205 och bakvagnen som biter tillbaka (överstyrning)
205 och bakvagnen som biter tillbaka (överstyrning)
I brist på bättre svarade jag i en tråd på rejsa.nu ( http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7752&start=40 ) litegrann om de bitska överstyrningstendenserna hos 205, som nog gäller för de flesta "hot hatches". Som jag nämner där har jag ingen påtaglig erfarenhet utan refererar sånt som jag sammanfattat från det jag läst här och på äldre inkarnationer av PSC-forat. Arnes stumma bakvagn (utbytta silent-blocks mm.) samt vad Blyberg berättade.
Men detta är ju intressant och om det finns någon med praktiska erfarenheter eller teorier, skulle det vara kul att se dem.
Kanske en skränkning av bakaxelröret är värt att tänka på t.ex.?
Men detta är ju intressant och om det finns någon med praktiska erfarenheter eller teorier, skulle det vara kul att se dem.
Kanske en skränkning av bakaxelröret är värt att tänka på t.ex.?
EN 14497
- Stefan Eriksson
Har ju inte haft tillfälle att prova min på bana så många gånger ännu men av det man kört så är det ju bara att instämma med andras erfarenheter, den är lömsk, går hur bra som helt till en viss gräns sen är det klippt. Ju mer man kör desto bättre lär man ju känna sin bil och var denna gränsen går, det gör ju naturligtvis det hela mindre dramatiskt. På så sätt kan man ju anpassa sin körstil så det passar bilen. Skall bli skoj på banträffarna i sommar, skall försöka köra så mkt jag kan så man lär sig mer om bilens uppträdande. Skall försöka lägga en del tid på att exprimentera med olika inställningar på dämparna såväl fram som bak för att hitta ett läge som passar bilen så bra som möjligt, kan ju va skoj att se om man märker stora skillnader också. Detta har jag överhuvudtaget inte gjort ännu. Mina står nu inställda på något mellanläge. Det som är gjort med chassit på min bil är ju coilovers från Avo fram, ställbara dämpare plus sänkning bak samt övre fjäderbensstag fram.
Själv har jag inte snurrat på banan någon gång men visst har det släppt ett par gånger, dock inte så kraftigt att det inte gått att reda ut, viktigt är iaf att inte släppa gasen eller bromsa i någon kurva, Nicklas körde ju min bil på Björkvik ett par varv och fick ju efter att ha friskat på lite väl mkt i långa konpartiet smaka på gröngräset, då kom baken verkligen hastigt...Har dock snurrat på vanlig väg en gång..., dock fanns inga andra trafikanter i närheten men det var inte mkt mellan min bil och refugen
, som sagt var det skall bli en skoj sommar och förhoppningsvis lär man sig en del om bilen och sig själv.
Själv har jag inte snurrat på banan någon gång men visst har det släppt ett par gånger, dock inte så kraftigt att det inte gått att reda ut, viktigt är iaf att inte släppa gasen eller bromsa i någon kurva, Nicklas körde ju min bil på Björkvik ett par varv och fick ju efter att ha friskat på lite väl mkt i långa konpartiet smaka på gröngräset, då kom baken verkligen hastigt...Har dock snurrat på vanlig väg en gång..., dock fanns inga andra trafikanter i närheten men det var inte mkt mellan min bil och refugen
Släppa gasen när det börjat släppa i bak är ju verkligen aja-baja! Lite grann av samma anledning vill jag ju råda alla med "tail-happy" bilar att försöka bromsa klart innan de börjar svänga, åtminstone tills man känner bilen och fått in reflexerna.
Ungefär som att gasa sig ur understyrning med 4WD (plattan i mattan och medstyrning, med påföljande kompensering), fast kanske delvis tvärtom? Dvs att pjäxan i pannrummet och motstyrning kanske inte är det man riktigt har i ryggmärgen när det börjar gå åt h-e?
Ungefär som att gasa sig ur understyrning med 4WD (plattan i mattan och medstyrning, med påföljande kompensering), fast kanske delvis tvärtom? Dvs att pjäxan i pannrummet och motstyrning kanske inte är det man riktigt har i ryggmärgen när det börjar gå åt h-e?
EN 14497
Motstyrningen brukar väl sitta där, men gasen vetefan...
Jag har aldrig snurrat med min, men några gånger har man ju känt att det vart på väg.. Lite jobbigt i vanlig trafik.
Jag har också monterat fjäderbenstag nu, så vi får väl se hur den blir av det.
edit: ok jag har ju ingen 205a, i och för sig..
Jag har aldrig snurrat med min, men några gånger har man ju känt att det vart på väg.. Lite jobbigt i vanlig trafik.
Jag har också monterat fjäderbenstag nu, så vi får väl se hur den blir av det.
edit: ok jag har ju ingen 205a, i och för sig..
Last edited by nevyn on Mon Mar 22, 2004 11:01, edited 1 time in total.
hmm..vid ganska kraftig körning på vanlig väg (nattetid förövrigt) så har ja lyckats testa både med och utan fjäderbenstag...skillnaden finns kan ja säga...den kränger lite mindre med stag än utan...men jag lyckas ändå få släng med baken om man kör "lite" för snabbt...visserligen är inte mina dämpare några höjdare men ja lyckas få mer understyrning än överstyrning (bilen vill gå rakt fram)
Audi A4 1.8T - Black Pearl
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Syns Man Inte, Finns Man Inte
Den som ingen turbo har, Han får åka utan bar
Sponsorer: Bildator.Se - TuningChip - Ultimate Styling - Emory Productions
Bilder På Bilen
Pär wrote:Dvs att pjäxan i pannrummet och motstyrning kanske inte är det man riktigt har i ryggmärgen när det börjar gå åt h-e?
Där kan jag lägga in att om man kört på is, så får man in den tankegången, iaf jag har fått det, att kommer baken snabbare än frammen så försöker man få frammen att gå snabbare, genom att gasa. Visst att baken kommer lättare och mycket snällare när man kör på is, men reflexen byggs upp där, och förfinas på bana.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Pär wrote:Dvs att pjäxan i pannrummet och motstyrning kanske inte är det man riktigt har i ryggmärgen när det börjar gå åt h-e?
Där kan jag lägga in att om man kört på is, så får man in den tankegången, iaf jag har fått det, att kommer baken snabbare än frammen så försöker man få frammen att gå snabbare, genom att gasa. Visst att baken kommer lättare och mycket snällare när man kör på is, men reflexen byggs upp där, och förfinas på bana.
Jag har kört en hel del 4wd på vinterväglag, mycket brett just för att bygga upp den reflexen att gasa när det skiter sig, funkar finfint dom gångerna som det börjat gått åt H-vete, men problemet med 205:an, som jag märkt, speciellt nu i somras när jag kört med 205mi16 och en aluvinga på taket uppställd alldeles för mycket för att gynna åka fort men dom gånger som jag verkligen va ute och testade just den lömska rumpan på 205:an så fick jag den inte att släppa en ändå gång, det är just här som jag ser det stora problemet med just det jag upplevde i somras, visst jag har verkligen försökt att öva upp "gasa när det skiter sig-reflexen" men just på grund av den korta hjulbasen så säger det ju bara PANG så åker man med arslet först.
Men nu så åkte jag ju med vinge och kunde åka ganska mycket i fortare i kurvorna än va ja kunde innan men. Och ska man köra tävling så är man väl begränsad, som i t.ex. fyndbörsen cup så får man inte ha vinge va?
Man vill ju gärna inte vikta på bilen bak heller vilket inte skulle skada... kanske ska skaffa längre rattstång och flytta stolen bakåt, och sen klossar på pedalerna...
Men om jag får ihop bilen i sommar så ska det bli intressant och se hur den beter sig med framför allt bur och tillsynes ganska stel bakaxel. Även större bromsar fram kommer ju att sitta på, men detta skrämmer mig lite också... Känns som det kommer att bli ännu mer att bilen vill "tippa" framåt och tappa ännu mer fäste med bakvagnen...
Men vi får se vart det leder... ut på banan i sommar är ju målet iaf...
Medlem 446:
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
Amazon -64
Streetfighter v2.0
Suzuki Rm250 för skogen
- Stefan Eriksson
- Stefan Sager
Pär wrote:Lite grann av samma anledning vill jag ju råda alla med "tail-happy" bilar att försöka bromsa klart innan de börjar svänga,
Här håller jag med till 100%. Sladd kan avstyras genom att gasa ordentligt ut ur kurvan för då drar bilen framåt. Har man inte utrymme att gasa så har man inte bromsat tillräckligt innan kurvan.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
- Stefan Eriksson
Detta är ju också lite otäckt, säg att man är i ett parti på banan som är lite smalt, man känner att det släpper lite och fetar på gasen, sen går det ändå åt skogen, då är ju risken att ev skador blir ännu större eftersom man antagligen ökat farten. Det är en svår situation helt enkelt som man med all säkerhet får avgöra från fall till fall, har det gått för långt så är det ju ingen mening att gasa heller, då är det ju bara att släppa av och låta bilen snurra och istället koncentrera sig på att undvika ev hinder....
Följer denna tråd med stor nyfikenhet
Det har hänt att jag också snurrat runt med 205:an och den känns väldigt lömsk faktiskt. Visserligen var det med vinterdäcken, de gjorde för övrigt att hela bilen kändes väldigt instabil. Tror dock att det säkert skulle hjälpa med bättre bussningar runt om och ett fint väghållningssats. Vilket jag inte kommer att satsa på förän ev. till vintern.
Vad händer då om man har större kraftigare bromsar fram? Då blir väl baken ännu känsligare?
Vad händer då om man har större kraftigare bromsar fram? Då blir väl baken ännu känsligare?
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
Rash wrote:Vad händer då om man har större kraftigare bromsar fram? Då blir väl baken ännu känsligare?
Det är ju ändå däcken som sätter gränsen för maximal retardation. Redan originalbromsarna räcker ju för att låsa hjulen. Kraftigare bromsar ger lägre pedaltryck för en given fartminskning, samt mer fading-restistans.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Större bromsar ökar inte bromskraften, så i det avseendet spelar det ingen roll. Ökar du däckfriktionen, däremot, ökar lastväxlingen till framaxeln under inbromsning.Rash wrote: .....Vad händer då om man har större kraftigare bromsar fram? Då blir väl baken ännu känsligare?
Bromsar som är svåra att dosera, däremot, kan ju medföra att du har mindre last på bakaxeln än vad du egentligen tänkt dig.
EN 14497
...om man inte kan bromsa med andra foten för att väga upp understyrningen 
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
ja vad säger man
har hänt mig 2 ggr nu i vinter, dock hare varit torr asfalt borda gångerna..
men som ni säger, bromsa INNAN kurvan.. jag har lärt mig det den hårda vägen
edit: har ändå haft tur, aldrig smält/kört av osv.. bara tappat kontrollen totalt o fäste på alla 4 hjulen försvan som en lönig på krogen
har hänt mig 2 ggr nu i vinter, dock hare varit torr asfalt borda gångerna..
men som ni säger, bromsa INNAN kurvan.. jag har lärt mig det den hårda vägen
edit: har ändå haft tur, aldrig smält/kört av osv.. bara tappat kontrollen totalt o fäste på alla 4 hjulen försvan som en lönig på krogen
205mi16 såld!
Honda Civic type-r -05 såld!
Opel Corsa OPC -08 såld!
206 GTi
Honda Civic type-r -05 såld!
Opel Corsa OPC -08 såld!
206 GTi
- Stefan Sager
Loffas wrote:o sen ska man inte bromsa med en 205a när de svänger
Jag kunde inte sagt det bättre själv
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Loffas wrote:o sen ska man inte bromsa med en 205a när de svänger