Ljudisolera med asfaltsmatta?
-
SebbanBoy14
Ljudisolera med asfaltsmatta?
Funderar påatt ljudisolera min 206 rc med asfaltsmatta. Har hört att den inte drar till sig fukt och ska därför funka bra. Tänkte montera i dröörarna fram samrt under "Fothusen" på båda förar och passagerarsidan.
Någon som har erfarenheter av asfaltsmatta? Hur mycket ljud dämpar de? Marginelt eller sänker ljudet betydligt?
MVH Sebban
Någon som har erfarenheter av asfaltsmatta? Hur mycket ljud dämpar de? Marginelt eller sänker ljudet betydligt?
MVH Sebban
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
Det gör en hel del skillnad faktiskt att sätta i dörrarna.
Jag rekommenderar dock inte vanlig asfalts/bitumenmatta då den är väldigt tung, för tung för sitt eget lim och därmed riskerar att lossna när solen ligger på och temperaturen i plåten ökar.
Kanske fungerar bättre om du sätter jättemånga små bitar(10x10?) istället för några lite större dock.
Det har istället rekommenderats här på forumet att använda den tunnare men dyrare mattan som bland annat BRL har, kostade väl runt 500:- per dörr ungefär, sök lite så hittar du info om den.
Jag rekommenderar dock inte vanlig asfalts/bitumenmatta då den är väldigt tung, för tung för sitt eget lim och därmed riskerar att lossna när solen ligger på och temperaturen i plåten ökar.
Kanske fungerar bättre om du sätter jättemånga små bitar(10x10?) istället för några lite större dock.
Det har istället rekommenderats här på forumet att använda den tunnare men dyrare mattan som bland annat BRL har, kostade väl runt 500:- per dörr ungefär, sök lite så hittar du info om den.
- Dr. Mabuse
- Klubbmedlem

Värmer man bitumen-mattan med varmluftspistol så blir den lättare att forma mot det man klistrar fast den i. Då sitter den också bättre.
Sätt den inte bara på plåten, utan bakom innersidan på dörrpanelerna, för att dämpa resonanserna där.
Det gör även att du får stabilare och bättre ljud från högtalarna placerade i dörrarna.
Sätt den inte bara på plåten, utan bakom innersidan på dörrpanelerna, för att dämpa resonanserna där.
Det gör även att du får stabilare och bättre ljud från högtalarna placerade i dörrarna.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Ett tips jag fick från en bilstereobyggare för att få ner vägljudet var att försöka dämpa i framskärmen.
Nu var ju inte det på en pega han byggde men principen borde vara likvärdig oavsett bil. Ljudet går från hjulhuset via skärmen in i dörren.
Han hade kommit på det när han hade jämfört en 960 med en 940. Den första hade haft något (diffust vad, mjukt iaf) inne mellan skärmen och chassit. 960 skall ju vara en lyxigare 940. Han antog att det hade med ljudisolering att göra.
Huruvida det stämmer har jag inte själv kollat utan får gå under hörsägen.
Nu var ju inte det på en pega han byggde men principen borde vara likvärdig oavsett bil. Ljudet går från hjulhuset via skärmen in i dörren.
Han hade kommit på det när han hade jämfört en 960 med en 940. Den första hade haft något (diffust vad, mjukt iaf) inne mellan skärmen och chassit. 960 skall ju vara en lyxigare 940. Han antog att det hade med ljudisolering att göra.
Huruvida det stämmer har jag inte själv kollat utan får gå under hörsägen.
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Dr. Mabuse wrote:Värmer man bitumen-mattan med varmluftspistol så blir den lättare att forma mot det man klistrar fast den i. Då sitter den också bättre.
Vad många missar är att bitumenmattor SKALL sättas fast på det viset, de sitter inte fast öht med klistret utan att det värms först, möjligen i sådär några timmar
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
man får tänka på att göra rent ordentligt åxå med typ aceton innan man sätter dit mattan, så man får bort allt damm å eventuellt fett å annan skit som kan sitta på plåten. Kan rekommendera lite lättare matta än bitumen, asfalt till dörrar, e gångjärnen klent byggda så kan dörren börja "hänga" efter ett tag.
/Benny Hesselgard
saab 900 -88 (parkerad i stolpe)
celica -89 (stake genom blocket)
celica -86 (stulen å bränd)
jetta -86 (skuren motor)
Civic coupe -95 (voltad in i trädgård) 141Db
micra-89 (totalhavererad å skrotad)
205 Gti (bränt elsystem, nu fixat) 136 Db snart mer
Mazda B2500 pickis. Bruksbil...eller inte sönderrostad ram
Ska nog sluta med bilar...
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
jetta -86 (skuren motor)
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
krille! wrote:
Brl har lämnat in om konkurs, så d e inte säkert att man kan få tag på matta genom dom längre, det är bara Trollhättan, Borlänge samt Karlstad som e fristående butiker som inte berörs.
nån som e intresserad att läsa mer om det:
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2330
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2333
/Benny Hesselgard
jetta -86 (skuren motor)
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
jetta -86 (skuren motor)
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG
-
SebbanBoy14
kANSKE KAN FYND LITE DÅ DOM SÄLJER UT ALLT DÅ =)
madcap wrote:krille! wrote:
Brl har lämnat in om konkurs, så d e inte säkert att man kan få tag på matta genom dom längre, det är bara Trollhättan, Borlänge samt Karlstad som e fristående butiker som inte berörs.
nån som e intresserad att läsa mer om det:
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2330
http://bilstereoforum.se/showthread.php?t=2333
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
-
SebbanBoy14
T One wrote:Om du hittar fast till ordinarie pris så är det lätt värt ändå, du kommer att tro mig när du monterat in det. Eller låtit dem göra detSebbanBoy14 wrote:kANSKE KAN FYND LITE DÅ DOM SÄLJER UT ALLT DÅ =)
Tänkte mer på att man kanske kan fynda lite högtalare och annat roligt med =)
trro faktiskt jag kommer beställa asfaltsmatta. Ha varit i kontakt med två billjuds företag som tycker asfaltsmatta funkar riktigt bra.
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
- Hannes Alvesson
- Klubbmedlem

Hannes Alvesson wrote:SNILLET wrote:madcap wrote:Kan rekommendera lite lättare matta än bitumen, asfalt till dörrar, e gångjärnen klent byggda så kan dörren börja "hänga" efter ett tag.
Asfalt=Bitumen...
Jag tolkar det som att han menar att asfalt/bitumen är för tungt för vissa dörrar
Jag var lite osäker på vad han menade
Hans Hellström
-
SebbanBoy14
SNILLET wrote:Hannes Alvesson wrote:SNILLET wrote:madcap wrote:Kan rekommendera lite lättare matta än bitumen, asfalt till dörrar, e gångjärnen klent byggda så kan dörren börja "hänga" efter ett tag.
Asfalt=Bitumen...
Jag tolkar det som att han menar att asfalt/bitumen är för tungt för vissa dörrar
Förmodligen menade han att eftersom asfaltsmatta väger 5kg per m2 så sätter man de tätt kan du säker klämma in en 4-5 kg per dör och då om man har veka gångjärna så böjs dom neråt av all tyngd. Men då jag monterade lambodörrar på min förra 206 känndes orginal rätt okey faktiskt. Hade plastade dörrar samt högtalare i dom så jag hade iaf 2.3kg tyngre dörrar på mina orginaljärn. Så jag tror de omkkoer funka med 2-3kg asfaltsmatta med =)
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 605 sri -92
SebbanBoy14 wrote:SNILLET wrote:Hannes Alvesson wrote:SNILLET wrote:madcap wrote:Kan rekommendera lite lättare matta än bitumen, asfalt till dörrar, e gångjärnen klent byggda så kan dörren börja "hänga" efter ett tag.
Asfalt=Bitumen...
Förmodligen menade han att eftersom asfaltsmatta väger 5kg per m2 så sätter man de tätt kan du säker klämma in en 4-5 kg per dör och då om man har veka gångjärna så böjs dom neråt av all tyngd. Men då jag monterade lambodörrar på min förra 206 känndes orginal rätt okey faktiskt. Hade plastade dörrar samt högtalare i dom så jag hade iaf 2.3kg tyngre dörrar på mina orginaljärn. Så jag tror de omkkoer funka med 2-3kg asfaltsmatta med =)
precis d jag menade...
/Benny Hesselgard
jetta -86 (skuren motor)
TEAM LJUDBYGGAREN, HBG