Svårstartad Xsara 1,6 110hk tu5 motor.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Svårstartad Xsara 1,6 110hk tu5 motor.
Mammas bil är satans grinig när den stått över natt tex nu när det är kallt.
Har man tur kan den stå lite på tomgång och sen kan man smyga på gasen lite för att sedan hålla varv på den tillls man kommer ut på stor väg.
Får man inte den att gå på tomgång så får man starta om den tills han vill börja gå igen , lucktar sopp så den verkar feta på den för mycket.
Jag har bytt den gröna temp givaren med 2 stift. Vilket inte hjälpte nånting.
Tillägas ska att den är seg som sirap upp till ca 2500rpm.
Har man tur kan den stå lite på tomgång och sen kan man smyga på gasen lite för att sedan hålla varv på den tillls man kommer ut på stor väg.
Får man inte den att gå på tomgång så får man starta om den tills han vill börja gå igen , lucktar sopp så den verkar feta på den för mycket.
Jag har bytt den gröna temp givaren med 2 stift. Vilket inte hjälpte nånting.
Tillägas ska att den är seg som sirap upp till ca 2500rpm.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

Team_Hink_Racing wrote:SNILLET wrote:OBD koll ?, du ser ju hur grejena jobbar då, kan ju kanske avslöja vad som bråkar.
Har inget att kolla med. Motordiagnoslampan mil lyser inte.
Var inte så jag menade, men man kan ju direkt se värdena från alla givare, gasspjällsposition, pedalposition, bränslekorrigeringar m.m.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

SNILLET wrote:Team_Hink_Racing wrote:SNILLET wrote:OBD koll ?, du ser ju hur grejena jobbar då, kan ju kanske avslöja vad som bråkar.
Har inget att kolla med. Motordiagnoslampan mil lyser inte.
Var inte så jag menade, men man kan ju direkt se värdena från alla givare, gasspjällsposition, pedalposition, bränslekorrigeringar m.m.
Jo jag förstod det man kan inte kolla den själv än, vill inte lämna in den
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

SNILLET wrote:Team_Hink_Racing wrote:Bytte olja till 5-30 helsynt Total, nu startade hon fint i morsers med -15 på mätaren!
![]()
Förklaring på det ?, hade du SIRAP i den innan eller ?
10-40 halvsynt Total och servad senast i vår sommar 09, kan tänka mig att den gått ca 750mil sedan dess.
Dom ska visst vara känsliga med lyftarna när det blir lite trögflytande olja i dom, då kan dom gå ner på 3 osv.
Denna är dessutom jävligt seg i mappningen ( det har den varit hela tiden) så det gör det inte bättre.
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

SNILLET wrote:De är lite speciella de där maskinerna har ju förstått, umgås ju dagligen med en....
Men de fungerar väldigt fint så länge man håller dem på lite varv, när de är varma
körde med den till paris med 4 vuxna i bilen, den gjorde 200km/h och gick alldeles utmärkt att åka dom milena me. Kan vara lite tjurig ibland att få upp varvet mellan 1-2 växlingar, jag har fått motorstopp flera ggr. Ny programvara skulle hon fått men eftersom hon inte köpt bilen i Lidköping utan i Kristianstad så hänvisade dom ner henne till skåne, det var alltså kampajn på detta för att dom var så svårkörda.
Undrar om det gäller våran Partner också
Den var displayobjekt i hallen hos Peugeocenter 03 till 04 när förste ägaren tog den i trafik, och sedan köpte vi den förra våren. Den skall inte ha varit servad på aukt puggverkstad någongång av honom, och inte av oss.
Är ju samma motor.....
Den är lite egendomlig med gasresponsen, men man har liksom vant sig vid det.
Den var displayobjekt i hallen hos Peugeocenter 03 till 04 när förste ägaren tog den i trafik, och sedan köpte vi den förra våren. Den skall inte ha varit servad på aukt puggverkstad någongång av honom, och inte av oss.
Är ju samma motor.....
Den är lite egendomlig med gasresponsen, men man har liksom vant sig vid det.
Hans Hellström
Läste tråden först nu, mycket intressant lösning på problemet! Värt att komma ihåg.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
-
Team_Hink_Racing
- Guldmedlem

SNILLET wrote:Jaaacob wrote:Läste tråden först nu, mycket intressant lösning på problemet! Värt att komma ihåg.
Har fått det som förklaring på varför våran är lite "tattig" kall ibland också.
i combo med att programvaran i just denna bil är lite o-uppgraderad så var det faktiskt det, dom är lite sensitiva i lyftarna