Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Har en ZX med 1.8l 8v XU7JP 100Hk, tycker den har lite tråkig effektkurva. Den har bra botten, men känns som det borde gå att hitta lite mer på topp, är mycket varv och lite verkstad!
Den har ett litet plastinsug med korta rör, samma som på xu10j2te. Känns inte helt optimalt.
Funderar på om en JAZ kam och insug kanske kan tänkas passa, nån som vet?
Kammen passar. Dock inte överdrivet mycket jobb att stoppa i en 2,0 om man vill ha 20hk till + mer vrid.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
HellMek wrote:Kammen passar. Dock inte överdrivet mycket jobb att stoppa i en 2,0 om man vill ha 20hk till + mer vrid.
Ska jag byta motor hivar jag hellre ner en s16 spis 2.0 8v är väl dock 100% säkert kort vid bilbekämpningen, även om jag tvekar på att dom kan se skillnad på baguette-motorer
Men det kommer jag nog inte orka, tänkte mest på att jag har jaz kam och insug liggandes och ska ändå byta kamrem på den snart. Hmm, undrar om det blir problem med tps med annat insug. Jazen har väl bara fullgaskontakt?
Emil Lindqvist
Citroen Xantia Activa TCT -98
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
HellMek wrote:Kammen passar. Dock inte överdrivet mycket jobb att stoppa i en 2,0 om man vill ha 20hk till + mer vrid.
Ska jag byta motor hivar jag hellre ner en s16 spis 2.0 8v är väl dock 100% säkert kort vid bilbekämpningen, även om jag tvekar på att dom kan se skillnad på baguette-motorer
Men det kommer jag nog inte orka, tänkte mest på att jag har jaz kam och insug liggandes och ska ändå byta kamrem på den snart. Hmm, undrar om det blir problem med tps med annat insug. Jazen har väl bara fullgaskontakt?
Ta JAZ-insuget och gör en adapter så du kan använda ditt originalspjäll
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet! Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig Service eller rep. av din Peugeot?http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false; Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Det är värt att prova! Får bli på en regnig dag när jag är klar med mina andra bilbekymmer. Kan ju passa på att fråga om du har utrustning till att skarva hydraulrör och provtrycka klockor i din verkstad?
Emil Lindqvist
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Linnkan wrote:Det är värt att prova! Får bli på en regnig dag när jag är klar med mina andra bilbekymmer. Kan ju passa på att fråga om du har utrustning till att skarva hydraulrör och provtrycka klockor i din verkstad?
Nej, jag har inte köpt på mig utrustning för det än. Men jag har tillgång till tryckprovare och även koningsverktyg.
Linnkan wrote:Det är värt att prova! Får bli på en regnig dag när jag är klar med mina andra bilbekymmer. Kan ju passa på att fråga om du har utrustning till att skarva hydraulrör och provtrycka klockor i din verkstad?
Nej, jag har inte köpt på mig utrustning för det än. Men jag har tillgång till tryckprovare och även koningsverktyg.
Lite OT men min Activa läcker ovanför bakaxeln när Hydractiven är i mjukläge, har hängt ner bakaxeln och kikat och det är två rör som har rostat sönder precis inne vid nipplarna. Tänkte bara byta dom lite lätt men ena röret går ända fram. Tänkte att det kanske är lättast att skarva på en bit rör under bilen och sen gå bak.
Nåt du kan tänka dig att kika på nån dag när ekonomin tillåter och jag har hängt tillbaka bakaxeln igen?
Emil Lindqvist
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88
Linnkan wrote:
Lite OT men min Activa läcker ovanför bakaxeln när Hydractiven är i mjukläge, har hängt ner bakaxeln och kikat och det är två rör som har rostat sönder precis inne vid nipplarna. Tänkte bara byta dom lite lätt men ena röret går ända fram. Tänkte att det kanske är lättast att skarva på en bit rör under bilen och sen gå bak.
Nåt du kan tänka dig att kika på nån dag när ekonomin tillåter och jag har hängt tillbaka bakaxeln igen?
Det går säkert att lösa. Kan dock vara svårt att skarva på korta bitar och trånga utrymmen. Kontakta mig via hemsidans mail när det är aktuellt.
XU7JP kommer DEFINITIVT att bli ösigare med ett annat insug, något mer ihopknölat och restriktivt får man leta efter.
Syskonen ZX och 306 finns ju med både XU7JP och TU5JP.
Saken i det läget är att du får typ.... samma prestanda med 1.6:an drar mindre soppa.
Hade en ZX med XU7JP i några år så jag är rätt bekant med den varianten.
Sprutet är lite kinkigt dessutom, så det kan bli bekymmer om man byter insug.
Men är du "på" så prova för guds skull!, toppen är ju iövrigt lika med JAZ toppen och kompet helt ok har jag för mig.
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Rx37 wrote:Men det är ett väldigt trevligt bottendrag i XU7JP dock! Jag gillar den motorn.
Snarare "snäll", får den lite last att dra på är den rätt kass faktiskt, under 2000rpm är den nästan död.
Den protesterar inte men orken är dålig.
Som trådskaparen är inne på kommer nog att förbättra även det misstänker jag.
Jämför man XU7 och EW7 så är XU7 motorn 5 ggr roligare att köra med. EW7an bara varvar men inget händer, XU7 känns lite som en diesel på låga varv Så upplever jag det iaf.
Morsan kör 306 med XU7 och farsan kör 406 med EW7.
Men med lite last på XU7an så blir den ju aningen slöare.
SNILLET wrote:XU7JP kommer DEFINITIVT att bli ösigare med ett annat insug, något mer ihopknölat och restriktivt får man leta efter.
Syskonen ZX och 306 finns ju med både XU7JP och TU5JP.
Saken i det läget är att du får typ.... samma prestanda med 1.6:an drar mindre soppa.
Hade en ZX med XU7JP i några år så jag är rätt bekant med den varianten.
Sprutet är lite kinkigt dessutom, så det kan bli bekymmer om man byter insug.
Men är du "på" så prova för guds skull!, toppen är ju iövrigt lika med JAZ toppen och kompet helt ok har jag för mig.
Ja, det vore lögn i H-vete att kalla den snål. Iallafall i förhållande till effekten..
Jag har aldrig träffat nån snål xu motor, tycker dom drar nästan samma allihopa
Känns som insug och kamaxel borde få bort 940GL karaktären!
Emil Lindqvist
Peugeot 205 Gti-6 -89
Citroen Zx -95
Saab 9000 A50 -98
Saab 900 Aero -88