HiFi i en 406...

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Robsarve

HiFi i en 406...

Post by Robsarve »

Tänkte att ni här kanske skulle gilla mitt lilla projekt... :)

Först bilen.
Det är en Peugeot 406 3.0 Sportkombi. 210 hästar under huven och svart halvskinnklädsel.
Orginalutrustad med 6,5" i dörrarna diskanter på brädan, 4" i bakre stolpar, intergerad kassetstereo med Cd-växlare bak.

Image

Idén bakom bygget var att bygga en anläggning som inte tar plats, är snyggt integrerad i bilen och inga större synliga modifieringar. Dessutom skulle den vara lätt att använda av andra än mig.

Alla kablar är färgmatchade med bilens färgschema, blå, silver och svart.
Alla högtalare sitter i paneler med svart skinnimitation.

I bilden sitter nu

Alpine DVA-9965 i modiferat orginaluttag för stereon.
Image
Detta är i stort sett samma svarv som Alpine´s F1 fast med motoriserad front och färgskärm. Dessutom inbyggt tidskomp men det använder ju inte jag.
kopparchassie och separat DC/DC-omvandlare. Låter riktigt bra.

Från spelaren går signalen till en PXA-H700 box.
Image

En liten användbar trollerilåda, som körs som 4-vägs aktivt filter, tidskomp och eq.

Slutstegen är från italienska Celestra, deras RA-serie valdes för deras varma , kraftfulla ljud, kompakta format och intelligenta kylsystem som gör att de snabbt låter som de skall. Att jag är delägare i dåvarande Celestraimportören kan ju oxå ha något med valet att göra... :rolleyes:
Image

Diskanter och sub delar på ett fyrakanalssteg, 2x75 W till diskanterna, 250 W till subben. (Ja, det är lite väl klent)
Mellanregister och Midbasar drivs av var sitt dual mono på 220 W per kanal.

Diskanter i dess rätta mening, övertonerna återges av en uppsättning italienska banddiskanter vid namn Tec LS plan. Mjuk, detaljerad med en fantastisk lyster.
Image

Mellanregister från 160 till 8000 Hz spelas av 3" element som byggs av Peerless.
Image
Det jag gillar mest med dessa element är hur bra ljudet släpper från dem och deras varma grundklang. Jämmfört med de absolut bästa mellanregistrena så tappar de lite i upplösning, men låter å andra sidan aldrig påträngande.
Min bil är byggd och tweakad för att kunna köra 100 mil i sträck med hög volym, inte för att imponera under några minuters snabblyssnande.

Midbasar är Tec's SQ6, och de spelar en hel del sub med. Från 45 Hz så jobbar de fint. Även här är det mer gosighet än renodlad attackrenhet, men de är klart trevliga.
Image

Sub är Ncore Anthem 12R som bygger på Peerless XXLS. Har svårt att vara objektiv när det gäller dessa. Jag tycker de är grymma. :D
Image

Processor och steg sitter i taket.
Image

Locket är gjort i aluminium med en plexiglasspegel på insidan
Image

Där uppe sitter även en 10F kondensator/voltmätare/säkringsblock
Image

Subben sitter på sidan av bagaget i ett före detta stuvfack.
Image

Locket över har ett intergrerat stålgaller
Image

Och på plats ser det hyfsat diskret ut eftersom det är klätt med orginal matta från en skrotad 406.
Image
Last edited by Robsarve on Wed Jan 27, 2010 15:42, edited 1 time in total.
tycker Erik
Robsarve

Post by Robsarve »

Fortsättning:

Dörrarna ser helt orginal ut på utsidan men är helt klart inte det på insidan.

Ytterplåten är dämpad med ett lager 4 mm asfaltsmatta
Image

Sedan är ytterplåten klädd med skumgummi med äggfacksstruktur.
Här syns även hur hålutrymmena i dörrsidan fyllts med bitumengummi.
Image

Innerplåten är det absolut viktigaste att få stabil eftersom det är den som bär själva högtalaren.
Image

Jag började med att kontaktlimma ett lager dämpfilm från Swe-acc på utsidan av plåten. (svart på bilden)
Image

Utanpå den sitter en 0,5 mm tjock formknackad aluminiumplåt limmad. Den är grundlackad med en tvåkomponentslack för att limmet skall fästa ordentligt. (gul på bilden ovan)
Image

Utanpå detta sitter två lager modern dämpmatta av butylgummi med alufolie från B2 Audio limmat.
Image

I plåten är det sedan monterat 7 st popnutz M5
Image

Till slut sitter orginal skumplastfilm mot dörrsidan för att det skall ta upp ojämnheter.
Image

Dörrsidorna är klädda med dubbla lager 4 mm bitumenmatta på insidan
Image

Midbasarna har ett par stödringar av 10 mm tjockt rostfritt stål som är satta med rostfriabultar som går igenom dörrsida och innerplåt och har bricka och låsmutter på insidan.
Image

Genom varje dörrsida går alltså totalt 11 st M5 rostfria skruvar alla med osynliga skallar.

Här är en bild på mellanregister och diskant under montering. Hittade inga färdiga i datorn. :(
Image
tycker Erik
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Grymt intressant tråd!!!!

Bli medlem och gör en projekttråd :D
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Olssonz
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Olssonz »

Mycket seriöst och grymt, lär ju bli kanonljud i denna bilen :) Snyggt och praktisk placering av basen.
Tobias Olsson

Peugeot lös tyvärr...
Robsarve

Post by Robsarve »

Tackar! Projektet har varit klart ett tag, men det finns mer byggbilder om det är något ni undrar över.

Den låter skapligt. Kom 3:a i SM i billjud -08. :wink:
tycker Erik
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

Kul läsning, bra jobbat! :)
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Olssonz
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Olssonz »

Robsarve wrote:Tackar! Projektet har varit klart ett tag, men det finns mer byggbilder om det är något ni undrar över.

Den låter skapligt. Kom 3:a i SM i billjud -08. :wink:

Grattis till 3:e platsen!

Lägg gärna upp fler bilder här :)
Tobias Olsson

Peugeot lös tyvärr...
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Nästa steg blir frekvens-svep och vattenfalls-diagram, och inställning av parametriska filter för att dämpa bort resonansfrekvenser.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Robsarve

Post by Robsarve »

Nej det är redan gjort.

Vattenfall har begränsad användning i bil, det är helt enkelt för många reflexer från paneler som vibrerar, så mätresultatet blir svårtolkat.

700-boxen har relativt flexibla filter med justerbar tidskompensering och både en enklare parametrisk och 5 st 31 bands grafiska equalizers så det går att justera en del.
tycker Erik
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Imponerande =D>
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Riktigt snyggt, och bra val av komponenter, väl värd sin egen projekttråd.

Diskanterna är intressanta, de får provlyssnas på en träff i sommar tillsammans med resten av bilen.

Hur är kombin generellt invändigt för basbygge? I min coupe så fladdrar hatthyllan ganska bra och det är tydligt at man har grävt ner basen i ett slutet utrymme. Ser att du lagt mycket tid på dämpning men inte behövt dämpa plastpaneler och sådant i bilen, i min bil är det uteslutande inredningsdetaljer som skapar missljud, trots jag dämpat upp så bra som möjligt där det finns utrymme för vibrationer. Kombin är nog bättre lämpad för välljud.

Grymt bygge iaf!
205-405-406
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Donny, släng väck reservhjulet och bygg baslåda där :wink:
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Robsarve

Post by Robsarve »

Donny Sorenso wrote:Hur är kombin generellt invändigt för basbygge? I min coupe så fladdrar hatthyllan ganska bra och det är tydligt at man har grävt ner basen i ett slutet utrymme.

Min bil är ju knappast en "spela-högst" bil, men med den bas jag har så sitter grejjerna bra ihop. En kombi är oftast lättare som sagt.

Har du mittarmstöd i din coupé så kan det vara en ide att försöka mata ut ljudet genom det istället. Just nu agerar din hatthylla slavbas...
tycker Erik
Donny Sorenso
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Donny Sorenso »

Nej ditt bygge är ett grymt välljudsbygge, såna byggen man kan försvinna helt ner i å sen e de ren sorg när bilen skall säljas. Du har gjort ett riktigt bra jobb med en bil du spenderar många mil i framöver, jag kommer inte behålla bilen länge nog att bygga hifi.

Bra tips med armstödet, jag vände basarna bakåt och har faktiskt inte ens provat vända dem men jag förstår vad du menar med slavbasen. Det får bli projekt för imorron =)
205-405-406
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Riktigt snyggt jobbat! :thumbup:

Du kan få komma hit och göra likadant i min 406 sedan! 8)
Post Reply