Lågt turbotryck - Har verkstan bytt rätt del? 307 HDI -02

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
attis

Lågt turbotryck - Har verkstan bytt rätt del? 307 HDI -02

Post by attis »

307 -02 HDI

Bilen har gått segt av och till. Det händer väldigt lite när man trycker ner gaspedalen. Men ibland fungerar det som det ska. Den kan även "komma igång" under körning. Vid något tidigare tillfälle (när det inte var läge att laga) lästes det ut felkoder: lågt bränsletryck eller liknande. Låter inte helt orimligt.

Nu hade vi bilen inne på märkesverkstad för någon vecka sedan och beskrev felet, samt felkoden vi fått ut. När vi får tillbaka bilen är den slö precis som vanligt. Troligen har dom inte ens testkört bilen :roll:
Tyvärr ligger kvittot i en annan lya och flickvännen är lite osäker på vad som byttes. Luftpump säger hon (finns det ens någon sådan?), luftmassemätaren ser "ren" ut så kanske är det den? Verkstaden läste tydligen av felkoder och bytte denna del.

Eftersom felet inte är åtgärdat men vi fått betala för ett jobb ändå vill jag veta om denna luftmassemätare ens kan orsaka slöa bilar?

Dom ska kolla på bilen nu i veckan igen och jag vill inte betala för en massa som inte hjälper. Kan man be dom kvitta den tidigare fakturan eller arbetstiden eller något?
Last edited by attis on Wed Apr 13, 2011 21:10, edited 1 time in total.
/Attis
33an

Post by 33an »

Har märkeverkstaden tagit betalt för att laga felet och det inte är gjort är det väl bara att reklamera jobbet?
205 GTI och ett gäng italienskor.
Let´s travel in restrained elegance.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Luftmassemätare kan ha felsymtom stt bilen känns slö = mäterin för lite luft.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
attis

Post by attis »

Fräschar upp tråden med lite nya händelser.

Verkstan tog in bilen igen och (återigen enl flickvännen) har kollat magnetventilerna. Vid återlämnandet tyckte dom bilen gick bättre än tidigare, vem som helst märker dock direkt att bilen är totalt orkeslös.
Nästa förslag var att byta hela turbon. Längre än så har vi inte kommit. Tänkte höra om någon kan ge lite åsikter innan ett ev byte (som lär kosta flis).

Jag var ute och provkörde/lyssnade lite. Det hörs inget turboladdljud när det borde. Så det kanske tyder på att turbon är kass?
Varvade på tomgång också, håller man den vid ca 3000 varv går den märkbart ojämnt, vad betyder det?

Går det inte att mäta sig till om turbon verkligen är defekt eller ej? Verkstan verkade vilja byta rakt av så att säga...
/Attis
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Fick min egr-ventil bytt för att bilen var seg i vissa lägen och visade liknande symptom som dina. Nu har ju jag en 1,6 hdi så jag har inte en aning om det felet uppträder på samma sätt på en 2,0, men det är kanske värt att följa upp.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by HellMek »

Min jumpy hdi var slö när jag köpte den, men ibland vaknade motorn till och drog bra, mest på höga varv. Läste av den med universalinstrument och den gav mig en kryptisk felkod som lät helt orelevant. Sen läste jag av den med Lexia, dvs original felsökningsdator och då sa den bums luftmassemätare. Bytte den och sen dess har den gått perfekt.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ala
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by ala »

Väldigt ovanligt att just själva turbon är trasig på dessa motorer,men det kan ju klart hända.
Kan ju finnas lite olika anledningar till att den blir kraftlös.
Tex om luftmassemätaren ger fel värde så orkar inte motorn varva så pass att turbon ger effekt.
Men den är väl bytt om jag förstod det rätt, så då får man kolla att slangarna/rören är täta mellan luftmassemätare och motor.
De brukar vilja dela sig i skarven där de ligger på baksidan av motorn mellan ventilkåpa/torpedvägg så det blir en tjuvläcka med mätfel som följd.
Om det är rätt där så kontrollerar man genom att ta bort slangen från magnetventilen som går till wastgaten på turbon.
(Sitter på motorns framsida långt nere)
Man suger med en vaccumhandpump eller liknande i slangen och varvar upp motorn.
Om turbon laddar då så är turbon hel.
Man ser på turboslangarna om den laddar för de "svullnar" ganska mycket när turbon laddar.
Om turbon är hel så får man kolla upp vaccumslangar och magnetventiler.

Men allt detta vet väl din verkstad och har kollat hoppas jag.
406 turbo
106 XT
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ala wrote:Väldigt ovanligt att just själva turbon är trasig på dessa motorer,men det kan ju klart hända.
Kan ju finnas lite olika anledningar till att den blir kraftlös.
Tex om luftmassemätaren ger fel värde så orkar inte motorn varva så pass att turbon ger effekt.
Kändes som inte turbon laddade på min när lmm var kass. Kollade då trycket som låg på 0,9. Laddar turbon och bilen inte går saknas bränsle av en eller annan anledning :)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ala wrote:
Men allt detta vet väl din verkstad och har kollat hoppas jag.
Låter allvarligt talat som om de antingen har noll koll eller är nonchalanta. Dock svårt att bedöma utan att ha hört båda parters beskrivning.
attis

Post by attis »

Tack för alla svar.
Det inger lite hopp i alla fall, att det inte är turbon som pajat. Jag har själv inte haft kontakt med verkstan, endast min tjej. Tyvärr så verkar dom aningen handfallna när det inte genereras någon felkod.

Jag ska kolla lite på slangarna i helgen och även EGRventilen. Vågar dock knappt titulera mig amatörmekaniker ens så oddsen är små att jag hittar något fel. Har inte tillgång till någon vakumpump tyvär.

Enligt någon bild på Google sitter EGR ventieln under luftintagsslang/röret (där lmm sitter), stämmer det?

Annars blir det till att antingen övertala verkstaden att kolla det dom redan borde ha gjort, slangar/egr osv. Eller byta till någon annan verkstad.
/Attis
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

attis wrote:. Eller byta till någon annan verkstad.
Låter som det bästa alternativet.
Post Reply