Bakvagn 406 -97
Bakvagn 406 -97
Evighets frågan om klonkandet i bakvagnen på 406...
Har bytt stötdämpare + övre lagring, nya krängningshämmarstag, nya toe-in stag, nya bussningar i ytterändan på bärarmarna ( som sitter ihop med spindeln). Allt är gjort på båda sidor. Men likförbaskat så klonkar/ smådunkar det någonstans i bakvagnen!!!!????
Vad kan det mer vara som kan vara boven i dramat?
Har bytt stötdämpare + övre lagring, nya krängningshämmarstag, nya toe-in stag, nya bussningar i ytterändan på bärarmarna ( som sitter ihop med spindeln). Allt är gjort på båda sidor. Men likförbaskat så klonkar/ smådunkar det någonstans i bakvagnen!!!!????
Vad kan det mer vara som kan vara boven i dramat?
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid 
- 406_Jonathan
Nä, avgassystemet har jag också kollat, och alla gummiupphängningar till det är hela och bra.
Klonkljudet hörs inte bara vid hög fart och lite större ojämnheter i vägen, utan det hörs lika mycket vid låg fart och mindre ojämnheter.
Knepigt är det iallafall om vad det kan vara...
Klonkljudet hörs inte bara vid hög fart och lite större ojämnheter i vägen, utan det hörs lika mycket vid låg fart och mindre ojämnheter.
Knepigt är det iallafall om vad det kan vara...
-
siggesluring
Kolla handbromsbackarna igen, jag har haft problem med att den lilla pinnen som sitter igenom bromsskölden och håller fast bromsbackar har trillat ut och då uppstår div konstiga ljud.
Allt kan se ok ut när man öppnar upp om man inte tänker på att titta på pinnen. Bromsbacken kan börja vandra lite i sidled och därav vissa ljud.
I mitt fall har hålet i skölden rostat lite så hålet blev för stort, detta löste jag med att ersätta pinnen med en M4 eller M5 skruv men jag behöll orginalfjädern.
Det är lätt att sabba ABS-givaren om något lossnar inne bland handbromsbackar.
Allt kan se ok ut när man öppnar upp om man inte tänker på att titta på pinnen. Bromsbacken kan börja vandra lite i sidled och därav vissa ljud.
I mitt fall har hålet i skölden rostat lite så hålet blev för stort, detta löste jag med att ersätta pinnen med en M4 eller M5 skruv men jag behöll orginalfjädern.
Det är lätt att sabba ABS-givaren om något lossnar inne bland handbromsbackar.
406 diesel kombi -04
Har inte kunnat kolla pinnarna som håller bromsbeläggen än, pga. den envisa kylan, men har ändå märkt en skullnad då jag passagerare i bilen, i baksätet + framsätet... då märkte jag att det dunkade inte alls lika mycket som innan. Gissa om det är frågetecken om vad det kan vara????