Ej fungerande gas!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Radeon

Ej fungerande gas!

Post by Radeon »

Idag när jag va ute med min 306:a s16 så slutade min gaspedal fungera..
samtidigt som jag verkar fått batteriras.. har ingen ström kvar alls i batteriet och har inte stått på med lyssen lr nått... gasen försvan bara plötsligt när jag stog still i en korsning.. kan batteriraset på verka gasen på nått sätt ? ibörjan kunde jag starta motorn igen efter gasen hade lagt av och bara låta motorn stå på tomgång.. sen fick jag inte enns igång bilen.. larmet gick igång för jag inte hade nån ström i bilen.. kan gas vajern ha gått ? relät som man ser underhuven fungerar fortfarande.. så om de är nått fel måste de va i motorn nånstans.. nån som vet om de är dyrt att byta gasvajer och är de komplicerat ??
Körde förut 306 RC Edition.
Marcus

Post by Marcus »

kolla om spjället rör sig så när du trampar på gasen så har du svaret på frågan
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Hur menar du med att gasen slutade fungera? Ingenting händer när du trycker på gaspedalen, eller att motorn självdör och inte kan stå på tomgång?

Hur märkte du att batteriet är helt slut? Hade inte bilen börjat bli allt mer svårstartad på sista tiden (startmotorn segar osv)? Eller kom det bara helt plötsligt att du inte kunde starta motorn igen? Fungerade ingen annan el alls?

Vad gäller gasen så gör som Marcus skrev - kolla om gasspjället rör sig när du trycker på gasen. Enklast är att börja att kolla direkt i motorutrymmet. Dra i gasvajern och kolla att spjället rör sig. Om detta fungerar - kolla att gasvajern rör sig när du trycker på gasen.

Vad gäller batteriet så skulle jag i första hand kolla att plus- och minuskabeln sitter fast som de ska. Sen prova att ladda batteriet, alt. köpa ett nytt.

/Stefan
Radeon

Post by Radeon »

först dog bara gasen.. bilen stog fortfarande på tomgång.. sen typ 4 minuter senare.. fanns de ingen ström kvar.. gick inte enns starta bilen..
allt med batteriet stämmer med kablar osv. inte haft några problem med svårigheter vid start.. strömmen bara försvann när gasen slutade fungera.. av nån skum sjuk anledning.. gas vajjern rör sig när jag trycker på gaspedalen.. vet ej om spjellt rör sig.. har en svag aning om att de kommer bli en lite dyrare affär de här.. *suck* ska titta lite närmare på felen imorrn.. jag tror dock batteriet är helt slut.. bilen är 10år och jag tror jag är den första som överhuvudtaget bytt bromsskivor på den.. trpöogem har ingen enns kollat batteriet nångång! hör av mig senare imorrn när jag tittat närmare på bilen i dagsljus.. btw är de nån som vet om de är dyrt o byta ut gasvajjern ???
Kristoffer Nilsson

Post by Kristoffer Nilsson »

En kopplingswire kostar ungefär 300:- bör vara något i den stilen.
Du borde kunna byta den själv, är mest insatt i 205:or men där går det i alla fall finemang.
205 Gti -87
Stefan_306S16

Post by Stefan_306S16 »

Radeon, ang. gasvajern och spjället - om du ser i motorrummet att gasvajern rör sig, så kommer du även att se att den är kopplad till en kvartcirkelformad plastgrej. Från denna går det sen ett metallstag ned till en annan vridbar platta. Den är kopplad till gasspjället, och skall således röra sig.

Jmfr bild på mitt motorrum:
http://www.peugeot-sport-club.com/bilda ... php?id=123

Spjället sitter alltså vid det öppna luftfiltrets ansöutning till insuget (dvs mellan luftfiltret och oljepåfyllningen på bilden).

Iofs kan säkert problemet med tomgången ha med batteriet att göra - jag har noterat att tomgången sjunker något i takt med att man slår på elpryttlar (dimljus, kupéfläkt, stereo osv) nu när det är kallt ute. Jag har normalt att det avstängt vid start när det är riktigt kallt ute. Om batteriet då inte orkar hjälpa generatorn i början så kan säkert tomgången droppa lite för lågt, och så självdör motorn...

/Stefan
Radeon

Post by Radeon »

tack för alla förslag stefan och alla andra.. de va bara en länkarm mellan gaspedalen och en koppling.. fixade de direkt.. måste bara fixa nått som kan spärra den som den inte hoppar av igen.. har fortfarande problem med att jag inte enns får igång bilen... nån som vet om larmet måste va inkopplat för att få starta bilen ? larmet är urkopplat för de bara tjuter..
Post Reply