Bärarm - 206 RC '04

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
lax3n
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Bärarm - 206 RC '04

Post by lax3n »

Precis innan jag blev ägare till bilen var den inne på stora servicen, fick en fin liten lista på "Att göra i framtiden" med bland annat vänster bärarm glapp. Läst omkring lite och sågatt det är ett vanligt fel för de här små rackarna.

Vid gaspådrag från stillastående känns det att det är glappt, det blir som i två steg, först åker framvagnen sen dras bilen. Nu får jag det att låta som om bilen håller på att gå isär men ni förstår nog vad jag menar.

När man kör i gupp eller ner från trotoarkanter uppstår klonkande, antar att detta är det lättaste sättet att märka att det är glappt.

När jag svänger höger i låga hastigheter klonkar det en del, mindre när jag svänger åt vänster. Försvinner helt i högre hastigheter men detta kanske beror på något helt annat?

Tänkte lämna in bilen till sommaren till en verkstad som får göra en checkup men man kan ju alltid försöka själv för :)

VART hittar jag en bärarm och vad kostar den? Jag har letat en del men ej funnit

Och till sist, låter det som om något mer är tokigt? Ni får ursäkta mig jag är inte speciellt inskolad, men jag försöker 8)

Sedan undrar jag - varför kliade sig mina grannar i huvet när jag stod ute och waxade bilen när det var -10 ute? Det blev ju fint :lol:
# 206 RC
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Jag köper bärarmarna på biltema, kostar 500kr.
Slamrandet kan försvinna när du byter bärarmen annars är det säkert krägningshämmarstagen som behöver bytas oxå.
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Finns det bärarmar till RC:n på biltema? :shock:
hedis
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by hedis »

Morbidio wrote:Finns det bärarmar till RC:n på biltema? :shock:

Samma till alla 206or :P
Peugeot 306 GTi -97     Bruksbil, på riktigt
Peugeot 306 GTi -97       Busbil
Peugeot 306 GTi -00          Inga planer?!

Är stolt ägare till den lägsta bilen i klubben
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

hedis wrote:

De kanske passar, men om du handlar på Peugeot så finns det flera varianter beroende på model och chassinummer.
406 turbo
106 XT
lax3n
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by lax3n »

ala wrote:
hedis wrote:

De kanske passar, men om du handlar på Peugeot så finns det flera varianter beroende på model och chassinummer.

Jag tror jag behöver ett förtydligande, är (nedre) Länkarm och Bärarm samma piece of engineering? Är det inte samma sak hittar jag det då inte på biltemas eller mekonomens hemsida.

Däremot ifall det handlar om samma del, så skiljer det mellan olika 206 modeller. Mekonomen hade en för 1191 kronor till 206 RC (Art.nr 08-72686).

Är det enkelt att byta bärarm?
ÄR det något mer man skall byta när man ändå håller på ? Bussning eller dylikt :)

Tack för hjälpen!!!!!
# 206 RC
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Bärarm eller länkarm är samma grej !
I länkarmen sitter 2 bussningar och spindelleden.
Byta den är inte särskilt svårt.

Det finns även lösa bussningar för byte, men det känns oftast mer rätt att byta hela eftersom spindelleden inte går att byta löst då den är en del av bärarmen.
406 turbo
106 XT
lax3n
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by lax3n »

ala wrote:Bärarm eller länkarm är samma grej !
I länkarmen sitter 2 bussningar och spindelleden.
Byta den är inte särskilt svårt.

Det finns även lösa bussningar för byte, men det känns oftast mer rätt att byta hela eftersom spindelleden inte går att byta löst då den är en del av bärarmen.

Detta gjorde min dag! Tack så mycket! :partying:
# 206 RC
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Byt båda om du ska byta till biltemavarianten. Annars lär du få göra en hjulinställning efteråt. Fast det kan nog vara bra att göra ändå
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Nik

Post by Nik »

Fått en känsla av att bärarmarna är olika vinklade beroende på modell och standardhöjd. Av anledningen att bussningarna (som i mitt tycke är placerade på fel håll) inte skall "ligga i spänn" vid normalläge.
Så med andra ord ghetto-sänkningar gör inget under för hållbarheten...
Men det är min teori det...
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Nik wrote:Fått en känsla av att bärarmarna är olika vinklade beroende på modell och standardhöjd. Av anledningen att bussningarna (som i mitt tycke är placerade på fel håll) inte skall "ligga i spänn" vid normalläge.
Så med andra ord ghetto-sänkningar gör inget under för hållbarheten...
Men det är min teori det...

Hade dom satt dom åt andra hållet hade dom aldrig fått byta några :lol:
Den ena är en "riktig" lagring och den andra en gummi, men är det halva priset så kan man ju byta dubbelt så ofta.
kimrl

Post by kimrl »

den store forskjellen lenkarmene er at det er forskjellige bussninger etter modell. stivhet. biltema sine er helt greier. fungerte fint på min 206 GTI. enkelt å bytte. genialt gentlig.
Post Reply