Korset i grenröret 206 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
huunken

Korset i grenröret 206 GTI

Post by huunken »

Halloj!

Nu tänkte jag träda fram efter en bra tid bara smygläst detta underbara forum.

Min pegga 206 gti har det där irriterande (tick/skrammel) vid gaspådrag, har läst i massa trådar att det är grenröret, där rören går ihop..korset där som ligger emot o skrammlar (jag har fixat motorkåpan) så jag kontaktade peugeot.

Fick detta som svar..

"Om jag förstår dig rätt så är det en fördelningsplåt inuti grenröret som skallrar. Ljudet brukar ändra sig lite med temperaturen. Det man får göra är att montera bort grenröret och svetsa fast plåten. "

denna fördelningsplåt är det samma sak som "korset" som folk på forumet pratar om? =) vill bara vara säker så att jag inte får nått annat gjort på bilen!

De skulle ha 1500 för det, ska man lika gärna göra det hos pegg eller gå till nån mindra meck och fixa?

Alltså mitt första inlägg och långt blev det!
Tack för all hjälp jag fått av er, utan att ni vetat om det ;)

MVH Jimpa
Sperens

Post by Sperens »

Lider också av samma problem, så ska bli intressant att se lite svar. Men rent spontant ser jag inget problem med att lämna det till en vanlig mekaniker då det i slutändan rör sig om ett vanligt svetsjobb.

Men jag håller med huunken, det här forumet är en guldgruva tack ni som gör det till vad det är!
Opel Calibra V6 -96 [såld]
Alfa Romeo 146 -96 [såld]
BMW 318ti -95 [såld]
Peugeot 206 GTI -01
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Verkar som 307orna lider av det där med...

Men svetsa fast det så ska ni se att det löser sig, om det är de felet :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Jaaacob wrote:Verkar som 307orna lider av det där med...

E ju inte så konstigt, när dom har samma motorer :lol: :wink:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
huunken

Post by huunken »

Så denna fördelningsplåt är samma som korset i grenröret? :)

Tack! :oops:
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Ja, om du plockar ner downpipen så ser man ett kors där inne. Enligt vad jag hört kan man svetsa det på plats och det gör att dom inte skallrar mot varandra.
Andra saken som skallrar frekvent på EW10an är motorkåpan, den är ganska lätt att fixa.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by FR Autosport »

Jajemen, det är bara att svetsa på plats.. busenkelt! Haka av avgassystemet och fräs på bara. :)
duddens

Post by duddens »

Okej, nu vet jag inte om jag har gjort ett stort misstag... Men jag har samma problem, skrammel. Och jag har läst lite här samt varit till peugeot och dom sade att det förmodligen är detta kors det handlar om. Jag tog isär allting så att jag såg detta kors (förbered er med en ny "rörklämma" för skruven i den kommer förmodligen gå av), MEN det verkar inte som att det är någonting löst däri.
Nu är mina frågor: Ska det inte sitta löst? Jag menar man kanske ska svetsa på korset även fast det inte sitter löst, det ser ju ut som ett "dubbelkors", är det att de båda korsen ligger för tätt inpå varandra, därför det skallrar? Eller har jag missförstått helt? Provade även att slå lätt på grenröret för att eventuellt höra skallret, men icke. Jag trodde att man skulle svetsa om det satt helt löst i någon ände, så jag satte tillbaka allting igen, och är tillbaka på ruta ett. :O
Hjälp snälla för nu känner jag mig helt lost.. Min förklaring är väl sådär, men jag hoppas att ni förstår ändå.
duddens

Post by duddens »

är det någon som kan hjälpa mig?
Sperens

Post by Sperens »

Engine rattle
Antar att du sett den sidan?
BMW 318ti -95 [såld]
Peugeot 206 GTI -01
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

duddens wrote:Okej, nu vet jag inte om jag har gjort ett stort misstag... Men jag har samma problem, skrammel. Och jag har läst lite här samt varit till peugeot och dom sade att det förmodligen är detta kors det handlar om. Jag tog isär allting så att jag såg detta kors (förbered er med en ny "rörklämma" för skruven i den kommer förmodligen gå av), MEN det verkar inte som att det är någonting löst däri.
Nu är mina frågor: Ska det inte sitta löst? Jag menar man kanske ska svetsa på korset även fast det inte sitter löst, det ser ju ut som ett "dubbelkors", är det att de båda korsen ligger för tätt inpå varandra, därför det skallrar? Eller har jag missförstått helt? Provade även att slå lätt på grenröret för att eventuellt höra skallret, men icke. Jag trodde att man skulle svetsa om det satt helt löst i någon ände, så jag satte tillbaka allting igen, och är tillbaka på ruta ett. :O
Hjälp snälla för nu känner jag mig helt lost.. Min förklaring är väl sådär, men jag hoppas att ni förstår ändå.

Du är säker på att det inte är motorkåpan då? Brukar slamra vid 2500 - 3500 varv
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
duddens

Post by duddens »

Sperens wrote:Engine rattle
Antar att du sett den sidan?

Nej den hade jag inte sett. Men sådär ser det ut ja... jag har försökt rubba på dessa rör men de verkar vara väldigt stabila och sitter på sin plats.

Du är säker på att det inte är motorkåpan då? Brukar slamra vid 2500 - 3500 varv

Alex: Nej jag är absolut inte säker på det, hur tar man reda på om så är fallet? Och exakt var är motorkåpan? (amatör) :)
Sperens

Post by Sperens »

Jag tar och blåser liv i den här tråden igen.
Hur mycket jobb är det att komma åt grenröret så att man kan svetsa det?

Någon som orkar lägga upp info om detta i mekartips? Verkar ju onekligen vara ett vanligt problem om man läser lite på forumet. :roll:
BMW 318ti -95 [såld]
Peugeot 206 GTI -01
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

duddens wrote:Alex: Nej jag är absolut inte säker på det, hur tar man reda på om så är fallet? Och exakt var är motorkåpan? (amatör) :)

Alex wrote:Brukar slamra vid 2500 - 3500 varv

Gör det så är det säkert kåpan. Då är det bara att skruva av den och lägga någon liten frigolitbit imellan och skruva på den igen :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
arbetaren

Post by arbetaren »

Alex wrote:
duddens wrote:Alex: Nej jag är absolut inte säker på det, hur tar man reda på om så är fallet? Och exakt var är motorkåpan? (amatör) :)

Alex wrote:Brukar slamra vid 2500 - 3500 varv

Gör det så är det säkert kåpan. Då är det bara att skruva av den och lägga någon liten frigolitbit imellan och skruva på den igen :)

Jag använde en tvättsvamp som jag skar till lämpliga bitar och la dit, fungerar också bra.
206 GTI
Post Reply