Vad heter växellådan i min bil?
Vad heter växellådan i min bil?
Ja, vad kallas den? Backen nere till höger. Visst är det Mi16-lådan som har lägre utväxling som ger tätare växlar och lite bättre acc? Den passar rakt av, eller?
Re: Vad heter växellådan i min bil?
pät wrote:Den passar rakt av, eller?
Ja.
Kolla bara så ÖDP uttaget sitter på samma ställe.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ja på de två senaste inläggen här ovan.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
nu har jacob rört till det igen eftersom de svaren motsäger varandra
du har en BE3 när backen är ner till höger som claes säger. alltså vill du ha en BE3 från mi16 också för att slippa fippla med backspärr. det enda som skiljer är ena växlingsarmen, men det märker du och är dessutom lätt att byta.
sen att jag inte skulle satt dit den lådan på en annars orginal motor är en annan femma
sen att jag inte skulle satt dit den lådan på en annars orginal motor är en annan femma
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
datapata wrote:nu har jacob rört till det igen eftersom de svaren motsäger varandradu har en BE3 när backen är ner till höger som claes säger. alltså vill du ha en BE3 från mi16 också för att slippa fippla med backspärr. det enda som skiljer är ena växlingsarmen, men det märker du och är dessutom lätt att byta.
Nej? Jag skrev, ja på båda.
Han ska leta efter en be3 låda eftersom det ite finns någon anledning till att sätta i en 1/5.
Sen säger ja på fråga claes, där växeln går ner till höger = be3.
Peugeot Sport Club | CREW
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Jaaacob wrote:datapata wrote:nu har jacob rört till det igen eftersom de svaren motsäger varandradu har en BE3 när backen är ner till höger som claes säger. alltså vill du ha en BE3 från mi16 också för att slippa fippla med backspärr. det enda som skiljer är ena växlingsarmen, men det märker du och är dessutom lätt att byta.
Nej? Jag skrev, ja på båda.
Han ska leta efter en be3 låda eftersom det ite finns någon anledning till att sätta i en 1/5.
Sen säger ja på fråga claes, där växeln går ner till höger = be3.
stämmer, det är jag med på
pät wrote:Det är en BE 1/5 jag har
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jag uppfattade det som att Mi16-lådan även hade backen nere till höger men bara annan utväxling. Namnet på växellådan avgör alltså inte utväxlingen, den kan heta likadant men ha annan utväxling? Eftersom det i "modellinfo" på den här sidan står att jag har en BE 1/5, lika som 309 och 205 GTI.
Optimalt för toppfart så hade lägre utväxling varit bra, den gör med lätthet 170 på fyran, men sen går det inte till så mycket mer än 180 på femman (om man inte piiiiiinar ur den på en lång lång raksträcka).
Optimalt för toppfart så hade lägre utväxling varit bra, den gör med lätthet 170 på fyran, men sen går det inte till så mycket mer än 180 på femman (om man inte piiiiiinar ur den på en lång lång raksträcka).
Last edited by pät on Mon Jul 19, 2010 19:32, edited 2 times in total.
stämmer, BE1 har backen upp till vänster, BE3 ner till höger. det är allt. 5:an står bara för hur många växlar det är. finns massor med olika utväxlingar beroende på i vilken bil de satt, och går att pussla ihop spännande utväxlingar om man vill 
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
pät wrote:Tack för klargörandet!![]()
Jag som trodde jag hade samma utväxling som GTIn.
XS har alltså lägre utväxling än GTI, och GTI har lägre än Mi16? Känns ju lite lättare att få tag på en GTI-låda då, och kanske bättre till och med?
pratar du numeriskt eller menar du att en lägre utväxlad har bättre acc/lägre toppfart? det skiljer f.ö en hel del mellan lådorna, finns en länk nånstans till en bra sida med utväxlingar på alla olika lådor, ska se om jag hittar
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Ja det är ju inte så enkelt som att det bara är "lägre" eller "högre", är ju stegningen som är intressant jämfört med motorkaraktären.
Spontant tycker jag att en XS med kam och växellåda från GTI:n hade blivit en intressant bil
, Spjällhus och kanaler m.m. på XS motorn är helt ok stora å fina. Motorerna iövrigt är extremt lika mekaniskt sett.
Spontant tycker jag att en XS med kam och växellåda från GTI:n hade blivit en intressant bil
Hans Hellström
Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag pratar om..
Jag tänkte helt enkelt som så att det är tätare växlar på GTI och Mi16-lådorna = bättre acc/varvar ut tidigare.
Nevermind..
Låter bra det du SNILLET, säger om motorn, den har kanske Lite potential ändå.
PS. du har PM. DS.
Tack för att ni läxar upp mig..
Jag tänkte helt enkelt som så att det är tätare växlar på GTI och Mi16-lådorna = bättre acc/varvar ut tidigare.
Nevermind..
Låter bra det du SNILLET, säger om motorn, den har kanske Lite potential ändå.
Tack för att ni läxar upp mig..
Har tittat runt lite..
Hittade denna sidan!
http://www.205gti.com/techgearboxUK.htm
Finns min växellåda med på den där sidan? XSen verkar ju inte finnas i andra länder, så jag hittar ingen info om den växellådan...
Vilken låda bör vara optimal för mig om jag vill ha så bra acc som möjligt? Toppfart är inte så noga, det är inte ofta man kör mer än 150+ ändå
Bara det inte varvar 4500-5000 i 110km/h..
Är det verkligen inte GTI-lådan jag har i min bil då? Min gör ju drygt 170 vid 6000rpm på fyran, och där står det att GTIn gör 179 vid 6500 varv på fyran..
Eller är det bara 1-3 som skiljer?
Vilket djävla mysterium.. ursäkta för alla frågor, men finns inte infon så måste man ju fråga dom som vet...
Tack på förhand.
Hittade denna sidan!
http://www.205gti.com/techgearboxUK.htm
Finns min växellåda med på den där sidan? XSen verkar ju inte finnas i andra länder, så jag hittar ingen info om den växellådan...
Vilken låda bör vara optimal för mig om jag vill ha så bra acc som möjligt? Toppfart är inte så noga, det är inte ofta man kör mer än 150+ ändå
Är det verkligen inte GTI-lådan jag har i min bil då? Min gör ju drygt 170 vid 6000rpm på fyran, och där står det att GTIn gör 179 vid 6500 varv på fyran..
Eller är det bara 1-3 som skiljer?
Vilket djävla mysterium.. ursäkta för alla frågor, men finns inte infon så måste man ju fråga dom som vet...
Tack på förhand.