Tidig info: Superstage-attack planeras.
Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
Fnatte wrote:Stenis wrote:"Lägre" mynnar väl oftsat ut i "hårdare" vilket också ställer högre krav på däcksval/kvalité.
Avon ZZ1?![]()
![]()
Något internt skämt som jag inte fattar?
Det står ju att han ska ha Yokohama A048R till bana o superstage...
Honda CBR600RR -07 a la Supersport
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
http://www.highsider.se
Rachid Rachid Peugeot Sport Club
pelle206
Absolut , du har rätt om du kör orignal dämpare. Men Gula Koni är ställbara i returen samt gjorda för just lägre dämpare samt hårdare körning, annars vad ska man med sportdämpare då till? Man ser ju stora skillnader på ex tider runt en bana med bara sänkfjädrar eller ett rätt kitt på bilen. Dels sen jag satte på dämparna har jag märkt att den känns mycket tightare och inte lika nervös som innan, sen att den som många tror att den blivit hårdare att åka med är FEL. Hoppas era frågor har besvarats denna gång, annars bara fråga på..Fnatte wrote:Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Mvh Pelle
Re: pelle206
Pelle206 wrote:Absolut , du har rätt om du kör orignal dämpare. Men Gula Koni är ställbara i returen samt gjorda för just lägre dämpare samt hårdare körning, annars vad ska man med sportdämpare då till? Man ser ju stora skillnader på ex tider runt en bana med bara sänkfjädrar eller ett rätt kitt på bilen. Dels sen jag satte på dämparna har jag märkt att den känns mycket tightare och inte lika nervös som innan, sen att den som många tror att den blivit hårdare att åka med är FEL. Hoppas era frågor har besvarats denna gång, annars bara fråga på..Fnatte wrote:Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Mvh Pelle
Nu börjar det klarna här ja
Det är annars inte helt ovanligt att folk inbillar sig att hårdast+lägst=bäst. (Volvo 740, 113hk och kapade fjädrar så bilen går på anslagsgummina)
Så är det ju inte riktigt utan saker och ting ska ju vara väl avvägt och matcha varandra.
Men nu märks det att du vet vad du håller på med Pelle, ska bli kul att se dig på nån bana i sommar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Stenis wrote:"Lägre" mynnar väl oftsat ut i "hårdare" vilket också ställer högre krav på däcksval/kvalité.
Ja absolut, det är riktigt det du säger. Därför kör jag Michelin Pilot Sport till 17" o åka fort däck A048:or.....
Vad vissa inte förstår är när man ska åka for runt en bana eller åka fort överhuvudtaget är Nr1 däck, men sen kommer dämpare/fjädrar. Desto lägre tyngdpunkt du har på en bil med bra dämparekitt desto grymmare väghållning får du(alltså no show utan syfte).....Sen kommer givetvis viktfördelning, bromsar osv osv....
Rätta mig gärna om jag har fel.
Mvh Pelle
TheDagger wrote:Pelle206 wrote:Absolut , du har rätt om du kör orignal dämpare. Men Gula Koni är ställbara i returen samt gjorda för just lägre dämpare samt hårdare körning, annars vad ska man med sportdämpare då till? Man ser ju stora skillnader på ex tider runt en bana med bara sänkfjädrar eller ett rätt kitt på bilen. Dels sen jag satte på dämparna har jag märkt att den känns mycket tightare och inte lika nervös som innan, sen att den som många tror att den blivit hårdare att åka med är FEL. Hoppas era frågor har besvarats denna gång, annars bara fråga på..Fnatte wrote:Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Mvh Pelle
Nu börjar det klarna här ja![]()
Det är annars inte helt ovanligt att folk inbillar sig att hårdast+lägst=bäst. (Volvo 740, 113hk och kapade fjädrar så bilen går på anslagsgummina)
Så är det ju inte riktigt utan saker och ting ska ju vara väl avvägt och matcha varandra.
Men nu märks det att du vet vad du håller på med Pelle, ska bli kul att se dig på nån bana i sommar.
Oj det där värmde till lite, tackar man gör så gott man kan.
Men alltid kul att nå fram till människor så dom förstår...
Mvh Pelle
Pelle206 wrote:Absolut , du har rätt om du kör orignal dämpare. Men Gula Koni är ställbara i returen samt gjorda för just lägre dämpare samt hårdare körning, annars vad ska man med sportdämpare då till? Man ser ju stora skillnader på ex tider runt en bana med bara sänkfjädrar eller ett rätt kitt på bilen. Dels sen jag satte på dämparna har jag märkt att den känns mycket tightare och inte lika nervös som innan, sen att den som många tror att den blivit hårdare att åka med är FEL. Hoppas era frågor har besvarats denna gång, annars bara fråga på..Fnatte wrote:Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Mvh Pelle
Damm, jag var otydlig igen... Vad jag menade innan, var att jag läst på någon KONI-leverantörs hemsida att deras Koni, gula, var bäst avstämda för 30 mm sänkning.
Hade det inte vart för det här med bumpsteer så hade jag oxå sänkt 50 på min bil, i samma vända som dämparbyte.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
pelle206
Fnatte wrote:Pelle206 wrote:Absolut , du har rätt om du kör orignal dämpare. Men Gula Koni är ställbara i returen samt gjorda för just lägre dämpare samt hårdare körning, annars vad ska man med sportdämpare då till? Man ser ju stora skillnader på ex tider runt en bana med bara sänkfjädrar eller ett rätt kitt på bilen. Dels sen jag satte på dämparna har jag märkt att den känns mycket tightare och inte lika nervös som innan, sen att den som många tror att den blivit hårdare att åka med är FEL. Hoppas era frågor har besvarats denna gång, annars bara fråga på..Fnatte wrote:Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Mvh Pelle
Damm, jag var otydlig igen... Vad jag menade innan, var att jag läst på någon KONI-leverantörs hemsida att deras Koni, gula, var bäst avstämda för 30 mm sänkning.
Hade det inte vart för det här med bumpsteer så hade jag oxå sänkt 50 på min bil, i samma vända som dämparbyte.
Aha ok nu e jag med, konstigt att dom resonerar så när han på svenska Koni bestämt resonerade att dom Gula ska vara till en sänkt bil. 50mm skulle vara normal sänkning o inget märkvärdigt. Du får gärna vidarutveckla bumpsteer lite mer, du vet jag är inte så bra på slang haha.....Har du oxå köpt Gula Koni?
Mvh Pelle
Pelle206 wrote:Fnatte wrote:Pelle206 wrote:Absolut , du har rätt om du kör orignal dämpare. Men Gula Koni är ställbara i returen samt gjorda för just lägre dämpare samt hårdare körning, annars vad ska man med sportdämpare då till? Man ser ju stora skillnader på ex tider runt en bana med bara sänkfjädrar eller ett rätt kitt på bilen. Dels sen jag satte på dämparna har jag märkt att den känns mycket tightare och inte lika nervös som innan, sen att den som många tror att den blivit hårdare att åka med är FEL. Hoppas era frågor har besvarats denna gång, annars bara fråga på..Fnatte wrote:Jag har läst, iofs på någon engelsk leverantörs sida, att det lämpade sig bäst att köra på 30 mm sänkning... Men säger Koni själva att det funkar så visst. Nackdelen är att det blir en del bumpsteer med 50 mm sänkning...
Mvh Pelle
Aha ok nu e jag med, konstigt att dom resonerar så när han på svenska Koni bestämt resonerade att dom Gula ska vara till en sänkt bil. 50mm skulle vara normal sänkning o inget märkvärdigt. Du får gärna vidarutveckla bumpsteer lite mer, du vet jag är inte så bra på slang haha.....Har du oxå köpt Gula Koni?
Mvh Pelle
Pelle, läs den här tråden.
http://www.peugeot-sport-club.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7524&highlight=bumpsteer
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
306 Roland Garros 1.8 -99
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Tackar för det Andrè....
Läste nu vad som skrivits, o det är en massa överkurs i fakta o inte i vad som har upplevts....
Vad jag har svart på vitt ÄR, från att ha kört en original bil. En original 206 GTi är enligt mig, nästan hemsk att köra inspirerad körning med. Den är lömsk med kast samt svår att köra fort med, enkel matematik för mig. Har kört både på Knutstorp o Sturup Raceway ca 50varv på båda banor vardera,. En sänkt 206 GTi, är betydligt bättre i mitt fall 50mm fram o 40mm bak. Då bilen är avsevärt mer lätt körd, som resulterar i snabbare tider eftersom man känner bilen på ett annat sätt när den är sänkt. Närmre marken, lägre tyngdpunkt osv osv men framför allt bilen åmar inte sig fram när man bromsar hårt varv efter varv eller accar ut ur en kurva som resulterar i hjulspinn för att dämparen sätter sig på rumpan o orkar inte spänna emot...Är ni med?hehe
Däremot med Koni dämparna/och med samma inställning som innan 50mmfram o 40mmbak, känns bilen som en helt annan bil. Allt i från hur dom uppför sig, sväljer bulor om den niger vid hårda inbromsningar/accelererar mm osv. Bilen som jag beskriver känns tightare o det menar jag med att bilen känns mer lättkörd vilket är mycket posetivt o det resulterar i snabbare tider eftersom man kan tänka på annat ex planering utav nästa kurva istället för att hålla reda på bilen......Sen att jag har kompleterat med mer godsaker gör ju inte saken sämre sägs det.......
Mvh Pelle
Läste nu vad som skrivits, o det är en massa överkurs i fakta o inte i vad som har upplevts....
Vad jag har svart på vitt ÄR, från att ha kört en original bil. En original 206 GTi är enligt mig, nästan hemsk att köra inspirerad körning med. Den är lömsk med kast samt svår att köra fort med, enkel matematik för mig. Har kört både på Knutstorp o Sturup Raceway ca 50varv på båda banor vardera,. En sänkt 206 GTi, är betydligt bättre i mitt fall 50mm fram o 40mm bak. Då bilen är avsevärt mer lätt körd, som resulterar i snabbare tider eftersom man känner bilen på ett annat sätt när den är sänkt. Närmre marken, lägre tyngdpunkt osv osv men framför allt bilen åmar inte sig fram när man bromsar hårt varv efter varv eller accar ut ur en kurva som resulterar i hjulspinn för att dämparen sätter sig på rumpan o orkar inte spänna emot...Är ni med?hehe
Däremot med Koni dämparna/och med samma inställning som innan 50mmfram o 40mmbak, känns bilen som en helt annan bil. Allt i från hur dom uppför sig, sväljer bulor om den niger vid hårda inbromsningar/accelererar mm osv. Bilen som jag beskriver känns tightare o det menar jag med att bilen känns mer lättkörd vilket är mycket posetivt o det resulterar i snabbare tider eftersom man kan tänka på annat ex planering utav nästa kurva istället för att hålla reda på bilen......Sen att jag har kompleterat med mer godsaker gör ju inte saken sämre sägs det.......
Mvh Pelle
Fast nu vet du ju inte om det är bättre med 50mm sänkning än en 30mm sänkning...
Jag håller med dig om Koni, jag har oxå satt på såna på min bil. Jag prövade att ställa in lite när jag körde på is i vintras, när jag vridit åt dämparna några varv, och bilen blev helt annorlunda i sitt uppförande. Det behövdes inte lika mycket motstyr för att hämta in baken, så att ja dom hjälper väghållningen en massa.
Jag håller med dig om Koni, jag har oxå satt på såna på min bil. Jag prövade att ställa in lite när jag körde på is i vintras, när jag vridit åt dämparna några varv, och bilen blev helt annorlunda i sitt uppförande. Det behövdes inte lika mycket motstyr för att hämta in baken, så att ja dom hjälper väghållningen en massa.
FR Autosport Sweden FTW
FR Autosport Sweden FTW
- Fredrik Sjöberg
Bumbi wrote:Finns det nån tabell nånstans på nätet över tider på tidigare Superstagekörningar? Så man har nåt att satsa på...
Slå en flukt här: http://www.rejsa.nu/superstage/
Den här listan är dock inte så representativ för "genomsnittsförare i genomsnittsbil", utan mestadels riktigt snabba ekipage med duktiga förare.
André Voss | Banbil: 205 GTi -90 | Barnbil: 308 SW Allure 1.6 Turbo -11
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
Körde:
406 V6 3.0 Sport -01
206 GTi -00
- Fredrik Sjöberg