Hjälp med byte koppling 605-95 V6
Hjälp med byte koppling 605-95 V6
Hej.
Skulle behöva hjälp med att byta min koppling.
Alltså någon som gör jobbet mot betalning.
Har inte lust eller ork eller kunskap för detta jobb.
Pm med kostnadsförslag.
Helst runt Uddevalla men kan köra långt om det behövs.
Skulle behöva hjälp med att byta min koppling.
Alltså någon som gör jobbet mot betalning.
Har inte lust eller ork eller kunskap för detta jobb.
Pm med kostnadsförslag.
Helst runt Uddevalla men kan köra långt om det behövs.
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Jo det var tanken..
Men ekonomin satte käppar i hjulen
605:an är till salu som den står..
Kopplingen funkar ännu men f*n vet hur länge...
Men ekonomin satte käppar i hjulen
605:an är till salu som den står..
Kopplingen funkar ännu men f*n vet hur länge...
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Jaha ok. Om bilen är i gott skick i övrigt kan det kanske vara värt besväret att klyva mellan motor och växellåda. Men bara komponenterna kostar ju mellan 1500 och 3000 kr.
Slirar den eller är det urtrampningslagert som skriker?
Med en del tur kanske problemet kan justeras bort? Har du kollat det? Moderna kopplingar är självjusterande, men jag vet inte riktigt när den funktionen dök upp. Jag vet inte om det var vanligt -95.
Slirar den eller är det urtrampningslagert som skriker?
Med en del tur kanske problemet kan justeras bort? Har du kollat det? Moderna kopplingar är självjusterande, men jag vet inte riktigt när den funktionen dök upp. Jag vet inte om det var vanligt -95.
Jag har aldrig justerat en koppling i hela mitt liv (trots att jag kört flera bilar till över 40.000 mil) så jag har ingen aning om vilka som är självjusterande eller exakt hur det går till.
I moderna självjusterande kopplingar flyttar sig solfjäderns stöd/pivotpunkt allteftersom lamellen slits. Detta så att dragläget och pedalens krafktkaraktäristik förblir konstant, trots slitaget. Händelsvis stiger faktiskt kopplingens klämkraft något med tiden också pga detta.
Jag tror(?) att man i lite äldre kopplingar kan justera detta manuellt med en skruvmejsel eller liknande. Observera att jag här pratar om en justering som görs inne i kopplingskorgen i regionen kring tryckplatta och solfjäder.
Sedan kan man ju tänkta sig någon form av justering av wiren också. Min 605 V6 -90 hade wire. Men kanske har en 95:a hydraulik (som alltså inte har något som behöver justeras)?
Om man har hydraulik kan man råka ut för att kopplingen inte får vätska. På min BMW 523 -96 hämtar kopplingen vätska mitt emellan "min" och "max" på behållaren, så kopplingsystemet funkar inte alls problemfritt ända ner till "min". Påfyllning och avluftning räckte när jag förlorade kopplingspedalen i vintras. Bromsslitage, eller pytteläckage i slavcylindern, räcker för att sänka nivån under kopplingens anslutning. Pappa råkade ut för samma på sin nästan nya V70.
I moderna självjusterande kopplingar flyttar sig solfjäderns stöd/pivotpunkt allteftersom lamellen slits. Detta så att dragläget och pedalens krafktkaraktäristik förblir konstant, trots slitaget. Händelsvis stiger faktiskt kopplingens klämkraft något med tiden också pga detta.
Jag tror(?) att man i lite äldre kopplingar kan justera detta manuellt med en skruvmejsel eller liknande. Observera att jag här pratar om en justering som görs inne i kopplingskorgen i regionen kring tryckplatta och solfjäder.
Sedan kan man ju tänkta sig någon form av justering av wiren också. Min 605 V6 -90 hade wire. Men kanske har en 95:a hydraulik (som alltså inte har något som behöver justeras)?
Om man har hydraulik kan man råka ut för att kopplingen inte får vätska. På min BMW 523 -96 hämtar kopplingen vätska mitt emellan "min" och "max" på behållaren, så kopplingsystemet funkar inte alls problemfritt ända ner till "min". Påfyllning och avluftning räckte när jag förlorade kopplingspedalen i vintras. Bromsslitage, eller pytteläckage i slavcylindern, räcker för att sänka nivån under kopplingens anslutning. Pappa råkade ut för samma på sin nästan nya V70.
Så vad du säger Bengt är att den behöver inte vara slut.
Utan det finns ett flertal saker att kolla upp först.
Tog för givet att den var slut..
Bilen har gått 21 000 mil.
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Unik3505 wrote:Så vad du säger Bengt är att den behöver inte vara slut.
21000 mil behöver inte betyda nånting för kopplingens slitage, har mer med användare och användningssätt att göra.
Men om den tar långt ner utan att slira kan det vara så enkelt att du behöver spänna vajern eller fixa självjusteringen om det är vajer, eller fixa hydrauliken om det är det som sitter på. Traditionellt sett tar en koppling som slits högre och högre upp, inte längre ner.
Unik3505 wrote:Så vad du säger Bengt är att den behöver inte vara slut. Utan det finns ett flertal saker att kolla upp först.
Jag vet inte. Jag har bara demonterat koppling på gamla Saab 900. Där finns ingenting att justera. Men vissa bilar har lite justeringsmöjligheter och har man hydraulik kan lite luft förstöra kopplingskänslan en hel del (men det brukar förvärras rätt snabbt).
Precis som Claes skriver är det hanteringen som sliter på lamellen. Korrekt hanterad slits kopplingen knappast alls. Den kommer att hålla bilen ut. Fel hanterad kan den vara kass efter 3000 mil. Sedan kan kopplingen haverera av många andra skäl än att lamellen slits ut.
Ska vara vajer på denna.
Är MYCKET jobb att byta låda på denna, tror det är 12 timmars arbete på riktig verkstad. Med lite sämre förutsättningar givetvis fler timmar än så.
Jag bor lite långt borta för att vara till hjälp, men jag kan nog säga att jag skulle ta 5-6k för jobbet + material.
Edit: Jobbet är listat till 4,2 timmar på 605, jag hade bara XM i huvet. Då lossar man bara växellådan och puttar den lite åt sidan. Man får nämligen inte bort lådan utan att lyfta ur motorn med lådan.
Är MYCKET jobb att byta låda på denna, tror det är 12 timmars arbete på riktig verkstad. Med lite sämre förutsättningar givetvis fler timmar än så.
Jag bor lite långt borta för att vara till hjälp, men jag kan nog säga att jag skulle ta 5-6k för jobbet + material.
Edit: Jobbet är listat till 4,2 timmar på 605, jag hade bara XM i huvet. Då lossar man bara växellådan och puttar den lite åt sidan. Man får nämligen inte bort lådan utan att lyfta ur motorn med lådan.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Se till att nivån är vid "max". Jag har som sagt sett att i vissa bilar tar kopplingen inte vätska vid "min" nivå, utan en bra bit över denna. Då kan kopplingsystemet suga in luft.
Om dina problem kommit ganska snabbt och vid kyla kan du behöva avlufta kopplingen. Min BMW drabbades i vintras. Vätskan i slavcylindern byts ju aldrig ut. Jag tror den dragit åt sig vatten och kanske frusit en liten smula. Ett mikroläckage i packingen och kopplingen var helt borta. Jag tryckte i ny vätska via luftningsnippeln på slavcylindern och sedan var problemet löst.
Om dina problem kommit ganska snabbt och vid kyla kan du behöva avlufta kopplingen. Min BMW drabbades i vintras. Vätskan i slavcylindern byts ju aldrig ut. Jag tror den dragit åt sig vatten och kanske frusit en liten smula. Ett mikroläckage i packingen och kopplingen var helt borta. Jag tryckte i ny vätska via luftningsnippeln på slavcylindern och sedan var problemet löst.
Om nivån är på "max" skulle jag inte tro att du fått in luft i systemet.
Beträffande luftning har du antagligen någon nippel på slavcylindern nere vid kopplingen. Man får fixa en yttre bromsvätskebehållare som man kan trycksätta och drycka in vätska den vägen. Det trycker en ev luftblåsa framför sig upp i behållaren. Jag byggde en av en ketchupflaska, slangar, cykelventil och cykelpump.
Men förtydliga en grej; Har du kopplingens dragläge nere i golvet eller nära hellt uppsläpt pedal? Om det är det sistnämnda är det troligt att din kopplinge är slut. Om dragläget är nere i golvet kan det vara ett fel med manövreringen, t.ex. hydraulikstrul.
Beträffande luftning har du antagligen någon nippel på slavcylindern nere vid kopplingen. Man får fixa en yttre bromsvätskebehållare som man kan trycksätta och drycka in vätska den vägen. Det trycker en ev luftblåsa framför sig upp i behållaren. Jag byggde en av en ketchupflaska, slangar, cykelventil och cykelpump.
Men förtydliga en grej; Har du kopplingens dragläge nere i golvet eller nära hellt uppsläpt pedal? Om det är det sistnämnda är det troligt att din kopplinge är slut. Om dragläget är nere i golvet kan det vara ett fel med manövreringen, t.ex. hydraulikstrul.
Ja i sådana fall tror jag inte din koppling är utsliten. Jag tror du har problem med hydrauliken. Claes nämnde också något liknande.
Det finns två platser där det kan strula; huvudcylindern eller slavcylindern. Slavcylindern är hopplöst jobbig att komma åt om det är en s.k. koncenrisk slavcylinder som sitter på växellådans ingående axel. Saab har sådana, men den som sitter i gamla 900:an är trots det mycket enkel att jobba med. Nyare Saabar är värre. Många bilar har däremot slavcylindern sittande utanför kopplingen och förmedlar rörelsen via en gaffel, t.ex. BMW. Jag vet inte vilken typ av slavcylinder 605 med hydraulik har.
Det finns två platser där det kan strula; huvudcylindern eller slavcylindern. Slavcylindern är hopplöst jobbig att komma åt om det är en s.k. koncenrisk slavcylinder som sitter på växellådans ingående axel. Saab har sådana, men den som sitter i gamla 900:an är trots det mycket enkel att jobba med. Nyare Saabar är värre. Många bilar har däremot slavcylindern sittande utanför kopplingen och förmedlar rörelsen via en gaffel, t.ex. BMW. Jag vet inte vilken typ av slavcylinder 605 med hydraulik har.