R-däck, 205/50-15, på 6" eller 7"-fälg?
R-däck, 205/50-15, på 6" eller 7"-fälg?
Ja som topic lyder. Tänkte köpa en uppsättning R888or, och undrar om det vore bäst att sätta på dom på en uppsättning Speedline-fälgar som är 6" eller mina Mille Miglia-fälgar som är 7"?
Har hört att R-däck är lite bredare än vanliga gatdäck, och är således rädd att det kanske kommer ta i bak någonstans om jag sätter dom på mina 7", men samtidigt så har jag hört att 205/50-15 R-däck kan bli för brett för mina Speedline-fälgar. I övrigt är det väl bara positivt desto bredare fälgar och spårvidd man har? Blir väl mer stabilt.
Ska man chansa på att det passar på 7-tummarna måntro?
Någon med erfarenheter?
Har hört att R-däck är lite bredare än vanliga gatdäck, och är således rädd att det kanske kommer ta i bak någonstans om jag sätter dom på mina 7", men samtidigt så har jag hört att 205/50-15 R-däck kan bli för brett för mina Speedline-fälgar. I övrigt är det väl bara positivt desto bredare fälgar och spårvidd man har? Blir väl mer stabilt.
Ska man chansa på att det passar på 7-tummarna måntro?
Någon med erfarenheter?
Re: R-däck, 205/50-15, på 6" eller 7"-fälg?
Toyo själva rekommenderar 6,5" bred fälg för 205:or. I ditt läge skulle jag välja att lägga dom på 7". Jag kör själv den dimensionen på 7" bred fälg nu och är jäkligt nöjd.
306 GTI -97A (banracer-wannabe)
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
BMW 323ti -98 (vinterleksak som blev åretrunt-bruksbil)
Mazda MX-5 -01 (högerstyrd sommarleksak)
Gamla synder:
Ford Focus RS -03, Ford Fiesta ST -06, 306 GTI -00, Ford Puma -98, 205 GTI -89
Ok, mer behöver jag inte veta.
Tack!
Kan nu bekräfta att det är fanimej i tajtaste laget med 205/50-15 R888or på 7"-fälg alltså.. På höger sida har jag ungefär 2mm till godo till bärarmen. På vänster har jag 0 upptill på bärarmen, max 1 nertill.
Imorgon ska det filas!
Vid skärmkanten går det fritt, men det kommer ta i om bilen lutar mycket i kurvor, vet inte riktigt hur mycket det lutar men borde gå bra.
Men som sagt, nu är det bekräftat. Max 7"-fälg och drygt 215 i bredd går in bak på en 309 GTI16.
Vid skärmkanten går det fritt, men det kommer ta i om bilen lutar mycket i kurvor, vet inte riktigt hur mycket det lutar men borde gå bra.
Men som sagt, nu är det bekräftat. Max 7"-fälg och drygt 215 i bredd går in bak på en 309 GTI16.
ET? vad sticker ut mest i sidled, däcket eller fälgkanten?
jag har svårt att tänka mig att det är sämre plats på en 309 än 205, där det inte är några som helst problem med 7" breda fälgar utan att det tar i någonstans
jag har svårt att tänka mig att det är sämre plats på en 309 än 205, där det inte är några som helst problem med 7" breda fälgar utan att det tar i någonstans
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
ET 15. Däcket är det som tar i, sticker utanför fälgen. Med vanliga 205or hade det inte varit några problem, 7-tumsfälgarna använde jag ju innan jag lade på R-däcken på dom.
Men R-däcken är ju bredare, nämligen 216mm istället för 205. Att ha fälgen längre in går absolut inte då det redan tar i, och inte längre ut heller för då kommer det Definitivt skrapa vid inspirerad körning.
Ganska optimalt ET nu även om det måste filas lite för att inte skrapa i bärarmen. Är max en millimeter som måste bort. Skulle haft den lite styvare bak så hade man inte behövt oroa sig om skärmkanterna.
Men R-däcken är ju bredare, nämligen 216mm istället för 205. Att ha fälgen längre in går absolut inte då det redan tar i, och inte längre ut heller för då kommer det Definitivt skrapa vid inspirerad körning.
Ganska optimalt ET nu även om det måste filas lite för att inte skrapa i bärarmen. Är max en millimeter som måste bort. Skulle haft den lite styvare bak så hade man inte behövt oroa sig om skärmkanterna.
Har nu provkört lite mer och ser nu att det skrapar i på utsidan av däcket, skärmkanten ligger tydligen så långt ner tillomed vid vanlig körning..
Vet inte om man ska försöka knacka in vecket vid skärmkanten helt o hållet eller vafan man ska göra egentligen.
Har knappt några andra val.
EDIT: Kom på att man kanske kan förflytta bakaxeln lite till höger? Verkar ändå sitta lite snett nu. Borde lösa problemet.
Har knappt några andra val.
EDIT: Kom på att man kanske kan förflytta bakaxeln lite till höger? Verkar ändå sitta lite snett nu. Borde lösa problemet.
Om du hade valt 195/50 15" så hade ju aldrig problemet uppstått. Dessutom hade du ju kommit billigare undan.
Hur tänkte du flytta bakaxeln? Fila hålen ovala och skjuta den åt sidan eller hur hade du tänkt?
Hur tänkte du flytta bakaxeln? Fila hålen ovala och skjuta den åt sidan eller hur hade du tänkt?
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Har läst på många ställen att 195orna är mycket sämre än 205orna då sidoväggarna inte alls är lika hårda. Angående förflytta bakaxeln så torde det väl ändå finnas lite spel när man skruvar fast skiten, är ju inte några hål i bagagegolvet som är exakt bultens storlek.
Upptäckte nu efter jag knackat in vecket på skärmkanten att det är i princip längst bak det tar i, kanten alldeles framför där stötfångaren är. Får väl ta och försöka knacka ut där istället då. Värmepicka och gummislägga here I come. Bäst hade ju varit att flytta Fram bakaxeln..
Upptäckte nu efter jag knackat in vecket på skärmkanten att det är i princip längst bak det tar i, kanten alldeles framför där stötfångaren är. Får väl ta och försöka knacka ut där istället då. Värmepicka och gummislägga here I come. Bäst hade ju varit att flytta Fram bakaxeln..
Är alltid där det tar ipät wrote:
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Har bankat ut skärmkanten lite längst bak på vänster sida - det ser f*n bättre ut tillomed! Ser ut som det BORDE göra, till skillnad från original när det viker inåt. MEN, det tar i ändå. Fast är nog inget att oroa sig över..
Monterade just 205/55-16" på 7,5" fälg, sitter helt perfekt. R-däck vill nog ha lite bredare fälg känns det som. Är Yokohama 048 jag har.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!