Tappat luftfiltret
Tappat luftfiltret
Jag åkte upp till stockholm idag och när jag kommit fram märkte när jag att mitt öppna luftfilter hade glidit av sin anslutning och ramlat ner i en låda. Det betyder att jag kört utan filter i mellan 0 och 30 mil ungefär...
Vad kan jag göra för att minimera skadorna som kan ha uppkommit? Går det?
Vad kan jag göra för att minimera skadorna som kan ha uppkommit? Går det?
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Stefan Eriksson
kanske byta olja o filter om man ska vara överambitiös..
//Michael Thonfors
405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
olja och filter för att man eventuellt fått damm i förbränningsrummet?
då har man inte helt 100 kolvringar
skit samma, du märker om du skadat en ventil, vilket du förmodligen inte har ifs
då har man inte helt 100 kolvringar
skit samma, du märker om du skadat en ventil, vilket du förmodligen inte har ifs
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Det är ingen fara, såpass tål en motor. Faran med att köra utan luftfilter är ju att det sliter mer på motorn totalt sett med damm och skit som kommer in i cylindrarna, men på 30 mil hinner det inte slita så mycket, värre om det blir ett par tusen mil...vilket inte direkt dödar en motor det heller men kan ställa till lite skada.
är inte direkt dammigt i luften på vintern.. snarare blött o slaskigt.
mindre dam i luften nu än på sommaren iallafall. och nä oljebyte gör nog varken till eller från.
mindre dam i luften nu än på sommaren iallafall. och nä oljebyte gör nog varken till eller från.
//Michael Thonfors
405MI16 90 Röd {R.I.P}
405MI16 90 Röd {R.I.P}
Jag tappade också mitt efter att ha monterat alurör, bytte olja och jag inte upplevt några problem. Detta var dock på sommaren och inte mer än 0 - 3mil utan filter.
- Team Müsseldorf Racing -
Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
Eric Ekman wrote:Jag tappade också mitt efter att ha monterat alurör, bytte olja och jag inte upplevt några problem. Detta var dock på sommaren och inte mer än 0 - 3mil utan filter.
Detta hände mig också på min förra bil, men jag var 60 mil hemifrån när jag upptäckte det så det fick bli eltejp, jag monterade tillbaka original luftburk när jag kom hem, jag köpte mitt filter av www.procarparts.com , som verkar vara usa:s svar på danmobility, billigt men kass kvalité.
Jontemyra wrote:Eric Ekman wrote:Jag tappade också mitt efter att ha monterat alurör, bytte olja och jag inte upplevt några problem. Detta var dock på sommaren och inte mer än 0 - 3mil utan filter.
Detta hände mig också på min förra bil, men jag var 60 mil hemifrån när jag upptäckte det så det fick bli eltejp, jag monterade tillbaka original luftburk när jag kom hem, jag köpte mitt filter av www.procarparts.com , som verkar vara usa:s svar på danmobility, billigt men kass kvalité.
Bör tillägas att bilen gick lika bra även efter denna incident.
Ja, det är inte så farligt som man tror..
Som min svärfar sa en gång: Min kingcab gick skit segt, så jag plockade väck luftfiltret helt efter att ha bytt nårra gånger och då gick den som den var ny!

Som min svärfar sa en gång: Min kingcab gick skit segt, så jag plockade väck luftfiltret helt efter att ha bytt nårra gånger och då gick den som den var ny!
- Team Müsseldorf Racing -
Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
- Eric Josefsson
Vet en del som kör med förgasare utan filter utan direkta problem.. 30mil borde inte vara någon större fara
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16