Växellåda 206
Växellåda 206
Tycker det låter lite för mycket när man lägger i 2ans växel när bilen är nystartad. Och det är alltså inte som tidigare diskussion att den är trög när man varvar ur 1an. Brukar inte varva så mycket när den är kall.
Det skrapar inte så mycket, det är mer att den är trög att få i och att det typ smäller till lite grann när den hamnar i rätt läge.
Bilen har gått 4800 mil, är det dags att byta olja i lådan kanske? Har ingen aning om intervall för såna saker.
Om det är slitna synkringar så låter det väl varje gång man lägger i växeln? Även när den är varmkörd, dessutom är det väl ett skrapande ljud va?
Kan det vara nåt annat?
Om man behöver byta olja, vilken olja ska man ha i?
Det skrapar inte så mycket, det är mer att den är trög att få i och att det typ smäller till lite grann när den hamnar i rätt läge.
Bilen har gått 4800 mil, är det dags att byta olja i lådan kanske? Har ingen aning om intervall för såna saker.
Om det är slitna synkringar så låter det väl varje gång man lägger i växeln? Även när den är varmkörd, dessutom är det väl ett skrapande ljud va?
Kan det vara nåt annat?
Om man behöver byta olja, vilken olja ska man ha i?
Vad jag har hört ska Redline-olja råda bot på tröga lådor.
Slitna synkringar borde du känna av hela tiden, inte bara när den är kall. Har du inte regelbundet kört "dragräjsing" borde du inte dragit sönder synkringarna redan heller.
Slitna synkringar borde du känna av hela tiden, inte bara när den är kall. Har du inte regelbundet kört "dragräjsing" borde du inte dragit sönder synkringarna redan heller.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Lådan är riktigt kass, har redan lämnat in min för byte en gång.
Vet inte vad exakt vad dem bytte men dyrt hade det varit om inte nybilsgarantin hade täckt det.
Bilen har läckt olja sedan bytet så jag pallade upp bilen denna helgen, tro f*n att dem glömt skruva fast pluggen där man tömmer oljan för växellådan.
Och den behöver man ett specialverktyg till, så nu ska det in för att skruvas fast och eftersom växellådan inte har någon olje indikator så får dem allt fylla på med olja samtidigt.
Vet inte vad exakt vad dem bytte men dyrt hade det varit om inte nybilsgarantin hade täckt det.
Bilen har läckt olja sedan bytet så jag pallade upp bilen denna helgen, tro f*n att dem glömt skruva fast pluggen där man tömmer oljan för växellådan.
Och den behöver man ett specialverktyg till, så nu ska det in för att skruvas fast och eftersom växellådan inte har någon olje indikator så får dem allt fylla på med olja samtidigt.
synd att inte pugg kunde lagt lite mer tid på lådan i 206:an... jag är störtkär i bilen i övrigt... men den där växellådan är under all kritik...
ska svänga in idag på verkstan å ta ett snack med dem... får se om det blir byte av lådan den här gången...
ska svänga in idag på verkstan å ta ett snack med dem... får se om det blir byte av lådan den här gången...
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Peugeot Sport Club | medlem #549
- Richard Gustavsson
Qs oljan är super i vlådor oxå.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53