Ojämn tomgång, ryckig gång, ingen ork...

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johannes Karlsson

Ojämn tomgång, ryckig gång, ingen ork...

Post by Johannes Karlsson »

Som rubriken antyder; Min motor (en J1:a 17000 mil) har på senare tid drabbats av otroligt låg och ojämn tomgång, det rycker i hela bilen när man kör och den saknar helt och hållet ork...
Jag tycker att den dock verkar gå på alla cylindrar (ryckte tändkablarna en och en), det är mest som om den misständer som f*n eller nåt...
Tilläggas bör att ibland så går den helt som vanligt.
Har sökt runt lite på forumet och min åtgärdsplan är att byta fördelare, rotor och kanske tändkablar (efter att jag mätt upp dem). Är det något mer som jag bör tänka på??
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Loffas

Post by Loffas »

jag tycker du ska prova byta lambdan, först kolla så säkringen e hel.

j1 har ingen klampa som lyser om lambdan e kocko så prova byt
Gimbltweed

Re: Ojämn tomgång, ryckig gång, ingen ork...

Post by Gimbltweed »

Johannes Karlsson wrote:Som rubriken antyder; Min motor (en J1:a 17000 mil) har på senare tid drabbats av otroligt låg och ojämn tomgång, det rycker i hela bilen när man kör och den saknar helt och hållet ork...
Jag tycker att den dock verkar gå på alla cylindrar (ryckte tändkablarna en och en), det är mest som om den misständer som f*n eller nåt...
Tilläggas bör att ibland så går den helt som vanligt.
Har sökt runt lite på forumet och min åtgärdsplan är att byta fördelare, rotor och kanske tändkablar (efter att jag mätt upp dem). Är det något mer som jag bör tänka på??

Ett tips är att kolla så du inte tappar jordning, har haft samma problem och det visade sig vara en jordfläta som gått av, låg an ibland och ibland inte.
Johannes Karlsson

Loffas wrote:jag tycker du ska prova byta lambdan, först kolla så säkringen e hel.

j1 har ingen klampa som lyser om lambdan e kocko så prova byt

Ehh... säkringen till lambdan, sitter den i säkringsboxen typ under ratten?
Kan man förresten inte koppla ur lambdan just för stunden och se om den går bättre då (motorn ställer sig väl i ngt grundläge då eller?) för att på så sätt komma fram till om det beror på lambdan??
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Loffas

Post by Loffas »

lambdasäkringen sitter framme vid den svarte boxen med relä vid vänstra framlyktan. vid insugsröret.

jo, kryp under bilen vid downpipen o koppla ur sladdarna från lambdan o sen prova
Johannes Karlsson

Loffas wrote:lambdasäkringen sitter framme vid den svarte boxen med relä vid vänstra framlyktan. vid insugsröret.

jo, kryp under bilen vid downpipen o koppla ur sladdarna från lambdan o sen prova

OK... Tack för tipset, får testa när man slutat knega framåt 24:00...

Angående jordflätan: Var hittar man den? sitter ingen från minuspolen på mitt batteri iaf. Man kanske skulle pröva med å sätta dit en om det inte är lambdan som spökar?
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Loffas

Post by Loffas »

följ din minuspol, från den ska de gå en sladd ner till växlådan . den ska va fäst rakt ner på den med en fet skruv
Johannes Karlsson

Loffas wrote:följ din minuspol, från den ska de gå en sladd ner till växlådan . den ska va fäst rakt ner på den med en fet skruv

Thank's man!
Svingrymt forum må jag säga!! Mäkta imponerad!
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Johannes Karlsson

Loffas wrote:lambdasäkringen sitter framme vid den svarte boxen med relä vid vänstra framlyktan. vid insugsröret.

Prövade å rycka säkringen idag till vad jag tror är lambdan. Måste ju ge samma effekt som att koppla ur sladdarna? Jag märkte hur som helst ingen skillnad på gången. Lika risig, så det kanske inte är omjöjligt att det är den som spökar... Farsan jobbar på SBP så jag tänkte ta med den dit till helgen och checka av lambdavärdet. Är det OK får jag väl söka vidare.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Loffas

Post by Loffas »

se till att dit avgas e helt supertätt innan han mäter annars blir värdena fel iaf
Johannes Karlsson

Loffas wrote:se till att dit avgas e helt supertätt innan han mäter annars blir värdena fel iaf

Har nu kommit fram till lite mer hur min bil egentligen uppför sig. Alltid när man startar, oavsett om den är varm eller kall, så går den dåligt och misständer i kanske 4-5 minuter. Därefter är den helt normal. Är det så att när lambdan inte fungerar så tar det ett tag för styrsystemet att ställa om till "nödläget" utan lambda eller? Tycker också att den drar en hel del soppa, men det kan ju förstås bero på kylan och mycket statskörning..
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Loffas

Post by Loffas »

du har inte fukt i motorn? vid fördelare mm?
Johannes Karlsson

Loffas wrote:du har inte fukt i motorn? vid fördelare mm?

Hmmm.... Rätt basic igentligen å kolla fördelaren :oops: Tänkte ju ge mig på det i första hand, men det kom liksom av sig när jag fick börja spekulera i huruvida lambdan fungeraqde eller ej...
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Post Reply