värme/kylnings problem
värme/kylnings problem
va ute å körde idag och hamnade i min första rusningskö men nya(re) bilen och märkte efter ett tag att tempen på vattnet steg... blev lite orolig när den gick över 95c så jag drog på max kupefläkt+värme å ner me alla rutor, då gick tempen ner något och hölls sig på typ 90-92c
öven oljetempen steg dock senare och inte lika mkt.
sen när kö släppte och man kunde köra lite mer normal hastighet så sjönk temen sakta men säkert.
Nu e min fråga såhär.
om jag fattat detta rätt så går inte min fläkt igång, och detta kan bero på
1. fläkten paj
2. relät till fläkten paj
3. säkring till fläkt paj
finns det fler saker som kan ställa till med detta symtom??
taksam för alla svar (har inte kollat nått än kom prix hem efter 5h på barnakuten)
-/Christian
öven oljetempen steg dock senare och inte lika mkt.
sen när kö släppte och man kunde köra lite mer normal hastighet så sjönk temen sakta men säkert.
Nu e min fråga såhär.
om jag fattat detta rätt så går inte min fläkt igång, och detta kan bero på
1. fläkten paj
2. relät till fläkten paj
3. säkring till fläkt paj
finns det fler saker som kan ställa till med detta symtom??
taksam för alla svar (har inte kollat nått än kom prix hem efter 5h på barnakuten)
-/Christian
Har du AC? Om inte sitter termokontakten i kylet, det kan vara så enkelt som glappis i kontakterna, reläna vet jag inte var de sitter, men det borde vara i motorrummet.
Om du har AC sitter givaren i termostathuset och ger även signal till AC:n, jag tror inte att det sitter några relän i vanlig bemärkelse då, kan ju vara glappis i kontakten iofs, men då skulle jag hellre kolla kontakterna till fläktarna först.
Om du har AC sitter givaren i termostathuset och ger även signal till AC:n, jag tror inte att det sitter några relän i vanlig bemärkelse då, kan ju vara glappis i kontakten iofs, men då skulle jag hellre kolla kontakterna till fläktarna först.
Jo termostat har du men inte termokontakt, utan fläktarna styrs av en "bitron"-givare som sitter på termostathuset som sitter på (i bilens färdriktning) vänster sida av topplocket.
Det sitter tre givare där, en till motorstyrningen, en till tempmätaren och en till AC:n/kylfläktarna, vilken som är den vet jag inte.
Går fläktarna när du slår på AC:n förresten? Det ska de göra.
Det sitter tre givare där, en till motorstyrningen, en till tempmätaren och en till AC:n/kylfläktarna, vilken som är den vet jag inte.
Claes B wrote:Jo termostat har du men inte termokontakt, utan fläktarna styrs av en "bitron"-givare som sitter på termostathuset som sitter på (i bilens färdriktning) vänster sida av topplocket.
Har faktiskt inte en aning, men de borde ju va lätt å kolla om fläkten går när ac'n e på...
Får kolla det, tack för tipsen
-/Christian
Jag tror eller vet att mätaren till kylaren e sönder. Körde lite snabbt i helgen på högavarv och allt såg bra ut inne i bilen, men som tur var så skulle jag stanna och ta av mig jackan och såg då att det rök lite under huven. Så jag öppnade kylar locket som var GANSKA varmt och det kokade där nere. Lite tur man hade att man stannade. Finns det något enkelt sätt att fixa det.
Bilen är en 205:a 1,6 Gti -87
Bilen är en 205:a 1,6 Gti -87
om nån undrar så har jag bytt två reläer till kylarfläktarna, har dock inte hunnit kolla om allt funkar igen, fläktarna funkade dock när ja byglade i kontakten...
biler på reläerna finns här
http://wavik.net/minbil/relay
-/Christian
biler på reläerna finns här
http://wavik.net/minbil/relay
-/Christian
Amar wrote:wavik: var någonstanns satt reläna någonstans. för jag misstänker att mina fläktar dött också.
danielx: det låter som att din vattentempgivare har dött, eller så är det bara kabeln som glidit av.. finns info i mekartips om hur du testar om givaren är trasig.
dom sitter bakom grillen, sitter me 4 skruv, jätte lätt å lossa, sen sitter det tre reläer där bakom en på varje sida och ett i mitten.
-/Christian