Om man tonar rutorna professionellt kan man be firman om ett papper eller liknade om att det är godkänt enligt VV. Då ka man klara både flygande o vanliga besiktningar.... har jag hört. Är inte 100% säker.
,Pelle. | Fransk bil med fransk plast | Jag vill ha en Peugeot. Jag vill inte klistra ett lejon på en Volvo och låtsas ha kul. |Jag såg den live!
Största anledningen till att toning av främre sidorutor INTE är tillåten är för att det inte finns något bra sätt att mäta ljusgenomsläpp på bilrutor (på plats i bilen). Och eftersom många orginalrutor ligger nära gränsen för vad som är tillåtet, så är all form av toning förbjuden.
Vad får dig att tro att en firma som sysslar med toning skulle ha resurser som Bilprovning & Polis inte har?
Största anledningen till att toning av främre sidorutor INTE är tillåten är för att det inte finns något bra sätt att mäta ljusgenomsläpp på bilrutor (på plats i bilen). Och eftersom många orginalrutor ligger nära gränsen för vad som är tillåtet, så är all form av toning förbjuden.
Vad får dig att tro att en firma som sysslar med toning skulle ha resurser som Bilprovning & Polis inte har?
Precis...Fram rutorna må få vara tonnade med 70% eller 75% ljus genom släpp...
MEN varken polisen eller besiktningen kan mäta..därför tilåts INGEN tonning...Ungefär så är det...
Ni kan inte säga att det e olagligt eftersom man FÅR tona med 75% ljus genom släpp och då kan dom ju heller inte bötfälla om dom inte kan bevisa att det är en olaglig toning...
//Henrik "henke" Sundset Audi A4 Avant 2.0T Quattro Peugeot 206 GTi *SÅLD* BMW R1200 GS Adv. Locost Super 7
i praktiken så blir det knappt någon toning överhuvudtaget henke.
Dessutom har dom mätutrustning på bilprovningen för att mäta ljusgenomsläpp. Kanske inte hos alla men det finns.
I kalmar har dom det inte utan de går efter en mall. (enl en kamrat som inte gick igenom med tonade framrutor)
ReD DeviL wrote:Jag ska tona alla rutorna... Men efter reglerna självklart!!
75% fram, 70% sidorna och bak blir svarta....
Jag hoppas att du läser på reglerna bättre då.. för det är nämligen ljusgenomsläppet som ska vara 70% på förarsidan...
Dvs du får bara tona 30%
ja? Jag skrev ju 75% fram? Sedan så hoppades jag på att ni skulle förstå att jag menade att det var ljus genom släppet som skulle va 75% och inte toningen.. jag som kanske va otydlig..
Ber man en firma fixa toningen. dvs. inte köper biltema skit och sätter på själv så kan man ju kontrollera att just reglerna efterföljs..
//Henrik "henke" Sundset Audi A4 Avant 2.0T Quattro Peugeot 206 GTi *SÅLD* BMW R1200 GS Adv. Locost Super 7
ReD DeviL wrote:Ber man en firma fixa toningen. dvs. inte köper biltema skit och sätter på själv så kan man ju kontrollera att just reglerna efterföljs..
Jag har pratat med nån firma i ärendet tidigare, och de sa att de inte kontrollerar ljusgenomsläppligheten. Dock kunde de gärna tona, och har gjort det åt kunder osv - men det var upp till mig att bedöma om jag vill göra det (ur laglig synpunkt osv). De garanterade ingenting.
Jag har även för mig att de påpekade att många moderna bilar redan har max toning som är tillåten redan från fabrik. Allt utöver det är egentligen olagligt.
Anledningen till att jag vill tona e för att min bil har inte tonade rutor alls eller otroligt liten toning... Om man kollar på Fnattes bil jämfört med min så ere en otroligt stor skillnad.
Vill absolut inte ha svarta rutor fram utan är ute efter den minsta toningen dom har rent ut sagt..
Jag ska köpa digital kamera på Torsdag, ska fota rutorna då så ska ni få se..
Altlså..ljus genomsläppet fram måste ju vara minst 75% och sidorutorna fram 70%....men det är ju snyggast om man bara röktonar alla rutor runt om.....Blir mörkt i bilen i allafall...Antigen kan man ju proffs tiona så att dom tintar glaset eller så med proffs film....kostar väll ca 500kr/ ruta
Rills wrote:Altlså..ljus genomsläppet fram måste ju vara minst 75% och sidorutorna fram 70%....men det är ju snyggast om man bara röktonar alla rutor runt om.....Blir mörkt i bilen i allafall...Antigen kan man ju proffs tiona så att dom tintar glaset eller så med proffs film....kostar väll ca 500kr/ ruta
Jag får toning gratis av ett företag som gör sånt... Med röktoning så finns det bara en ljus genom släpp då eller?
Ska ha tonade bakrutor och då ere snyggare med lite mörkare framrutor än mina "fönsterglas"