Krängningshämmarstag på 306

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Krängningshämmarstag på 306

Post by Fnatte »

Hur är det det ser ut? Är det som på 205 och 206? Ett torx-spår i tappen, och sen en mutter på det.

Ska man byta topplagret vid dämparna när man byter till nya fjädrar och dämpare? Eller går det att köra vidare med dom gamla? Bilen är en 306a från typ 95 tror jag.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
Pär H
Guldmedlem
Guldmedlem

Re: Krängningshämmarstag på 306

Post by Pär H »

Fnatte wrote:...........Ska man byta topplagret vid dämparna när man byter till nya fjädrar och dämpare? Eller går det att köra vidare med dom gamla? Bilen är en 306a från typ 95 tror jag.
Mina topplager började knaka efter tre demonteringar och min bil hade gått 5000 mil, så nästa gång byter jag dem. Kommer att byta dem vid varje demontering hädanefter, som om den vore den sista. Beror iofs på hur skitigt det är runtom och hur mycket av den lorter man lyckas hålla bort från lagren.
EN 14497
Stefan_306S16

Re: Krängningshämmarstag på 306

Post by Stefan_306S16 »

Fnatte wrote:Hur är det det ser ut? Är det som på 205 och 206? Ett torx-spår i tappen, och sen en mutter på det.

Ska man byta topplagret vid dämparna när man byter till nya fjädrar och dämpare? Eller går det att köra vidare med dom gamla? Bilen är en 306a från typ 95 tror jag.

Tror att det är samma konstruktion som till 206 - låter precis likadant.

Mitt tips blir också att byta lagren när du ändå är igång. Mina har börjat knaka ordentligt nu, ngn månad efter bytet av stötdämpare (men med originallagren kvar)...

/Stefan
Post Reply