Pris på montering av dragkrok

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
nevyn

Pris på montering av dragkrok

Post by nevyn »

Jag undrar om det är någon här som har den blekaste aning om varför det kan/ska/får kosta 13 000:- att montera en dragkrok. Och varför några sladdar till sagda krok kan kosta 3000:-

Detta är något jag gått och grubblat över ett tag....
33an

Post by 33an »

enkelt, verkstaden vill inte ta sådana jobb.
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
nevyn

Post by nevyn »

Kunde varit, fast det är inte så... :)

Är det verkligen så mycket jobb med mjukvara och sånt nu? Sist monterade jag själv till en kostnad av 2500:- + reg. bes har jag för mig.
Q Ball Racing

Post by Q Ball Racing »

vad är det för bil du ska ha krok på???
A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun.
Apollo

Post by Apollo »

Pris på fast krok monterat och klart till Peugeot 308 är ca 5100kr, demonterbar ca 8300kr. Priser utan regbesiktning!

Gör man jobbet själv är det trista att elsatsen kostar ca 1400kr på Mekonomen, någon som vet billigare ställen?
Mitt tips är att kolla eBay efter en ny krok. Jag köpte en ny Westfalia demonterbar krok på eBay för 2043kr inkl frakt.
Peugeot 308
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Apollo wrote:Pris på fast krok monterat och klart till Peugeot 308 är ca 5100kr, demonterbar ca 8300kr. Priser utan regbesiktning!

Gör man jobbet själv är det trista att elsatsen kostar ca 1400kr på Mekonomen, någon som vet billigare ställen?
Mitt tips är att kolla eBay efter en ny krok. Jag köpte en ny Westfalia demonterbar krok på eBay för 2043kr inkl frakt.

Har kollat lite på det, var hittar du den så billigt? Har du nån länk till säljaren?
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Apollo »

Claes B wrote:
Apollo wrote:Pris på fast krok monterat och klart till Peugeot 308 är ca 5100kr, demonterbar ca 8300kr. Priser utan regbesiktning!

Har kollat lite på det, var hittar du den så billigt? Har du nån länk till säljaren?

http://cgi.ebay.co.uk/Westfalia-Detach- ... 35adfabf37

Denna var det jag beställde!

Mekonomen säljer en elsats ifrån Thule som man kopplar på baklysena utan att bilen behöver omprogrammeras. Peugeot orginal elsats verkar mer avancerad med meck vid ratten och i säkringsboxen under huven. Så jag har inte köpt elsats än!
Peugeot 308
nevyn

Post by nevyn »

Priset jag fick var iofs inkl regbes. Jag vet inte känns lite sådär att koppla in sig på baklysena, bättre att få det gjort ordentligt. Men att man inte har förberett för att koppla in det känns lite taskigt, varför skulle man behöva in i säkringsboxar o dyl? Man sparar väl in några kronor på bilen som dragkroksägarna får stå för, på sätt och vis helt rättvist när man tänker efter.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

nevyn wrote:Priset jag fick var iofs inkl regbes. Jag vet inte känns lite sådär att koppla in sig på baklysena, bättre att få det gjort ordentligt. Men att man inte har förberett för att koppla in det känns lite taskigt, varför skulle man behöva in i säkringsboxar o dyl? Man sparar väl in några kronor på bilen som dragkroksägarna får stå för, på sätt och vis helt rättvist när man tänker efter.

Vad är det för bil, var bor du?
det går garanterat få billigare gjort, de krämar pengar ur dig.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
nevyn

Post by nevyn »

Det är en 5008, kanhända att det går att få billigare, men peugeots prislista anger 11816.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

nevyn wrote:Det är en 5008, kanhända att det går att få billigare, men peugeots prislista anger 11816.

Du får det utan problem för hälften av priset.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote:
nevyn wrote:Det är en 5008, kanhända att det går att få billigare, men peugeots prislista anger 11816.

Du får det utan problem för hälften av priset.

Beror ju på vilken typ av drag det är, ett med demonterbar kula + en elsats kostar mer än hälften av det priset om man köper det utan rabatt i sverige.

Hetaste tipset om man vill jobba lite med det är ju att köpa grejerna på e-bay och lämna dem till en vanlig bilverkstad eller göra jobbet själv. Tillkommer ju då antagligen en programmeringskostnad på Peugeot, i det fallet bör det ju gå att komma undan med ungefär halva priset.

Edit: Men givetvis går det att komma billigare undan om man inte vänder sig till Peugeot, de i likhet med de flesta andra märkesverkstäder tar ut överpriser på dragmontering. Stod en artikel om det i TV alldeles nyss faktiskt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by nevyn »

Hade jag vetat detta innan så hade jag ändå inte letat på ebay och kört till två olika verkstäder och besiktat själv. Men det är bra att veta.
Post Reply