värden från oljetrycksgivare?
värden från oljetrycksgivare?
Min oljetrycksmätare beter sig inte som den ska. När jag startar så lägger den sig på 4 bar först. Efter 10 sec åker den sakta upp på max och ligger där hela tiden. Den reagerar inte heller när man gasar vilket den borde. Jag mätte nyss upp den när motorn låg på tomgång och då ligger den på ca 4,7kohm. Nån som har några värden vad den ska ligga på?
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Ingen som vet?
Det finns risk för att jag måste av med insuget för att kunna byta den här så jag är inte så sugen på att prova innan man vet att det är den.
Det finns risk för att jag måste av med insuget för att kunna byta den här så jag är inte så sugen på att prova innan man vet att det är den.
Min givare fastnade på 0,5 bar, har för mig den låg på runt 300 Ohm då och jordar man sladden så går mätaren upp på max så jag tycker det låter konstigt om den visar max vid 4,7kOhm. Men det kanske inte fungerar likadant på XU9J4?
Jag kapade en 17mm nyckel till mindre än halva längden för att komma åt den.
Jag kapade en 17mm nyckel till mindre än halva längden för att komma åt den.
hmm det låter ju minst sagt konstigt att min sticker upp i max vid 4,7kohm. Det ska vad jag vet vara exakt samma grejer i mi16 resp 205.
Har funderat på att köpa mig nån kass fast nyckel och kapa men det sitter nästan ännu jävligare till på mi16 motorn så jag får se om det går.
Har en annan givare liggande så jag får prova med den
Har funderat på att köpa mig nån kass fast nyckel och kapa men det sitter nästan ännu jävligare till på mi16 motorn så jag får se om det går.
Har en annan givare liggande så jag får prova med den
Det är motorfästet som sitter mest i vägen så man kommer inte åt så mycket mer för att generatorn är borta. Kunde iaf byta genom att skruva bort tändspolen och ta det den vägen.
Men det vart inte helt bra ändå. Nu ligger den på cirka 5,5-6 bar på tomgång och går upp på max vid pådrag. Ska den ligga så högt på tomgång på en mi16?
Men det vart inte helt bra ändå. Nu ligger den på cirka 5,5-6 bar på tomgång och går upp på max vid pådrag. Ska den ligga så högt på tomgång på en mi16?
- Stefan Sager
Min är också konstig, fast tvärtom. För det första flippar den omkring hela tiden. Men igår sotade jag ur bilen ordentligt och då sjönk oljetrycket med stigande varvtal??
Den var nästan nere på botten och jag blev minst sagt nervös, trodde att lampan skulle börja lysa närsomhelst. Oljenivån ligger mellan min och max.
På vanliga statstrafiksvarv ligger oljetrycket mellan 4 - 5 bar. Alla idéer uppskattas.
På vanliga statstrafiksvarv ligger oljetrycket mellan 4 - 5 bar. Alla idéer uppskattas.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
även min oljetryckmätare är knas.
men alla mina mätare är sjuka.
min ligger kanske på 3 bar. sen sjunker den sakta hela tiden ner till 1.
detta är vid vanlig körning. inga gaspådrag eller något.
men när man drar på så åker mätarn upp till 4-5 bar. och sen när man släpper gasen och kopplar drar den ner på noll, sen upp igen när man släpper kopplingen.
trodde jag hade slagit hål på tråget då jag körde på en jävligt ojämn väg. men han läcker ingen olja.
men alla mina mätare är sjuka.
min ligger kanske på 3 bar. sen sjunker den sakta hela tiden ner till 1.
detta är vid vanlig körning. inga gaspådrag eller något.
men när man drar på så åker mätarn upp till 4-5 bar. och sen när man släpper gasen och kopplar drar den ner på noll, sen upp igen när man släpper kopplingen.
trodde jag hade slagit hål på tråget då jag körde på en jävligt ojämn väg. men han läcker ingen olja.
205 Mi16 såld
---------------------------------
Bättre med rödljus framför än blåljus bakom.
---------------------------------
Bättre med rödljus framför än blåljus bakom.
Adam wrote:Vet inte själv, men vad jag har hört ang. högt värde på oljetryck är väll dålig/igensatt vevhusvent.
Osäker dock...
Ok, kan säkert stämma men de flesta slangar är nya och dom som inte är det är helt rengjorda så jag tror inte det men ska kolla upp det.
Ska även försöka få tag i ett annat mätarhus och prova med. Men det verkar konstigt det också att spolen skulle bli lite dålig bara.
Kan ju även vara den "nya" tryckgivaren som är kass också. tog den från en -86:a så den kan ju också vara dålig
Provade nyss att byta till ett annat mätarhus och vips så låg trycket på tomgång på 3bar och vid gaspådrag på ca 5 bar så då verkade det stämma. Jag bytte jag tillbaka till mitt mätarhus igen och då var fortfarande värderna bra vilket var väldigt konstigt. Funkade bra i en haltimme sen var jag in och käkade och nu när jag kom ut var värderna kassa igen när jag startade bilen. Helkonstigt verkar det.
Men jag tror det är nåt kasst i mätarhuset iaf. eller vad tror ni?
Men jag tror det är nåt kasst i mätarhuset iaf. eller vad tror ni?
min oljetryckgivare har också sett bättre dagar... aldrig sett den gå över 6bar iaf...
när den är kall så ligger den på 4 stadiga... sen ju varmare en blir desto mera sjunker den..
vid vanlig körning så hållern den oftast 3bar men iblnad flippar den ur o blir högre o lägre trots samma varvatl på motorn...
samma på tomgång, då går den ner till 1 bar o sen håller den på o hoppar lite även fast man itne rör gasen....
o nej loffas, det är itne mätarhuset som är felet på min...
när den är kall så ligger den på 4 stadiga... sen ju varmare en blir desto mera sjunker den..
vid vanlig körning så hållern den oftast 3bar men iblnad flippar den ur o blir högre o lägre trots samma varvatl på motorn...
samma på tomgång, då går den ner till 1 bar o sen håller den på o hoppar lite även fast man itne rör gasen....
o nej loffas, det är itne mätarhuset som är felet på min...