Märkte i går att kopplingen var lite "trög" när man släppte upp den, men tänkte inte mer på det. Körde vidare lite till och när jag precis skulle parkera vid affären så tryckte jag ned kopplingen och märkte att det gnisslade. Låter nästan precis som en fläktrem som behöver bytas / spännas, men ljudet kommer från kopplingen.
Urtrampningslager ? Eller vad kan det vara ? Kostnad ?
Vågar jag köra bilen alls ?
Last edited by Gunner on Tue Nov 08, 2011 8:31, edited 1 time in total.
med en jäkla tur kan de räcka att byta urtrampningslagret men då får du inte köra en meter till. Dock är det ovanligt att man upptäcker de såpass i tid.
Jag bytta precis på min ena bil. delarna gick på 1200. Komplett kompplingssats med lite rabatt och sedan 5 timmars jobb.
/D
------------------------------------------
Utför diverse lackarbeten i djupa skogarna av Småland.
Saker till salu just nu: 405 delar.
Kör just nu: V70TDI/Fiat Punto
Hämtade bilen i går. 670€ men det skulle kostat 890€ pga att det hade tagit dom längre tid än planerat....
Körde hem för att hämta frugan och barnen, och sen körde vi allihopa tillbaka till verkstaden för att hämta vår andra bil(som jag kört dit med).
Jag körde vidare till min Finska kurs, och Frugan med barn körde hem. Eller.... nästan hem. Precis efter uppförsbacken, 1km hemifrån så "sa" bilen STOP, turn of the engine, coolant temp too high!
Bilen parkerades, frugan ringde efter grannen som hämtade henne (jag hade inte telefonen på) och barnen.
I morse så fick jag bilen bärgad tillbaka till verkstaden, gick in och skrek etc, och väntar på att dom ska ringa nu.
Några gissningar ?
(jag kollade kylarvätske nivån, och den var OK, frun sa att temp mätaren visade "ingenting" när bilen gav felmeddelandet)
danielr112 wrote:med en jäkla tur kan de räcka att byta urtrampningslagret men då får du inte köra en meter till. Dock är det ovanligt att man upptäcker de såpass i tid.
Jag bytta precis på min ena bil. delarna gick på 1200. Komplett kompplingssats med lite rabatt och sedan 5 timmars jobb.
/D
Jag personligen skulle alldrig i hela mitt liv bara byta urtramningslagret när man väl är där inne och river med kopplingen.
Då ska man passa på att byta allt inkl. tätningen bakom svänghjulet.
När bilen gått lite, så går temp mätaren på instrumentbrädan ner till noll, kylarfläkten går igång 5 sekunder senare, och då kommer STOP samt coolant temperature too high. Sen efter att fläkten gått i en minut eller två, så försvinner felet, och temp mätaren visar normalt igen.
Mek har mätt temp på termostaten, och den är 84C. Har kollat alla jordflätor, kablage etc. De föreslår nu att detta felet inte på något sätt har med bytet av kopplingen att göra, och föreslår byte av alla 3 temp sensorerna. De står för arbetet, jag delarna.
Har för mig att man får detta fenomenet om ett eller båda kylfläktsmotstånden är kassa.
De är två stycken och sitter framifrån precis bredvid kylfläkten.
De är billigare än givarna så jag skulle börjat med att byta dem.
Det var ena temp sensorn som var sönder. Den "dyra" (de andra kostade 7€, 12€) som kostade 40€. Den som sitter till höger i motorn och har en blå/grön kontakt. Denna byttes, och problemet är borta.
Decimal. Det beror ju på vad som hänt. Samt vad för typ av bil. Jag har bytt flera lager där lamell och trykplatta varit i nyskick samt inte en tendens till läckage. Så allt är rellativt. för 5 timmars jobb som i mitt fall så kan de spela stor roll. Kostar en hel sats 4k och lager 300 så är det väldigt relevant. 1400 som jag gav är de lite skillnad.
danielr112 wrote:Decimal. Det beror ju på vad som hänt. Samt vad för typ av bil. Jag har bytt flera lager där lamell och trykplatta varit i nyskick samt inte en tendens till läckage. Så allt är rellativt. för 5 timmars jobb som i mitt fall så kan de spela stor roll. Kostar en hel sats 4k och lager 300 så är det väldigt relevant. 1400 som jag gav är de lite skillnad.
Aaa du var ju smålänning
Beror ju som sagt på om kopplingen nästan är ny eller dyligt så ska man ju inte behöva byta den. Men har den gått mycket kan det
ju vara bra.