Lämnade bilen för multirem, nu startar den inte. 307SW -04
Lämnade bilen för multirem, nu startar den inte. 307SW -04
Hej.
Multiremmen på min bil beslöt sig för att gå hädan, eftersom jag bor granne med en verkstad (ej aukt. Peugeot) tänkte jag att det var lika bra att lämna in den och få jobbet gjort.
Det visade sig att remmen tagit med sig ett fäste i graven och det komplicerade/fördyrade/fördröjde operationen lite men det kan väl vara hänt.
Nu till det riktiga problemet; när remmen med spännare, ett löphjul samt fästet bytts startar plötsligt inte bilen längre. Motorn går runt, inga felkoder finns att utläsa och alla "realtidsvärden" (tror jag de sa) var normala men motorn tänder inte. Ibland hostar den till, men inte mer.
De frågade om jag tankat diesel istället för bensin, vilket jag inte gjort. Jag körde bilen dit för egen maskin och den har inte visat några liknande symtom tidigare. Jag gissade på någon sorts startspärr eller liknande men mekanikern menar att det borde synas i datorn. Har provat med två olika nycklar utan resultat.
Någon som kan peka mig i rätt riktning här?!
Multiremmen på min bil beslöt sig för att gå hädan, eftersom jag bor granne med en verkstad (ej aukt. Peugeot) tänkte jag att det var lika bra att lämna in den och få jobbet gjort.
Det visade sig att remmen tagit med sig ett fäste i graven och det komplicerade/fördyrade/fördröjde operationen lite men det kan väl vara hänt.
Nu till det riktiga problemet; när remmen med spännare, ett löphjul samt fästet bytts startar plötsligt inte bilen längre. Motorn går runt, inga felkoder finns att utläsa och alla "realtidsvärden" (tror jag de sa) var normala men motorn tänder inte. Ibland hostar den till, men inte mer.
De frågade om jag tankat diesel istället för bensin, vilket jag inte gjort. Jag körde bilen dit för egen maskin och den har inte visat några liknande symtom tidigare. Jag gissade på någon sorts startspärr eller liknande men mekanikern menar att det borde synas i datorn. Har provat med två olika nycklar utan resultat.
Någon som kan peka mig i rätt riktning här?!
Last edited by Sanny307 on Wed Dec 15, 2010 18:00, edited 1 time in total.
307 SW -04
- Richard Gustavsson
Dom kanske har släppt på vevaxelbulten utan att spärra svänghjulet, är "lös" kamdrivning på veven på dom där så den blir rubbad då.
Bara en tanke.
Bara en tanke.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Tack Richard för svar!
Som jag förstår var det ett fäste för spännaren som gått sönder, jag vet varken hur det sitter eller ser ut men om man behöver lossa vevaxelbulten för att utföra jobbet så är det väl inte ett omöjligt scenario. Man tycker att de borde ha koll på sådant, men det ska man väl inte vara för säker på.
Ska framföra detta förslag på måndag, tack igen.
Som jag förstår var det ett fäste för spännaren som gått sönder, jag vet varken hur det sitter eller ser ut men om man behöver lossa vevaxelbulten för att utföra jobbet så är det väl inte ett omöjligt scenario. Man tycker att de borde ha koll på sådant, men det ska man väl inte vara för säker på.
Ska framföra detta förslag på måndag, tack igen.
307 SW -04
Ringde verkstaden och hörde med dem. De har tagit bort skivan men menade att de inte kunde rubbat någon inställning på det viset.
Jag antar att de är lika frustrerade som jag är, jag vill ha min bil och de vill nog mer än gärna bli av med den.
Fasen, bilen gick som en klocka när jag lämnade den ju!
Jag antar att de är lika frustrerade som jag är, jag vill ha min bil och de vill nog mer än gärna bli av med den.
Fasen, bilen gick som en klocka när jag lämnade den ju!
307 SW -04
Kan tillägga att jag också tror på Richard, blev glad när han svarade i tråden. Jag framförde även till verkstaden att det var en Peugeotmek som kommit med förslaget.
Förr eller senare visar det sig vem som har rätt och det är trots allt verkstadens tid som går till spillo, att jag får vara utan min bil är i och för sig irriterande men får i alla fall inte betala för verkstadens miss. Hoppas jag. :O
Förr eller senare visar det sig vem som har rätt och det är trots allt verkstadens tid som går till spillo, att jag får vara utan min bil är i och för sig irriterande men får i alla fall inte betala för verkstadens miss. Hoppas jag. :O
307 SW -04
Sanny307 wrote:Kan tillägga att jag också tror på Richard, blev glad när han svarade i tråden. Jag framförde även till verkstaden att det var en Peugeotmek som kommit med förslaget.
Och säger dom "dumma fransmän som inte har kil på drevet" så hälsa verkstan att det finns många andra märken som har det så idag. Kanske skulle de skicka sina anställda på vidareutbildning
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Sundin wrote:HellMek wrote:Och säger dom "dumma fransmän som inte har kil på drevet" så hälsa verkstan att det finns många andra märken som har det så idag.
Men varför har man egentligen det? Finns det någon fördel gentemot kil?
Fördelen är att har man en kil så snurrar inte drevet när bulten lossas om man inte har låst dreven. Fördelen utan är väl inställnings möjligheten och att det kan gå åt skogen mycket lättare om man inte vet detta.
Last edited by Decimal on Mon Dec 13, 2010 18:25, edited 1 time in total.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Decimal wrote:Sundin wrote:HellMek wrote:Och säger dom "dumma fransmän som inte har kil på drevet" så hälsa verkstan att det finns många andra märken som har det så idag.
Fördelen är att har man en kil så snurrar inte drevet när bulten lossas om man inte har låst dreven. Fördelen utan är väl inställnings möjligheten
Läs en gång till.
Sundin wrote:HellMek wrote:Och säger dom "dumma fransmän som inte har kil på drevet" så hälsa verkstan att det finns många andra märken som har det så idag.
Fördelen med ingen kil är att man kan få exaktare justering på kamtimingen, ungefär som ställbart kamdrev. Man Har ju både kamdrev och vevaxeldrev lösa och tar upp allt slack i remmen innan man låser dreven.
Det är dock inget jag försvarar, tycker själv det är helt skadat.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Sundin wrote:Decimal wrote:Sundin wrote:HellMek wrote:Och säger dom "dumma fransmän som inte har kil på drevet" så hälsa verkstan att det finns många andra märken som har det så idag.
Fördelen är att har man en kil så snurrar inte drevet när bulten lossas om man inte har låst dreven. Fördelen utan är väl inställnings möjligheten
Läs en gång till.
Läs du med en gång till, Höll på att editera lite
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
- Richard Gustavsson
Sanny307 wrote:Ringde verkstaden och hörde med dem. De har tagit bort skivan men menade att de inte kunde rubbat någon inställning på det viset.
Lossar man vevaxelbulten utan att låsa svänghjulet så vrider sig veven men kamremsdrevet står still, så är det bara. Kan nästan garantera att det är det som är fel. Mer än en hemmapulare som man har fått hjälpa när dom lossa bulten.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Ok, nu har jag fått igen bilen. Verkstaden kunde inte riktigt svara på vad som var det egentliga orsaken till att den inte startade men huvudspåret var en jordfläta eller liknande som hamnat fel/fått dålig kontakt.
Hursomhelst, de gjorde i princip om hela proceduren med bytet av fästet, satte ihop allt och bilen startade igen.
För övrigt hade de hade även varit i kontakt med en annan Peugeotmek som direkt tänkt på samma fel som Richard, men så var alltså inte fallet (om de inte mörkar!
).
Tackar alla som svarat i tråden för visat intresse och för att ha bidragit till att jag lärt mig lite mer om min bil.
Hursomhelst, de gjorde i princip om hela proceduren med bytet av fästet, satte ihop allt och bilen startade igen.
För övrigt hade de hade även varit i kontakt med en annan Peugeotmek som direkt tänkt på samma fel som Richard, men så var alltså inte fallet (om de inte mörkar!
Tackar alla som svarat i tråden för visat intresse och för att ha bidragit till att jag lärt mig lite mer om min bil.
307 SW -04