Hej alla peugeotdiggare! Och ni andra också Första frågan lyder:varför pyser det nånstans under bilen när jag trycker på vaccumklockan till farthållaren? (min farthållare har slutat fungera) kan det vara så att nån slang har lossnat? isåfall var sitter den pump som den förmodligen ska va ansluten mot?Det blev flera följdfrågor om samma sak.Hehe
Nästa fråga:Sportfjädringen lever ett eget liv (går i och ur som den vill) vad kan jag göra åt det? Förutom att spränga bilen?
Vad kan det bero på om färddatorn inte fungerar?
Tack på förhand!
Jag har ingen erfarenhet av färddator och farthållare. Du kan läsa ut felkoder från fjädringen. Det står i denna tråd hur du gör. Börja med det.
Du kan också resistansmäta stötdämparna fram. Det är vanligt att de elektriska ventilerna i dessa pajar efter några 10-tusentals mil. En frisk stötdämparventil har några 10-tals ohm, en trasig några 10-tusentals ohm. Anslutningen sitter i toppen av stötdämparen. Man behöver en väldigt liten instrumentmejsel för att haka av hullingen som håller ihop kontaktdonet.
Ett annat vanliga fel är att hastighetsignalen uteblir. Det brukar bero på att lödningarna spruckit i en liten elektronikbox till höger under handskfacket. Denna förser en del andra system med hastighetssignal också. T.ex. motorstyr och servo. Servoverkan ska avta med högre hastighet. Om ratten går extremt ultralätt i landsvägsfart kan du ha detta problem. Men det är svårt att känna, eftersom ratten alltid är lätt i en 605. Jag har även haft glapp i givaren till hastighetspedalen.
Eh, gick lite fort där. Glapp i givaren till gaspedalen ska det givetvis vara. Det sittet en potentiometer ovanför gaspedalen som används av den elektroniska fjädringen. Får man glapp i denna (eller kablaget) så tänds diagnoslampan för fjädringen och felkod 24 lagras i minnet.