Gnisslande bromsar

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Tinus

Gnisslande bromsar

Post by Tinus »

Peter Lindqvist skrev i sin köpguide av 206.

Bromsar
Symptom: Gnisslande bromsar (Kör med rutorna nere och bromsa löst, då brukar det visa sig)
Orsak: För mjukt(?) material i bromsbeläggen.
Åtgärd: Byte av belägg gick på garantin. Kostar ca 1.000 kr inkl arbete annars.
OBS samma artnr på de nya beläggen med det nya materialet som de gamla beläggen.

Nån som vet när garantien för byte går ut..?

Har en -00 och skulle verkligen fått byta..det låter så.. :cry:
nevyn

Post by nevyn »

Normalt är det den 2-åriga nybilsgarantin som täcker det här. Tveksamt om du kan få det gjort efter detta.

Borde kanske revidera den där köpguiden lite också.
Tinus

Post by Tinus »

nevyn wrote:Normalt är det den 2-åriga nybilsgarantin som täcker det här.

Ok.. tänkte det va så ja..
Ja ja.. det va jo inte så dyrt att byta iallafall...

ers

Post by ers »

Mina frambromsar har oå börjat gnissla på senaste. Kanske borde ta och få det åtgärdat medans garanti finns kvar...

Föresten, ingen annan som har haft problem med "skarapande" bakbromsar ? Min var inne på garantiservice och då bytte dem skivorna bak som enligt Peugeot var väldigt rostiga. Detta gjorde att ljudet försvann i ca 3 dagar sedan dess har det alltid varit där. Börjar tröttna, kan det bero på nått annat ?
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
André V

Post by André V »

ers wrote:Mina frambromsar har oå börjat gnissla på senaste. Kanske borde ta och få det åtgärdat medans garanti finns kvar...

Föresten, ingen annan som har haft problem med "skarapande" bakbromsar ? Min var inne på garantiservice och då bytte dem skivorna bak som enligt Peugeot var väldigt rostiga. Detta gjorde att ljudet försvann i ca 3 dagar sedan dess har det alltid varit där. Börjar tröttna, kan det bero på nått annat ?

Bromsarna bak brukar rosta och kärva ihop om man inte bromsar tillräckligt hårt, tillräckligt ofta. :twisted:
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
nevyn

Post by nevyn »

Rostiga bromsar på en Gti? Hmmmmmmmm... Byt till en Xs med trumbromsar... :lol:

Nä, skämt åsido, det måste ju vara oken som kärvar om skivorna rostar, eller?

Bromsar måste ju motioneras, men det är en bra ide att smörja upp dem en gång om året också.
nevyn

Post by nevyn »

Tinus wrote:
nevyn wrote:Normalt är det den 2-åriga nybilsgarantin som täcker det här.

Ok.. tänkte det va så ja..
Ja ja.. det va jo inte så dyrt att byta iallafall...

Nä, fast jag skulle nog rekommendera byte av skivor också om du byter belägg. Sen är de där siffrorna inget allmängiltigt heller, snarare en grov uppskattning.
ers

Post by ers »

Jo jag förstår att skivorna bak kan bli rostiga eftersom bromsverkan ligger mest fram. Men om jag bromsar ner vid några rödljus med handbromsen så försvinner oljudet sedan kommer jag hem och ställer bilen i garaget. Sedan 2 timmar senare när jag behöver bilen igen så skrapar det lika mycket igen.
:(
Man skall väl inte behöva använda handbromsen vid varje rödljus varje gång man är ute och kör eller ??

Tack vet jag trumbromsar iaf bak som är nästintill underhållsfria :evil: !
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
André V

Post by André V »

Det enda som gäller är att motionera bromsarna ordentligt. Minst en gång i veckan drar man upp bilen i bra fart och bromsar såpass hårt att ABS:en går in. "Fjuttande" med handbromsen har tyvärr inte riktigt samma effekt. :)
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
ers

Post by ers »

André V wrote:Det enda som gäller är att motionera bromsarna ordentligt. Minst en gång i veckan drar man upp bilen i bra fart och bromsar såpass hårt att ABS:en går in. "Fjuttande" med handbromsen har tyvärr inte riktigt samma effekt. :)

Ok, tack för hjälpen, skall testa detta.
---- Mvh Anders ---
------ 206GTi ------
--- Medlem 823 ---
Elmer

Post by Elmer »

Kan väll säga att det är svårt att få ut nya belägg på garantin dom säger att det är en förslitingssak och man får stå fär det själv och tro inte att dom nya är bättre dom gick 1500mil i stället för 1000mil!
"there is no gravity, it´s just the earth that sucks"
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Elmer wrote:Kan väll säga att det är svårt att få ut nya belägg på garantin dom säger att det är en förslitingssak och man får stå fär det själv och tro inte att dom nya är bättre dom gick 1500mil i stället för 1000mil!

Jag hade inga problem med det, jag sa att mina bromsar skrek när jag lämnade in bilen för tätning av läckande växellåda. Dom sa att dom skulle ordna det, vilket dom gjorde oxå.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Elmer

Post by Elmer »

Trevligt att någon har tur med verksad till mig sa dom att det måste vara innan 600mil så skulle dom kunna ta det på garantin.

Kostade 1250kr att fixa det hela i alla fall!
"there is no gravity, it´s just the earth that sucks"
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Finns en enkel modifiering på glidbussningen i oket som man själv kan utföra enkelt! Dra ut bussningen helt och skär bort cirka 1,5cm av det omkringliggande gummit. Det är detta som gör att oket inte glider tillbaka ordentligt och ligger därför och gnisslar istället.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by nevyn »

Elmer wrote:Trevligt att någon har tur med verksad till mig sa dom att det måste vara innan 600mil så skulle dom kunna ta det på garantin.

Kostade 1250kr att fixa det hela i alla fall!

Då var det inte någon nybilsgaranti i alla fall..
Post Reply