originalfjädrar upp till ca 190 (med skitdäck).
Dessutom för mig känns det som att det inte bara är fram som är problem, mycket av det ostabila tyckar jag känns som det kommer bakifrån. Det hoppar och skuttar lite allmänt oroväckande från ändan i moderat högre farter (120+). Är det "som det ska vara" med denna typ av bakaxel, speciellt med problemen fram, eller är det kanske läge att kolla upp om/vad som e fel i bakvagnen med? Har själv bara haft fjäderben bak så är helt nybörjare med 206ans lösning.
Vad är de troligaste felen och vilka saker bör man lämpligen köpa för att få ordning på stabiliteten? (Tjejen gasar gärna och väghållningen är prio men det ska inte vara dyra specialprylar)
Taksam för tips, länkar mm.
PS Bilen är nybesiktigad utan anmärkning och jag har aldrig mindre däckstryck än 2,5. Men just nu känns den lite farlig att köra, speciellt på halt underlag.