Guide till byte ABS krans/ABS ring

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Karlqvist

Guide till byte ABS krans/ABS ring

Post by Karlqvist »

ABS lampa som lyser? Vibrationer i bromspedalen även en torr sommardag? Det verkar vara ett vanligt problem som ofta beror på att någon av de främre ABS kransarna är slitna eller spruckna.
Därför satte jag ihop en liten guide till er som vill åtgärda själva.
Denna bil är en 607 V6 -01.

Innan vi börjar:
Kolla så du har verktygen som du kan tänkas behöva. Jag behövde t.ex. köpa en 36mm hylsa med långt skaft, och en handslägga som jag inte klarat mig utan.
Palla upp fronten på bilen (bägge sidor). Lägg i friläget, och dra åt handbromsen & lägg stoppklossar vid bakhjulen. SAFETY 1st!

Tänk på:
När man lossar drivaxeln överraskas många då den lossnar i andra änden också, man står med den i handen & växellådeoljan rinner ut på marken. Så va försiktig & ha gärna ny olja till hands.
Har du dock automatlådan 4HP20 (som jag) slipper du tänka på det, för den är tät! 8)

Vi börjar med att lossa drivaxelmuttern. Till detta behövs en 35mm hylsa, fungerar även med 36mm som jag änvänder. Denna sitter HÅRT, så se till att du har ett långt skaft till hylsan. Sätt tillbaka några hjulbultar & använd t.ex. en kofot mot oket för att se till att allt inte bara snurrar.
Räkna med att du får ställa dig på skaftet för att muttern ska släppa.
Image
Då ska vi lossa armen till spindelleden. Lossa muttern. Slå vågrätt med handsläggan där spindelleden går igenom bärarmen tills konan släpper. Ha muttern lite på så du inte skadar gängan om du missar. Denna kan sitta ruggigt HÅRT, så du kan få slå mycket. Du ser när den släpper & kan då böja loss bärarmen. Det är lite spänst i den så jag bände loss den med hjälp av kofoten.
Image
Image
Nu kan vi slita och dra lite tills vi får ut drivaxeln. Min krans satt så dåligt så den lossnade direkt. Knacka annars loss den med hjälp av hammare och en stor mejsel.
Image
Använd stålborste och slippapper för att göra ytan där kransen satt så fin som möjligt. Ni ser skillnaden på bilden...
Image
Då ska den nya kransen på! Jag beställde en obehandlad så jag hade förberett med några lager zinkspray på den. Det är den vänstra som är den nya kransen om nån inte förstår det... :P
Image
Jag tog lite utav ett 2 komponents stållim på insidan av ringen innan jag knacka den på plats. Troligt får du slå lite försiktigt med en hammare & mejsel för att få den på bra plats, då det är rätt tajt. Klart så långt.
Image

Tvärtom så får du ihop allt igen. Du får bända och trycka och vrida och dra en del, både för att få loss & för att sätta ihop.
Glöm inte dra åt drivaxelmuttern hårt!
Sen har du en ny krans på plats!
Image

LYCKA TILL!

Chrille
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

Mycket bra guide....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
bihfocus

Post by bihfocus »

jävligt bra då man sj äger en 607:a
Relativity

Post by Relativity »

Jättebra guide!
Var beställde du den nya kransen?
R.O.B.

Post by R.O.B. »

det enda jag undrar är om det inte är risk för hjulbultarna? att de böjs eller rentav smällar av pga kofoten. stålfälg med öppet centrum, en som sitter o bromsar i bilen o rörförlängt kraftskaft som nån står på är vad jag brukar göra. bra guide. stort plus för bilder.
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Karlqvist

Post by Karlqvist »

Jag bugar & bockar för er positiva respons!

Jo det kan kanske vara en risk. Tror dock att de bultarna klarar rätt mycket, men det finns lite olika sätt man kan läsa att folk har gjort.
Antar att alla sätt är bra förutom de dåliga :lol: 8)
Glöm dagens problem. Imorrn kommer nya...
barkström

Post by barkström »

Istället för att knacka på mina abs ringar så la jag dem på en spisplatta så dom expanderade, bara lägga dom på plats. Precis som när man värmer ett kul/rullager på plats
206 cc 2,0 -02
saab 9-3 sportkombi 2,0t -08
Toyota corolla ke20 -75 "Driversopen"
siggesluring

Re: Guide till byte ABS krans/ABS ring

Post by siggesluring »

Jag svetsade ihop min absring med tigsvetsen och sedan limmade jag tillbaka den med lagerlåsning. Förseglade sedan kanterna med tjockt rostskyddsmedel.
Funkade hur bra som helst.
406 diesel kombi -04
siggesluring

Re:

Post by siggesluring »

Karlqvist wrote:Jag bugar & bockar för er positiva respons!

Jo det kan kanske vara en risk. Tror dock att de bultarna klarar rätt mycket, men det finns lite olika sätt man kan läsa att folk har gjort.
Antar att alla sätt är bra förutom de dåliga :lol: 8)
Jag satte på däcket igen ( vinterdäcket med hål i mitten på fälgen) och sänkte ner bilen, då behöver man inte hålla emot.
406 diesel kombi -04
Post Reply