Promotech i min 406 2.2 HDI. Chockerande resultat? Möjligt?
- PlutoOrjan
Promotech i min 406 2.2 HDI. Chockerande resultat? Möjligt?
Har köpt och monterat en "dieseloptimeringsbox" till min 406:a.
Valet föll på en ProMotech CR354+
Begagnad box med garatin/kvitto kvar.
http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=2668
Köpte boxen för 1500:-, så jag känner mig nöjd med priset.
Alltså, hur kan det vara möjligt med dessa boxar??
Vad är haken, för det här måste vara för bra för att vara sant!?
Enligt specen så ökar kraften från original 133hk till 168hk
och vridmomentet ökar från 317nm till 385nm!
Okej, det var teorin.
Jag har alltid varit nyfiken på dessa boxar och har hört kollegor
som haft liknande KCR etc. som alla har varit nöjda.
"äsch, det är nog bara inbillning..."
Fick boxen igår och monterade den i garaget igårkväll.
Tog max 30minuter så var det klart med snabbkontakt.
Okej, provkörde den igår med nästan tom tank.
Backade ur garaget och märkte redan att en markant skillnad i "samspelet" mellan gas och koppling hade skett. Hmmm... okej...
Körde iväg, och har helt plötsligt sett ljuset i tunneln!
GRYMT vilken skillnad i vrid och acc från start. Slog av ESP och det är svårt att undvika hjulspin vid acc upp till treans växel.
Helt lyriskt så körde man runt lite och roade sig med lite "kick down accelarationer" från typ 50Km/h och det är en enorm skillnad mot tidigare.
Nu till det mest otroliga som jag har svårt att tro på.
Tidigare har bilen i stort sett alltid legat på runt 0.67 (färdatorn) nu under Januari med kallstarter etc. Om jag har nollat färdatorn precis innan jag åker hemmifrån så har den stått på ca 0.63 när jag har kört mina 20mil och kommit hem från jobbet på eftermiddagen. Det handlar om 3mil 90väg landsväg och 17mil E4 med en fart av 110Km/h (mätarfart).
Okej, idag så nollade jag färddatorn/trip och tankade upp bilen till full tank. Eftersom jag kör 20mil om dagen bara till och från jobbet så har jag ganska bra koll på "snittförbrukningen" under denna sträcka, och
Statistikfreak som jag är har jag även järnkoll på förbrukningen, både färddatorns och den faktiska (körstrcka/antal liter vid tankning) i övrigt.
När jag kom hem idag så stod snittförbrukningen på 0.45 !
19mil körda och bilen har gått kanonbra och är väldigt mycket piggare och starkare.
HUR kan detta vara möjligt???
Ljuger färddatorn??? "Manipuleras" färddatorn av boxen???
Detta kommer förstås att visa sig då när jag ska tanka
upp den om några dagar...
Näää.. jag hajar inte hur det skulle vara möjligt.
MEN... ett faktum... En SAAB 9-5 Aero drar mindre bränsle enligt spec. jämfört med en icke Aero, (samma motor i grunden) trots att Aeron har mycket fler hästar och större vrid....
Stämmer färddatorn så är min box insparad på 8veckor, bara genom minskad förbrukning! Lägg därtil en mycket roligare motor med enormt mycket bättre drag, så blir ekvationen väldigt märklig...
Kort sagt:
Om det fortsätter så här så är jag grymt nöjd och jag kan inte förstå varför inte alla har en box liknande denna.
Är det någon annan som har erfarenheter runt detta?
Egna helst då, och inte "jag hade en kompis, vars brorsa hade en granne som sa att det var skit."
Valet föll på en ProMotech CR354+
Begagnad box med garatin/kvitto kvar.
http://promotech.se/?p=moduleinfo&cId=2668
Köpte boxen för 1500:-, så jag känner mig nöjd med priset.
Alltså, hur kan det vara möjligt med dessa boxar??
Vad är haken, för det här måste vara för bra för att vara sant!?
Enligt specen så ökar kraften från original 133hk till 168hk
och vridmomentet ökar från 317nm till 385nm!
Okej, det var teorin.
Jag har alltid varit nyfiken på dessa boxar och har hört kollegor
som haft liknande KCR etc. som alla har varit nöjda.
"äsch, det är nog bara inbillning..."
Fick boxen igår och monterade den i garaget igårkväll.
Tog max 30minuter så var det klart med snabbkontakt.
Okej, provkörde den igår med nästan tom tank.
Backade ur garaget och märkte redan att en markant skillnad i "samspelet" mellan gas och koppling hade skett. Hmmm... okej...
Körde iväg, och har helt plötsligt sett ljuset i tunneln!
GRYMT vilken skillnad i vrid och acc från start. Slog av ESP och det är svårt att undvika hjulspin vid acc upp till treans växel.
Helt lyriskt så körde man runt lite och roade sig med lite "kick down accelarationer" från typ 50Km/h och det är en enorm skillnad mot tidigare.
Nu till det mest otroliga som jag har svårt att tro på.
Tidigare har bilen i stort sett alltid legat på runt 0.67 (färdatorn) nu under Januari med kallstarter etc. Om jag har nollat färdatorn precis innan jag åker hemmifrån så har den stått på ca 0.63 när jag har kört mina 20mil och kommit hem från jobbet på eftermiddagen. Det handlar om 3mil 90väg landsväg och 17mil E4 med en fart av 110Km/h (mätarfart).
Okej, idag så nollade jag färddatorn/trip och tankade upp bilen till full tank. Eftersom jag kör 20mil om dagen bara till och från jobbet så har jag ganska bra koll på "snittförbrukningen" under denna sträcka, och
Statistikfreak som jag är har jag även järnkoll på förbrukningen, både färddatorns och den faktiska (körstrcka/antal liter vid tankning) i övrigt.
När jag kom hem idag så stod snittförbrukningen på 0.45 !
19mil körda och bilen har gått kanonbra och är väldigt mycket piggare och starkare.
HUR kan detta vara möjligt???
Ljuger färddatorn??? "Manipuleras" färddatorn av boxen???
Detta kommer förstås att visa sig då när jag ska tanka
upp den om några dagar...
Näää.. jag hajar inte hur det skulle vara möjligt.
MEN... ett faktum... En SAAB 9-5 Aero drar mindre bränsle enligt spec. jämfört med en icke Aero, (samma motor i grunden) trots att Aeron har mycket fler hästar och större vrid....
Stämmer färddatorn så är min box insparad på 8veckor, bara genom minskad förbrukning! Lägg därtil en mycket roligare motor med enormt mycket bättre drag, så blir ekvationen väldigt märklig...
Kort sagt:
Om det fortsätter så här så är jag grymt nöjd och jag kan inte förstå varför inte alla har en box liknande denna.
Är det någon annan som har erfarenheter runt detta?
Egna helst då, och inte "jag hade en kompis, vars brorsa hade en granne som sa att det var skit."
** Peugeot 307 SW 2005
Uppdaterad med 7" pekskärm
med GPS & backkamera.
Xenonkonverterat hel/halvljus.
Egenmonterad, avtagbar Kovil-Krok.
** Peugeot 307 XS 2006 Faceliftad
Uppdaterad med 7" pekskärm med GPS &
backkamera. Baslåda under förarstolen &
nya högtalare runt om.
Xenonkonverterat halv/helljus.
Eftermonterad Backspegel med
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Kul att du är nöjd! Har själv ingen som helst uppfattning då jag anser att diesel endast duger till hjälpkärror och att vaska upp tjockolja med ^^
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
- Johan Jatko
DIESEL is da shit !!!!!!
Har ingen förklaring till varför det blivit så bra, men kan bara gratulera !!!
Min 2,2 går heller inte helt enligt önskemål så ska också "chippas", verkar som original programvara är sådär i dom...
Har ingen förklaring till varför det blivit så bra, men kan bara gratulera !!!
Min 2,2 går heller inte helt enligt önskemål så ska också "chippas", verkar som original programvara är sådär i dom...
Mvh.Lundin B
070-4368862
ID19-60, DS21 Pallas-67, XMx17, C5 2,0 HDI Break-05, Cheva Van-99, 807 2,0 HDI-07, Moto Guzzi Florida-88, Mercury Monarch Ghia-76
Erfarenhet är vad man kallar sina misstag....
070-4368862
ID19-60, DS21 Pallas-67, XMx17, C5 2,0 HDI Break-05, Cheva Van-99, 807 2,0 HDI-07, Moto Guzzi Florida-88, Mercury Monarch Ghia-76
Erfarenhet är vad man kallar sina misstag....
Du skall definitivt INTE lite på färddatorn med den typen av box monterad. Men det händer ju att många får sänkt förbrukning vid stillsam körning.
Du kan nog dock kallt räkna med att bilen inte skulle klara ett körcykelprov på utsläppen
, men,,, något sådant har vi inte vid bilprovningen i Sverige än som tur är (finns i en del andra länder och stater i USA).
Du kan nog dock kallt räkna med att bilen inte skulle klara ett körcykelprov på utsläppen
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
- PlutoOrjan
SNILLET wrote:Du skall definitivt INTE lite på färddatorn med den typen av box monterad. Men det händer ju att många får sänkt förbrukning vid stillsam körning.
Du kan nog dock kallt räkna med att bilen inte skulle klara ett körcykelprov på utsläppen, men,,, något sådant har vi inte vid bilprovningen i Sverige än som tur är (finns i en del andra länder och stater i USA).
Nä, för det låter helt makalöst med en så liten förbrukning.
Har dock svårt att se hur färddatorn skulle kunna bli lurad rent tekniskt eftersom den inte "pratar" med boxen på det viset. Dock så kommer det som sagt var att visa sig om några dagar då jag tankar fullt igen...
Spännande är det dock!
Man får med en "Blindplug" tänkt att ersätta boxen vid tex. riftstörning och den kommer jag nog att montera vid besiktningen, för säkerhetsskull så att säga...
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Som snillet skrev så kan det bidra till mer förbrukning. Nu har jag inte läst motorlära om dieslar än, men om man utgår från det man vet, minskad förbrukning och ökad effekt, så måste nackdelen dyka upp någonstans, annars hade tillverkaren utnyttjat den skillnaden i spec.
Motorn har ju en effektkurva, och under den finns det olika verkningsgrader för olika driftpunkter(belastning och varvtal). Förmodligen är det så att du hamnat, när du körde på 0.45, i ett område med mer effektivt utnyttjande av förbränningen, iom att punkterna är flyttade. Dock så kan det bli i andra punkter att du får en annan förbränning och beroende på din körstil over-all en lägre förbrukning. Kanske att när du lastar tungt så kommer du dra väldigt mycket mer bränsle än innan.
Varför en tillverkare inte lämnar sådan prestanda är för att dom optimerar programvaran för motorn så den passar alla körstilar, alla personer och alla laster, samt alla bränslekvaliteter, mao svårt att göra alla väldigt nöjda, men funkar för fler iaf.
Motorn har ju en effektkurva, och under den finns det olika verkningsgrader för olika driftpunkter(belastning och varvtal). Förmodligen är det så att du hamnat, när du körde på 0.45, i ett område med mer effektivt utnyttjande av förbränningen, iom att punkterna är flyttade. Dock så kan det bli i andra punkter att du får en annan förbränning och beroende på din körstil over-all en lägre förbrukning. Kanske att när du lastar tungt så kommer du dra väldigt mycket mer bränsle än innan.
Varför en tillverkare inte lämnar sådan prestanda är för att dom optimerar programvaran för motorn så den passar alla körstilar, alla personer och alla laster, samt alla bränslekvaliteter, mao svårt att göra alla väldigt nöjda, men funkar för fler iaf.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
-
SebbanBoy14
Brukar ju ge ett ett lite piggere drag. Brukar dock va svårt att fara förbi exakt varven där de drar iväg utan att få den "extra" kicken. Sedan tycker du jag du ska kolla om den drar 0.45.. Chippade min 206 GTi hos itsfun och då sa min färddator att den där imot 0.45 vilket inte va i närhet av va den gjorde.
Men 1500kr iaf för en piggare bil är ju helt klart värt=) Lite turbo kick i baken =)
Men 1500kr iaf för en piggare bil är ju helt klart värt=) Lite turbo kick i baken =)
Äger nu:
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
Mazda RX-8 - 04
Tidigare bilar
206 RC -04
Audi A4 1.8t -02
Toyota Corolla T-Sport -02
Audi A4 1.8t -96
Mitsubishi EVO 8 -04
Peugeot 206 GTi "Max stylad" -02
Peugeot 605 sri -92
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

- PlutoOrjan
Joakim Enoksson wrote:tanka fullt. kör slut på tanken, notera milen, tanka fullt, notera antal liter...Räkna ut...återkom!
Precis det som är gjort... väntar bara på att tanken ska ta slut...
Att turbon skulle slitas markant mycket hårdare vetefan...
Har för lite på fötterna när det gäller exact hur boxen arbetar, men enligt uppgift från tillverkar så ökar man turbotrycket endast med 0.15bar.
Det är inte endast turbon som påverkas, tvärtom är detta väldigt ovanligt i samband med Dieselboxar. Min box finns både med "turbopåverkning", då kallad PLUS och utan.
Enligt tillverkaren så är det väldigt många parametrar som är förändrade/finslipade.
Verkar dock inte vara några konstigheter egentligen men kan tycka att det är märkligt att den inte finns mer info om detta på nätet.
Det borde finnas massor av oberoende mätningar i bromsbänk etc. men detta är svårt att hitta. Verkar vara väldigt många som avråder från detta, utan att egentligen ha några riktiga argument, utan bara kör med skrämselpropaganda. Känner igen detta från många andra "yrkesbrancher" där man kör lobbying i stor skala!
Återkommer helt klart med mer info senare.
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Jag jobbade tidigare på ett av Sveriges största bussbolag, med just drivmedelsfrågor som ansvarsområde.
Vi provade boxar och chippning från flera ledande leverantörer i bussarna, just med syfte att ta reda på om det gick att uppnå minskad förbrukning.
Testerna gjordes "blint" dvs förarna visste inte vilka bussar som chippats, och jämfördes med ochippade bussar i samma trafik under ett antal månader.
Resultatet blev tyvärr nedslående, vi lyckades aldrig uppmäta någon minskad förbrukning, möjligtvis var en del bussar piggare än andra
Att chippa enbart för minskad förbrukning tror jag inte på, däremot ett ändrat körbeteende ger stort utslag, minskning med 10% är inte svårt.
Vi provade boxar och chippning från flera ledande leverantörer i bussarna, just med syfte att ta reda på om det gick att uppnå minskad förbrukning.
Testerna gjordes "blint" dvs förarna visste inte vilka bussar som chippats, och jämfördes med ochippade bussar i samma trafik under ett antal månader.
Resultatet blev tyvärr nedslående, vi lyckades aldrig uppmäta någon minskad förbrukning, möjligtvis var en del bussar piggare än andra
Att chippa enbart för minskad förbrukning tror jag inte på, däremot ett ändrat körbeteende ger stort utslag, minskning med 10% är inte svårt.
- PlutoOrjan
Intressant!
Stephan wrote:Jag jobbade tidigare på ett av Sveriges största bussbolag, med just drivmedelsfrågor som ansvarsområde.
Resultatet blev tyvärr nedslående, vi lyckades aldrig uppmäta någon minskad förbrukning, möjligtvis var en del bussar piggare än andra![]()
Mycket intressant!
Isåfall så ljuger ju färddatorn som misstänkt, men är det någon som har någon teknisk förklaring till varför den upplever förbrukningen som mindre?
Jag kör absolut inte annorlunda nu än tidigare då jag kört samma 20mil om dagen till och från jobbet i snart tio år. Ligger alltid på runt 110km/h i mätarfart och kör med farthållare om det finns. Från dag ett så minskade färddatorförbrukningen med nästan 2dl/mil.
Kan knappt hålla mig till nästa tankning!
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Re: Intressant!
PlutoOrjan wrote:Isåfall så ljuger ju färddatorn som misstänkt, men är det någon som har någon teknisk förklaring till varför den upplever förbrukningen som mindre?
Vet inte hur boxarna fungerar NU, men äldre varianter av KCR m.fl. moddade signalen till spridarna, men färddatorn vet inte om det så den räknar fram ett felaktigt värde.
Lite som.... Pelle skall till kiosken, har med sig 15:- för att köpa tidning, och kommer hem med en tidning och en 300g chipspåse, pappa tycker att det var en billig chipspåse det, men se Pelle fick en 20lapp till av Eva på vägen till kiosken.
Hans Hellström
Re: Intressant!
SNILLET wrote:
Lite som.... Pelle skall till kiosken, har med sig 15:- för att köpa tidning, och kommer hem med en tidning och en 300g chipspåse, pappa tycker att det var en billig chipspåse det, men se Pelle fick en 20lapp till av Eva på vägen till kiosken.
nu är snillet igång igen... haha förklara så att även en dum skåning fattar oxå
örjan!! kan bara gratta om allt som verkar för bra för att vara sant är så bra som det verkar!!!
håll oss uppdaterade!
Äger:
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
*406 SS -02 "Lady"
I Garaget:
*projekt 2012"Babe"
*Nissan Stagea "Skyline Kombi" RSfour
*dremel multi
Christian Olsén - Peugeot Sport Club | CREW Träffansvarig
Utsedd till klubbens starkaste person!
Psc Medlem #906
Filmstjärnan
- Peter Igelhammar
- Crew

Mkt spännande läsning.
Det finns mkt hörsägen kring detta. Jag kommer följa tråden med stort intresse.
Du skrev kickdown, har du autlåda? Svärfar hörde sej för kring chippning av sin 407 sw 2.0 hdi, och då menades det på från Peugeot att den klarar inte mer än 150 häst, innan man tullar på driftsäkerheten...
Du skrev kickdown, har du autlåda? Svärfar hörde sej för kring chippning av sin 407 sw 2.0 hdi, och då menades det på från Peugeot att den klarar inte mer än 150 häst, innan man tullar på driftsäkerheten...
Peugeot Sport Club Crew
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
www.igelhammar.se
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
- PlutoOrjan
Peter Igelhammar wrote:Mkt spännande läsning.
Nä, har manuell låda. Skrev lite slarvigt när jag uttryckte mig angående Kickdown.. Det var mer som en beskrivning för plattan i mattan vid typ 80km/h på femmans växel...
Ska följa min egen tråd med stort intresse för att se hur det hela utvecklar sig.
** Peugeot 307 SW 2005
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
med GPS & backkamera.
nya högtalare runt om.
autoavbländning.
Peter Igelhammar wrote:Mkt spännande läsning.
Du måste skoja? Bygger de en låda som inte pallar för mer än 150 hk??
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES