BX

Här samlar vi allt som är specifikt för Citroën
Post Reply
R.O.B.

BX

Post by R.O.B. »

Hur är det... är det samma "stötdämpare" till alla modeller? har för mig klockorna skiljer? ska man byta parvis? och viktigast... har benny olika "hårdhet" i sånt fall på klockorna?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
Putkimies2

Post by Putkimies2 »

Hej!
Alla har samma stötdämparben. Klockorna skiljer sig något mellan modellerna men alla passar ändå i kors, med större klockor får man mjukare gång och med mindre får man mera "sportig" gång.

Acc-klockan är annorlunda.

Byt alla på en gång, dom är inte dyra :)
Volvo 850-20, AX TRS/GT, Porsche 928
HellMek
Crew
Crew

Re: BX

Post by HellMek »

R.O.B. wrote:Hur är det... är det samma "stötdämpare" till alla modeller? har för mig klockorna skiljer? ska man byta parvis? och viktigast... har benny olika "hårdhet" i sånt fall på klockorna?

Det är olika till varenda modell. Om du är osäker, montera endast rekommenderade klockor för modellen. Tycker du BX14 är svampig - montera 16v-klockor. Tycker du 16v är hård - montera klockor från BX14. Tänk på att tomma klockor inte ger bilen nån rättvisa.

Parvis är viktigt så tillvida att du inte vill ha för stor avvikelse i tryck mellan sidorna, då blir bilen lömsk.

Benny har alla klockor, om inte på lager så tar han hem.

Lundin i Ö.L kan trycktesta klockor och har kanske en och annan begagnad med.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
R.O.B.

Post by R.O.B. »

16ventilaren jag ska kolla på imorrn hade en klocka slut så det är därför jag undra om man skulle byta parvis (vilket låter helt logiskt med tanke på fjädrar/stötdämparre på "vanliga bilar"). sen hade jag en tanke att skaffa en uppsättning extra stötdämpare/fjäderben från returbilen att byta packningar osv i å sen slänga på bilen. ett alternativ är iofs att göra det på befintliga denna månaden då min bx14 kan köras denna månaden oxo innan den ska mosas. nån på cittraforumet lipa om att piratklockorna är dåliga i vårt klimat... typiskt cittraforumsnack (typ... varför skaffa en begagnad del när man kan köpa nya delar till sin gamla häck som är värd 5000 spänn)?
var medlem för längesen.
det var bättre förr.
"Där står Jan Stenbeck med sin nya röda oxpiska..."
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

R.O.B. wrote:16ventilaren jag ska kolla på imorrn hade en klocka slut så det är därför jag undra om man skulle byta parvis (vilket låter helt logiskt med tanke på fjädrar/stötdämparre på "vanliga bilar"). sen hade jag en tanke att skaffa en uppsättning extra stötdämpare/fjäderben från returbilen att byta packningar osv i å sen slänga på bilen. ett alternativ är iofs att göra det på befintliga denna månaden då min bx14 kan köras denna månaden oxo innan den ska mosas. nån på cittraforumet lipa om att piratklockorna är dåliga i vårt klimat... typiskt cittraforumsnack (typ... varför skaffa en begagnad del när man kan köpa nya delar till sin gamla häck som är värd 5000 spänn)?

Stämmer iofs till viss del det där med klimatet, men tänk på att vi bor i södern! Finns andra piratleverantörer av gasklockor med och som inte är så dyra som original. Men ibland kan det löna sig att fylla de gamla om de är hela.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply