1. Vad kan det vara som orsakar detta? Bromsarna?
Höger framfälg, de andra tre hjulen är "normala":
Har på bilderna tvättat med kallavfettning och en syra till flygrost/kalk mm och sen högtryckstvätt. Sitter hårt.
Lacken bakom höger framhjul:
Som sagt, kan bromsarna vara orsaken eller vad?
2. Vad är denna kontakt till? Ser vad den ska sitta i men den hängde lös nu när jag upptäckte den...
Last edited by 406_Jonathan on Thu Mar 24, 2011 1:28, edited 1 time in total.
Kan vara så att oken kärvar så att bara ett belägg blivit helt utslitet och givaren sitter i de belägget som är minst slitet, Bilden på skivan ser ut som att det gått järn mot järn, Byt skivor belägg och gör bromsservice tycker jag
Om bromsarna är så slitna så att de går metall mot metall ska du inte köra en meter till! Köp nya belägg och skivor till båda sidor och byt. Se över så att oken är riktiga och glider lätt.
Har du/ni inte råd nu så låt bilen stå. Både för er egna säkerhet och för andras.
Biltema tar inte många kronor för nya grejer. (Om de nu har till den bilen) Och de bromsarna räcker till för de flesta.
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Tack för svaren. Som sagt inte min bil utan pappas, hade det varit min hade jag fixat det för länge sen!
Var nog så att det skrapade lite grann redan när jag lade upp fälgbilden.
Autofrance verkar vara billigast:
Bromsskivor 330:-/st
Bromsklossar 465:-
Behöver man typ nån monteringssats också? Finns på Meca m fl.
Ska försöka få honom att få honom att lämna in den så snart som möjligt, alternativt att jag tar mig tid att byta själv (om det inte är alltför komplicerat?).
406_Jonathan wrote:Tack för svaren. Som sagt inte min bil utan pappas, hade det varit min hade jag fixat det för länge sen!
Var nog så att det skrapade lite grann redan när jag lade upp fälgbilden.
Autofrance verkar vara billigast: Bromsskivor 330:-/st Bromsklossar 465:- Behöver man typ nån monteringssats också? Finns på Meca m fl.
Ska försöka få honom att få honom att lämna in den så snart som möjligt, alternativt att jag tar mig tid att byta själv (om det inte är alltför komplicerat?).
Ja för fasen. Kör inte i onödan med bromsarna sådär!
Snart är klossen så tunn att den ramlar bort mellan skivan och okhållaren.
INTE bra....
Kan berätta att min 407:a käkade klossar på kolvsidan av oken fram. Första gången jag upptäckte snedslitningen skilde det c:a 10 mm i tjocklek mellan inre och yttre belägg på båda sidorna fram. Jag fick oken bytta på goodwill av peugeotverkstan. Tyvärr hjälpte inte detta utan bilen fortsatte att bara slita belägg på kolvsidan. Det "flytande" oket flöt med andra ord lika bra som ett järnspett i vatten...
Kan tillägga att jag gjorde rent och smorde upp bromsarna varje gång jag bytte mellan sommar- och vinterhjul.
Du kan inte misslyckas innan du försökt...
Har ägt 305 GTX-86, 405 Mi16-91, 405 SRi-90, 406 2.0 Hdi-00, 406 2.2 Sport-01, 407 SW 2.0 Hdi-05
Har nu 307 1.6 Hdi-07 och en Skoda Superb Combi 2.0 TDi-11
Idag har far äntligen haft bilen på verkstaden för byte av bromsarna. Gick på 4700 (trots 20% rabatt) pga att de även fick byta bromsoket höger fram, kolven hade slitits snett...
406_Jonathan wrote:Idag har far äntligen haft bilen på verkstaden för byte av bromsarna. Gick på 4700 (trots 20% rabatt) pga att de även fick byta bromsoket höger fram, kolven hade slitits snett...
406_Jonathan wrote:Idag har far äntligen haft bilen på verkstaden för byte av bromsarna. Gick på 4700 (trots 20% rabatt) pga att de även fick byta bromsoket höger fram, kolven hade slitits snett...
Hur gick det till? Att kolven slets snett?
Jag antar att belägget på insidan var helt totalslut.