Något drar ut batteriet???

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Petterzzon

Något drar ut batteriet???

Post by Petterzzon »

Som i tidigare tråd kunde jag inte öppna bilen pga att batteriet va helt dött, laddade och starta och allt va frid och fröjd, dagen efter va batteriet i stort sett tomt igen misstänkte att det hade frusit sönder så jag köpte ett nytt igår.

Idag när jag skulle starta den så va den nästan död den orkade centrallås men inget mer med det nya batteriet.

Härom dagen när jag kopplade till laddaren så låt det ifrån motorn som det spolade vatten i den??? ät det något som är till för att cirkulera kylarvattnet el liknande???

Idag så starta vi bilen med hjälp ifrån annan bil och hade igång den ca 2min och då hade den laddat batteriet ca 2,5volt på mätaren sen när jag kom tillbaka till bilen ef ca 40min så va det spolande ljudet tillbaka och det lät även som det kom något spolande ifrån bränsletanken...

Det jag funderar på alltså är, är det något vanligt som drar ur batteriet och vad är det spolande ifrån motorn och ska det va så och är det något som kan dra ur batteriet???

Bilen en 406 Coupe 97 V6 :evil:

Tacksam för all hjälp
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Min första tanke är att du har ett bränslepumprelä som hänger sig. Öppna tanklocket och lyssna. Det brukar höras ganska bra när pumpen går. Inte alls säkert att det är rätt, men det är ju enkelt att kolla.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Det spolande ljudet försvinner efter en stund, min dumma tanke va att det spolar i motorn en stund sen börjar den igen helt enkelt för att med säkerhet inte ska frysa fast det är glykol i annars förstår jag inte varför den spolar kylarvattnet i motorn det ska ju vattenpumpen göra och den går ju inte när motorn är avstängd.

kan det va så att den spolar mer bara för att det börjar bli lite kylarvatten iden? lampan har tänts nångång och sen slocknat så jag har inte hunnit fylla på.

frågan är vad som spolar... men viktigast finns det något vanligt som drar ut batteriet typ cd-växl el nått liknande???
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Det ska väl inte finnas någon elektrisk pump som ska spola runt vattnet. Vanligt o vanligt är väl svårt att säga du har ju nämnt några. Du får väl köra uteslutningsmetoden. Koppla loss en batterikabel Sätt en multimeter emellan och plocka säkring för säkring tills du hittar vad som drar ur batteriet.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Petterzzon wrote:Det spolande ljudet försvinner efter en stund, min dumma tanke va att det spolar i motorn en stund sen börjar den igen helt enkelt för att med säkerhet inte ska frysa fast det är glykol i annars förstår jag inte varför den spolar kylarvattnet i motorn det ska ju vattenpumpen göra och den går ju inte när motorn är avstängd.

kan det va så att den spolar mer bara för att det börjar bli lite kylarvatten iden? lampan har tänts nångång och sen slocknat så jag har inte hunnit fylla på.

frågan är vad som spolar... men viktigast finns det något vanligt som drar ut batteriet typ cd-växl el nått liknande???

Läste du inte R-Gubbe´s förra inlägg om bränslepumpen?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Självklart gjorde jag det och jag kolla det, men det kommer även ett spolande ljus ifrån motorn och det tycker jag är konstigt....
och funderar va det kan vara för något.

ska testa med säkringarna för övrigt vad sitter jordkabeln fast i motor el kaross??
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Petterzzon wrote:Självklart gjorde jag det och jag kolla det, men det kommer även ett spolande ljus ifrån motorn och det tycker jag är konstigt....

ska testa med säkringarna för övrigt vad sitter jordkabeln fast i motor el kaross??

Men bränslet cirkulerar ju via motorn om pumpen går, därför kan det låta under huven med. Testa om du kan lokalisera ledningarna i motorrummet och koncentrera lyssnadet till dem.

Jordkabeln ska gå både till kaross och motor, men den kan gå till det ena första sen vidare därifrån.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Petterzzon wrote:Självklart gjorde jag det och jag kolla det, men det kommer även ett spolande ljus ifrån motorn och det tycker jag är konstigt....

Det där svaret tar jag som att det lät när du kollade i tanklocket. Att det sedan "spolar i motorn" är ju som Dagger redan skrivit beroende på att du har en BTR som släpper igenom trycket tillbaka till tanken när trycket blir för högt. Så vad jag skulle göra det var ju att ta bort säkringen till bränslepumpen. Låta den stå över natten och se vad som händer. Absolut det enklaste och minst jobb.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Jag har ingen ström i batteriet nu så jag har inte hunnit kollat ännu men
det låter inte hela tiden så det är ju lite svårt och jag vet inte vad jag ska göra för att det ska börja heller.... men jag ska kolla med säkringar osv

tack för tippsen får se om man får någon ordning...
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Testade lite idag med elen och kom fram till att den ca drar 0,01 A och vad jag har förståt så är det okej upp till 0,03 A så det verkar alltså inte som att den ligger och tjuv drar någonstans... Men problemet kvarstår under en natt så har den dagit ur batteriet ifrån 13v till ca 10v så det är VÄLDIGT mycket den drar.

Jag tittade lite i verkstadsboken och där kan jag hitta något som heter Water,Fluid Heat Exchanger som sitter bakom oljefilteret som kylarvattnet verkar gå igenom på något sett, kanske dum fråga men vad är det??? verkar för övrigt inte sitta på ES9J4 motorn utan bara den nyare ES9J4S,

Det verkar inte som bränslepumps relät har hängt sig för den låter inget när jag har lyssnat efter vid lite olika tillfällen....

Någon som vet om det sitter något som är kopplat till elen och drar ström vid olika tillfällen t ex termostat och drar igång nån pump eller extra utrustning som kan sitta på.

Det spolande ljudet ifrån motorn kvarstår som ett mysterium(avstängd motor och tändning)...

Tacksam för alla svar
Sliced

Post by Sliced »

En klassiker är bagagerumsbelysningen, den kan slockna medans man stänger och sen tändas när luckan går i lås.. Visstja, du har batteriet under huven, väl.
Kan vara värt att kolla ändå.
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Petterzzon wrote:
Jag tittade lite i verkstadsboken och där kan jag hitta något som heter Water,Fluid Heat Exchanger som sitter bakom oljefilteret som kylarvattnet verkar gå igenom på något sett, kanske dum fråga men vad är det??? verkar för övrigt inte sitta på ES9J4 motorn utan bara den nyare ES9J4S,

Oljekylare. Att det heter värmeväxlare egentligen beror på att den värmer oljan först så den kommer upp snabbare i arbetstemp för att sen kyla den om den blir varmare än kylvattnet.
Petterzzon

Post by Petterzzon »

När bilen är låst och allt är i viloläge drar den ca 0,01 A så det ligger inget som drar konstant, det jag söker är något som drar ström i intervaller... problemet är att det verkar inte finnas något...

Tar gärna imot fler tips som kan undersökas....
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Nu när jag kom ut till bilen så hörde jag det spolande ljudet igen,
det verkar som om det är bensinpumpen som det kommer ifrån.

men om det nu är pumpen som hänger sig eller relät borde det inte spola mer hela tiden??? dom gånger jag har hört det så har ju bilen stått ett tag
och sen så verkar det sluta.

När är det meningen att pumpen ska starta? vissa bilar har ju så att t ex när man öppnar en dörr bygger den upp ett tryck.

något tips hur jag ska vidare köpa ett nytt relä?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ja det är väl det enklaste och billigaste om du inte kanske tom har något som ligger som du kan testa med. Pumpen ska väl gå när man vrider på starten på dessa bilar. Men jag har varit med om variationer.

Allra enklaste och billigaste är kanske att rycka säkringen till bränslepumpen på kvällen och se om den laddat ur tills på morgonen även då.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Ska test ikväll och ta ur säkringen så får jag se om det hjälper hoppas det iallafall. Vart sitter bränslepumpsrelät på dessa bilar???
Sammy

Post by Sammy »

Petterzzon wrote:Ska test ikväll och ta ur säkringen så får jag se om det hjälper hoppas det iallafall. Vart sitter bränslepumpsrelät på dessa bilar???

Kolla instruktionsboken.
9-3 AERO Maptun Steg 2
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Det står inte i boken jag hittar bara säkringarna... hittar det inte heller i verkstadshandboken.
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ryck bara säkringen. Jag har dessvärre inte en susning om var relät kan sitta på den bilen. Jag vet inte ens var det sitter på min 406'a. Tänker som så. Den dagen den sorgen. Men visst är det märkligt att det inte är utmärkt inte ens i Haynes.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Petterzzon

Post by Petterzzon »

Har inte Haynes har i pdf på datorn vet inte vem som gjort den...
Post Reply