Någon här inne som är duktig på förgasare?
Dellorto DHLA (alfas turboförgasare bl a) är modellen som det gäller men motsvarande/likartade ex weber är ju väldigt lika och borde gå efter samma princip.
Jag har en massa dumfrågor/rookiefrågor som jag skulle behöva ha besvarade. Någon som känner sig manad? TP kanske? Clarre du var väl gammal rallyräv?
1. Nålventilen. Sitter där för att förse förgasarn med bränsle i rätt mängd. Styrs av flottören. För liten nålventil har i princip ingen betydelse på lågvarv/lågfart utan märks först när man börjar spetta på iom att man "tömmer" förgasarn.
Korrekt?
2. Jag har fattat att man skall få bilen att gå på tomgång/lågfart först innan man börjar labba med högfart. Men hur mycket påverkar valet av luftmunstycket på lågfartsområdet?
3. Hur veta storlek på nålventil? Har läst rekommendation från 170-350...
Recept på motorn:
Volvo B21et, portad 405 org ventiler, tu2 kam, 940 grenrör, 15g turbo, dellorto 40, kort insug.
Förgasare...
Förgasare...
(//Lappen
Peugeot Sport Club | CREW Sponsoransvarig
206 GTI -00 - Le bébé bleu
V70 2,4D -07<>Spyker 2,3T -05<>A4 TDI Q -00<>242 T -75<>245DL -75<>Porcar -89
Re: Förgasare...
Jag kommer ju dessvärre inte ihåg så mycket. Det var 36 år sedan jag höll i en Weber. Men kommer ihåg så pass att vi labbade en hel del med venturirören på slutet. Innan dess så var det mest huvudmunstycke.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Jodå, det finns fler frågor med men jag hejdade mig lite. 
(//Lappen
Man blir bannad om man håller på med fornlämningar här 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Aaa juste, fråga 1. Googla på flottörnivå, det är viktigt att få rätt när man pillat med nålventilen.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Precis som med sprut är övergångarna det svåraste, enkelt sammanfattat, sedan är inget enkelt längre.
Var över 10år sedan jag pysslade med det.... och gjorde aldrig någon bestyckning från grunden utan endast mindre modifieringar pga kamaxelbyten.
De är faktiskt lite olika förgasarfabrikaten, Dellorto har vanligen fler munstycken att labba med än weber t.ex. De är lite lyxigare kan man säga, men naturligtvis blir det jävligare också.....
Var över 10år sedan jag pysslade med det.... och gjorde aldrig någon bestyckning från grunden utan endast mindre modifieringar pga kamaxelbyten.
De är faktiskt lite olika förgasarfabrikaten, Dellorto har vanligen fler munstycken att labba med än weber t.ex. De är lite lyxigare kan man säga, men naturligtvis blir det jävligare också.....
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Tvärtom Snillet. Var hos misab nyligt och där fick jag klart för mig att det var raka motsatsen. Katalogen var tjock. Riktigt tjock. Lyckades lurar ur honom att slösa bort 10 minuter på mig. Klart intressant och lärorikt men tyvärr inte så mycket som var tillämpbart på mina dellorto. Något sådant med en dellortokunnig (vilket inte han var tyvärr) hade jag kunnat betala för.
Om du inte menar på själva förgasaren för isf skall det vara lika. Acc, låg, hög, e-rör och nålventil.
Tobbe: När man skruvar med perfektion så måste man också ha en utmaning emellanåt. Och tro mig att det är utmaning. Fattar inte varför den bångstyriga dyngan inte vill som jag vill.
Om du inte menar på själva förgasaren för isf skall det vara lika. Acc, låg, hög, e-rör och nålventil.
Tobbe: När man skruvar med perfektion så måste man också ha en utmaning emellanåt. Och tro mig att det är utmaning. Fattar inte varför den bångstyriga dyngan inte vill som jag vill.
(//Lappen
Kan ge dig svar på dessa frågor, Nålventilen bestämmer hu mycket soppa som kommer in i flotörhuset. Precis som du säger "Tömmer" du förgasaren om den är för liten.
Sen kan du ju justera flotörnivån när nålventilen ska öppna eller stänga. Finns 3 olika flotörer på dessa förgasare 7298.1, 7298.2 och 7298.3. En av dom ska ha 14.5-17 mm flotörnivå 7298.2. Dom två andra ska ligga på 16.5-17 mm.
Leta upp en bil som har ungefär samma motorvolym osv. för att hitta grundbestyckning.
Luften på tomgång kan du ju justera med luftskruvarna som sitter på förgasarna (Inom en viss gräns)
En pinto motor på ca 150 hk kör kör vi med nålventil på 170 så jag skulle provat med de om det inte sitter någon i nu som du kan prova.
En weber och dellorto har samma princip med accpump munstycken m.m.
Dock är weber en vanligare förgasare och därmed lättare att få tag i delar och munstycken till.
//Tangen
http://webtangen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sen kan du ju justera flotörnivån när nålventilen ska öppna eller stänga. Finns 3 olika flotörer på dessa förgasare 7298.1, 7298.2 och 7298.3. En av dom ska ha 14.5-17 mm flotörnivå 7298.2. Dom två andra ska ligga på 16.5-17 mm.
Leta upp en bil som har ungefär samma motorvolym osv. för att hitta grundbestyckning.
Luften på tomgång kan du ju justera med luftskruvarna som sitter på förgasarna (Inom en viss gräns)
En pinto motor på ca 150 hk kör kör vi med nålventil på 170 så jag skulle provat med de om det inte sitter någon i nu som du kan prova.
En weber och dellorto har samma princip med accpump munstycken m.m.
Dock är weber en vanligare förgasare och därmed lättare att få tag i delar och munstycken till.
//Tangen
http://webtangen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul med någon som delar med sig av sina kunskaper. 
Och att man fattat någotsånär...
Jag har ju fått en grundbestyckning av en som kan men det är på e-rör (14), luft, hög och lågfart bara. De stämmer till 99%, han är duktig. Problemet är att det kan vara lite svårt att få hjälp från honom allt som oftast.
Sedan så vill jag hellre ha hjälp att förstå än att få det att fungera. Och det är enkare att få det att fungera än att få mig att förstå.
Flottörerna är svart plast. Körs ju som turbo så då är väl de, dem enda man skall ha.
Fick kollat övrig bestyckning, 200 nålventil och, gissar jag iaf, accmunstycken på 80. Gissar eftersom jag ännu inte hunnit kolla någon tydlig sprängskiss.
Vore intressant att få kläm på alla skruvar som sitter på gasarna. På ovansidan så sitter det 3 skruvar/cylinder, varav en är blandskruven närmast insuget men sedan två till längre in. Händer inte mycket när jag skruvar på dem men jag testar ju bara att tomvarva stillastående med.
FÖ verkar det som om jag har löst motorgången. Jag har haft problem med att den bluddrar, dock utan att egentligen tappa så mycket kraft, kring 3000 varv. Trots att jag synkat genom att kolla spjällen i inspektionshålen så var det just synkningen som gjorde den oroliga/bluddriga gången.
Tangen, välkommen till vårt forum btw. (kollade hemsidan,
)
Och att man fattat någotsånär...
Jag har ju fått en grundbestyckning av en som kan men det är på e-rör (14), luft, hög och lågfart bara. De stämmer till 99%, han är duktig. Problemet är att det kan vara lite svårt att få hjälp från honom allt som oftast.
Sedan så vill jag hellre ha hjälp att förstå än att få det att fungera. Och det är enkare att få det att fungera än att få mig att förstå.
Flottörerna är svart plast. Körs ju som turbo så då är väl de, dem enda man skall ha.
Fick kollat övrig bestyckning, 200 nålventil och, gissar jag iaf, accmunstycken på 80. Gissar eftersom jag ännu inte hunnit kolla någon tydlig sprängskiss.
Vore intressant att få kläm på alla skruvar som sitter på gasarna. På ovansidan så sitter det 3 skruvar/cylinder, varav en är blandskruven närmast insuget men sedan två till längre in. Händer inte mycket när jag skruvar på dem men jag testar ju bara att tomvarva stillastående med.
FÖ verkar det som om jag har löst motorgången. Jag har haft problem med att den bluddrar, dock utan att egentligen tappa så mycket kraft, kring 3000 varv. Trots att jag synkat genom att kolla spjällen i inspektionshålen så var det just synkningen som gjorde den oroliga/bluddriga gången.
Tangen, välkommen till vårt forum btw. (kollade hemsidan,
(//Lappen