bakvagn 306

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
SB!!

bakvagn 306

Post by SB!! »

Färsking inom peggafamiljen har en fråga. Är det samma bakvagnstyp(torsionsstav) på 306 som på 206? Om man nu är intresserad av en sådan....hur kollar man upp den? Är det bara att gunga eller ska man hissa upp och avlasta på nåt sätt? Har för mig jag läst någonstans att man vid renovering sätter i fettnipplar för att hålla den fräsch längre...är det någor som kan göras på en axel som sitter på bil och är fräsch? Tips å trix mottages gärna.

//SB!!
NorrBjörn
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Re: bakvagn 306

Post by NorrBjörn »

Japp 306:orna har torsionsfjädring. vad jag förstått så kan märklig camber, dvs att hjulets ovansida lutar inåt, vara ett tecken på att problem är på gång. Jag har aldrig rivit en bakaxel själv, men har läst att allt kan funka som det skall, men visar sig vara kasst om man river.

Det finns en del trådar i ämnet om du söker :)
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

306'ans bakvagn är mer lik 205'ans och om den finns det ju spaltmeter att läsa. Det är inga krångliga saker att hålla på med. Bara lite tungjobbat om det vill sig illa. Att dom dessutom ofta är i ett bedrövligt skick när man plockar ner dom gör ju inte saken bättre. http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... =1&t=10035" onclick="window.open(this.href);return false; är ett bra ställe att börja kika på. annars så kan man ju ta den här. http://www.205gtidrivers.com/" onclick="window.open(this.href);return false; leta sig fram till artiklar och sen läsa igenom Rear Beam Refurbishment Guide.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
SB!!

Post by SB!! »

hmmm......menade GIVETVIS 205! ja då är det som jag trodde då... är en kompis till mig som är intresserad av en bil i den storleksklassen och den är i mina ögon jäkligt prisvärd.....men å andra sidan vet jag vem som får skruva bakvagn....haha

//SB!!
Post Reply