Få loss grenrör?
Få loss grenrör?
Jag måste ha loss mitt grenrör, men så fort man försöker dra en bult blir det att nyckeln snurrar, följden blir en rund skalle...
En bult fick jag loss, 2 st har jag lyckats demolera, men resterande?
Testade med värmepistol (10min) blev ingen skillnad.
Kan man göra så att man kapar av bult och gängtapp, och att man sen köper nya och skruvar loss dom gamla?
Hur sitter gängtapparna i blocket? Orkar mn vrida loss dom om man bara har 1cm att ta tag i?
/Marcus
Kan man göra så att man kapar av bult och gängtapp, och att man sen köper nya och skruvar loss dom gamla?
Hur sitter gängtapparna i blocket? Orkar mn vrida loss dom om man bara har 1cm att ta tag i?
/Marcus
Peugeot 205 -88 TIC
Peugeot 106 -97 Rallye
Peugeot 106 -97 Rallye
Re: Få loss grenrör?
M.Attsäter wrote:Jag måste ha loss mitt grenrör, men så fort man försöker dra en bult blir det att nyckeln snurrar, följden blir en rund skalle...
/Marcus
En sak bara om du ska köra gängtapp blocket.. akta dig för jag försökte med det på en B23 volvo motor där 2 skruvar hade gått av... Det slutade med att gängtapparna gick av oxå
och borra ur en gängtapp sedan e... inte lätt..
testat att köra lite rostlösning först och vänta ett tag? Brukar funka rätt så bra.. Ibland kan det även hjälpa om man ruckar lite i grenröret samtidigt som man försöker skruva ur skruven eftersom om det bara sitter en skruv kvar kan den få extra "press" på sig och bli svårare att skruva ur..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
My Mama said I was special!
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

rörtång tycker jag brukar funka fint... kniper åt nåt sjukt de oxå...
Medlem #728.
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.klew.se" onclick="window.open(this.href);return false;
205 Mi16 Areli
http://www.garaget.org/?car=216668" onclick="window.open(this.href);return false;
Rörtång funkar utmärkt tills skurven går av
Men som dom sa innan 5-56 över natten och sedan rörtång... Annars blire väll bara att borra ur den...
Men som dom sa innan 5-56 över natten och sedan rörtång... Annars blire väll bara att borra ur den...
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7
För att märka lite ord heter det Marcus tänker på pinnskruv. Muttern sitter i sin tur skruvad på den. Gängtappen använder man för att rensa ur skadad gäng. Det är ett hlvte att komma åt dessa muttrar med motorn kvar i bilen. Speciellt de undre blir problem om muttrarna rostat fast. En bra polygrip kan man i bästa fall lossa muttrarna med men även här blir det åtkomlighetsproblem på undersidan. I värsta fall är det nog ur med motorn eller toppen som gäller.
Ivar Sveninge
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
Citroën Xantia 1.8 16V -97
Vauxhall VX220 Turbo -03
Konverteringsexpert 205 Mi16 och nu även 2.0T
- Stefan_306S16
Varför inte kapa/klyva muttern? Jag köpte nyligen ett sådant verktyg som man sätter runt muttern och sedan klyvern mutter (tror till och med de heter mutterklyvare rätt upp och ned). Sen bör muttern gå att få bort.
Jag har inte hunnit prova verktyget själv - men köpte det när jag inte kunde få bort skruvarna vid k-staget. Till slut drog jag sönder hela skiten och köpte helt nytt k-stag istället. Men som sagt - mutterklyvare verkar bättre...
/Stefan
Jag har inte hunnit prova verktyget själv - men köpte det när jag inte kunde få bort skruvarna vid k-staget. Till slut drog jag sönder hela skiten och köpte helt nytt k-stag istället. Men som sagt - mutterklyvare verkar bättre...
/Stefan
finns annars en sån här liten minisvets som brukar funka guld när det ska loss bultar! kostar kanske 100:- men är värd varenda krona!
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
- igelhammar
kan nån knipexfan ta ett foto på en sådan,tittade precis i deras produktkatalog och de har inte döpt ett enda verktyg till knipex,dock så står tillverkarens namn "knipex" på alla tänger så jag är lite nyfiken på vad det är.
för det första,använder du 6 kants fast nyckel,om inte köp en för 12 och 16 kantiga rundar alla muttrar med några år på nacken.
på min bil har jag m8 bultar med 12 mm skalle,är ni verkligen säkra på att de valt en mm gods runt om på muttrarna och satt dit 10 mm?
klyva muttern på plats brukar var jobbigt men att slipa den mitt itu med dremel liknande multislip brukar gå fint,sedan är det bara att ta rörtången att dra ut pinnbulten med,när du sätter i den nya tar du 2 muttrar och sätter på pinnbulten,spänn ihop dessa och skruva in lpinnen med den yttre muttern,sedan spänner du bara isär muttrarna så är det klart.glöm inte koppar elle aluminiumpasta innan muttern monteras dit.
för det första,använder du 6 kants fast nyckel,om inte köp en för 12 och 16 kantiga rundar alla muttrar med några år på nacken.
på min bil har jag m8 bultar med 12 mm skalle,är ni verkligen säkra på att de valt en mm gods runt om på muttrarna och satt dit 10 mm?
klyva muttern på plats brukar var jobbigt men att slipa den mitt itu med dremel liknande multislip brukar gå fint,sedan är det bara att ta rörtången att dra ut pinnbulten med,när du sätter i den nya tar du 2 muttrar och sätter på pinnbulten,spänn ihop dessa och skruva in lpinnen med den yttre muttern,sedan spänner du bara isär muttrarna så är det klart.glöm inte koppar elle aluminiumpasta innan muttern monteras dit.
/Daniel www.igelhammar.tk
------------------------------------------------------
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
ni som röstade på Göran eller alliansen,dra åt H-vete!
r6-07 supersport på bana.309:a med diesel sexa och nästan 18 "" fälgar.lt35 till hojen,3l tdi att pendla med
På jobbet har jag en låda 6-kantshylsor av round-corner typ. De får loss det mesta där man tror att hoppet är ute 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
- Eric Josefsson
TheDagger wrote:På jobbet har jag en låda 6-kantshylsor av round-corner typ. De får loss det mesta där man tror att hoppet är ute
Utom gamla bromsluftningsnipplar
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16