Därför satte jag ihop en liten guide till er som vill åtgärda själva.
Denna bil är en 607 V6 -01.
Innan vi börjar:
Kolla så du har verktygen som du kan tänkas behöva. Jag behövde t.ex. köpa en 36mm hylsa med långt skaft, och en handslägga som jag inte klarat mig utan.
Palla upp fronten på bilen (bägge sidor). Lägg i friläget, och dra åt handbromsen & lägg stoppklossar vid bakhjulen. SAFETY 1st!
Tänk på:
När man lossar drivaxeln överraskas många då den lossnar i andra änden också, man står med den i handen & växellådeoljan rinner ut på marken. Så va försiktig & ha gärna ny olja till hands.
Har du dock automatlådan 4HP20 (som jag) slipper du tänka på det, för den är tät!
Vi börjar med att lossa drivaxelmuttern. Till detta behövs en 35mm hylsa, fungerar även med 36mm som jag änvänder. Denna sitter HÅRT, så se till att du har ett långt skaft till hylsan. Sätt tillbaka några hjulbultar & använd t.ex. en kofot mot oket för att se till att allt inte bara snurrar.
Räkna med att du får ställa dig på skaftet för att muttern ska släppa.
Då ska vi lossa armen till spindelleden. Lossa muttern. Slå vågrätt med handsläggan där spindelleden går igenom bärarmen tills konan släpper. Ha muttern lite på så du inte skadar gängan om du missar. Denna kan sitta ruggigt HÅRT, så du kan få slå mycket. Du ser när den släpper & kan då böja loss bärarmen. Det är lite spänst i den så jag bände loss den med hjälp av kofoten.
Nu kan vi slita och dra lite tills vi får ut drivaxeln. Min krans satt så dåligt så den lossnade direkt. Knacka annars loss den med hjälp av hammare och en stor mejsel.
Använd stålborste och slippapper för att göra ytan där kransen satt så fin som möjligt. Ni ser skillnaden på bilden...
Då ska den nya kransen på! Jag beställde en obehandlad så jag hade förberett med några lager zinkspray på den. Det är den vänstra som är den nya kransen om nån inte förstår det...
Jag tog lite utav ett 2 komponents stållim på insidan av ringen innan jag knacka den på plats. Troligt får du slå lite försiktigt med en hammare & mejsel för att få den på bra plats, då det är rätt tajt. Klart så långt.
Tvärtom så får du ihop allt igen. Du får bända och trycka och vrida och dra en del, både för att få loss & för att sätta ihop.
Glöm inte dra åt drivaxelmuttern hårt!
Sen har du en ny krans på plats!
LYCKA TILL!
Chrille