glykol.
glykol.
Hej, upptäckte att expansionkärlet var tomt på min 307 hdi-08.kollade på statoils hemsida och de rekommenderade antifreeze LL,den är dock rosa till färgen istf blå/grön original. Den jag köpte är av typen monoethyleneglykol,blev det rätt? om inte, vad kan hända?
De hafva aldrig wikit eller för egen dehl tappadt.
Jag skulle ta grön glykol då det är den som fanns där tidigare. Men de flesta glykolvarianter är blandbara med varandra numera så tror inte att det är någon större risk.
Fyllde för övrigt på glykol senast idag i min 207 1,6 Hdi. Grön glykol.
Fyllde för övrigt på glykol senast idag i min 207 1,6 Hdi. Grön glykol.
Dieselfrälst i samarbete med 207 1,6 HDI Dieselpower. Diesel is the shit...
PS. Jag diggar min avatar...
PS. Jag diggar min avatar...
Jag tycker alla säger att om man blandar de 2 av de 3 färgerna, minns inte vilka 2 så klimpar det ihop hela systemet?Claes B wrote:Köp original på Peugeot om du ska toppa upp, då blir det rätt färg osv. Blandar man olika färger ser det illa ut, för det mesta ingen fara dock.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Peugeot 405 1.8L -94 (Såld)
Peugeot 405 1.6L -91 (Såld)
Toyota Corolla KE70 -83
Nej inte färgerna, de har inget med saken att göra. Det är glykoltypen som är avgörande i det fallet, och oavsett vad en del hävdar så hänger färgen inte ihop med typen. Etylenglykol finns såvitt jag vet i alla färger, grön, blå, röd och gul. Propylenglykol i minst ett par av de färgerna. Därför är det bästa att köpa original, den är inte direkt dyrare och det blir garanterat rätt. Men jag tror att det nästan bara är VAG som kör med Propylenglykol i sina longlifesystem.Rx37 wrote:Jag tycker alla säger att om man blandar de 2 av de 3 färgerna, minns inte vilka 2 så klimpar det ihop hela systemet?Claes B wrote:Köp original på Peugeot om du ska toppa upp, då blir det rätt färg osv. Blandar man olika färger ser det illa ut, för det mesta ingen fara dock.
Nej jag menade inte heller att det var just färgen som var avgörande utan att de olika typerna (färgerna) är blandade med olika ämnen som man inte kan blanda med varandraClaes B wrote:Nej inte färgerna, de har inget med saken att göra. Det är glykoltypen som är avgörande i det fallet, och oavsett vad en del hävdar så hänger färgen inte ihop med typen. Etylenglykol finns såvitt jag vet i alla färger, grön, blå, röd och gul. Propylenglykol i minst ett par av de färgerna. Därför är det bästa att köpa original, den är inte direkt dyrare och det blir garanterat rätt. Men jag tror att det nästan bara är VAG som kör med Propylenglykol i sina longlifesystem.Rx37 wrote:Jag tycker alla säger att om man blandar de 2 av de 3 färgerna, minns inte vilka 2 så klimpar det ihop hela systemet?Claes B wrote:Köp original på Peugeot om du ska toppa upp, då blir det rätt färg osv. Blandar man olika färger ser det illa ut, för det mesta ingen fara dock.
Peugeot 406 2.2L -01
Toyota Corolla KE70 -83
Toyota Corolla KE70 -83