Koppling/vxllåda 307 hdi

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Vojd

Koppling/vxllåda 307 hdi

Post by Vojd »

Hej,
har läst/idlat här rätt länge men inte haft behov av hjälp tidigare. Har nu fått bekymmer med puggen som jag inte blir riktigt klok på. Har märkt sista tiden att kopplingen hugger lite när man drar på låga varv och när jag hade bilen inne för byte av bromsrör så bad jag dem provköra. Det har inte gått att få den att slira eller så utan det är enbart "vibrationer", de tyckte iaf inte det var bråttom att byta. Igår körde vi en tur till släkten och vid en omkörning högg det till märkbart och efter detta ihållande vibrationer samt att växlingen går mycket trögt. Det är i princip som att växla utan att koppla ur. Testade när jag kom fram att växla med motorn av vilket går helt utmärkt (vågade inte stanna längs vägen).

Jag kommer inte fram till om det är kopplingen som gått eller möjligtvis slavcylindern till kopplingen (huvudcylindern bytte jag förra året), vet inte om det är inbillning men jag upplever det som att den låter mer när jag stänger motorn. Bilen har gått 25000 mil så det vore ju inte konstigt om jag behöver ny dmf men kan inte koppla ihop de problemen riktigt.

/Oscar
Johan Jatko

Re: Koppling/vxllåda 307 hdi

Post by Johan Jatko »

Skulle kunna tänka mig att det är dubbelmassesvänghjulet som börjat ge sig. Det finns på i stort sett alla nyare dieslar för att få bort vibrationer från motorn.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Vojd

Re: Koppling/vxllåda 307 hdi

Post by Vojd »

Det jag funderar på är om det räcker med svänghjulet för att få växlingen att gå trögt eller om det är ytterligare bekymmer. Har googlat lite men det finns inte mycket att hämta, har läst om någon som haft bekymmer med en packning i slavcylindern till kopplingen men inte mycket mer än så.
Post Reply