Högtalare

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
3fiddyZee

Högtalare

Post by 3fiddyZee »

Håller på att planera ett ombygge av mitt ljud i skuffen... Tänkte sätta en planka paralellt med baksätet och sedan borra hål för 2st 12" och sätta på den.. Sedan göra hål i mittsätet (då det aldrig får sitta någon där ändå) och sätta reflektorröret där. Sedan i hatthyllan smäcka upp 2st 6x9or.

Nu kommer problemen eller frågorna, tror ni att det blir bra ljud såhär? Eller ska man försöka bygga en sluten låda och sedan sätta reflektorröret bak på lådan och sedan genom sätet?

Sedan är grejjen den att jag har 2st vanliga hifi högtalare med tolvor i, det borde väl gå att använda dem?? Så man sparar lite pengar :P
- Team Müsseldorf Racing -

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
Stefan Sager

Post by Stefan Sager »

Det brukar bli bra tryck även med hifi-högtalare. Jag tycker du ska dölja dina högtalare, finns många som vill ha 12":or i Gislaved. Dom gånger jag byggt ljud har jag valt att att ha element och rör, om man nu har det, bakåt. Det brukar ge en djupare och bättre bas.

Ljud är ju sinusvågor och en sinus på 30Hz kräver 17 meter för att utveckla sig fullt, så ju längre basens ljudvågor får färdas ju bättre bas blir det.
Sushi-addict | Peugeot 307 XS 2,0 -06
Guest

Post by Guest »

att tänka på om du ska använda 6x9:or och en bas i skuffen/hatthyllan är att du då måste bygga låda till 6x9:orna oxå..annars så påveras dom av basen och fungerar som slavbasar!
sena att bygga av hemmahögtalare funkar säkert, men det är ju en fördel att ha värdena på högtalarna ifråga för det är ju på värdena man beräknar lådvolym samt eventuellt basrörslängd och grovlek

finns mycket information bla på http://www.nardik.se och http://www.backesljudbygg.se
Guest

Post by Guest »

Open air funkar aldrig lika bra som en låda......
3fiddyZee

Post by 3fiddyZee »

Säg då att man bygger in tolvorna i en låda, sedan sätter man så att dom slår utåt såklart, men reflektorröret sätter man bakomlådan, genom låda och sedan genom sätet.

Sedan då ev. lådor till 6x9orna, men det är ju minsta problemet...

Får se hur det blir..

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
3fiddyZee

Post by 3fiddyZee »

zteken wrote:Det brukar bli bra tryck även med hifi-högtalare. Jag tycker du ska dölja dina högtalare, finns många som vill ha 12":or i Gislaved. Dom gånger jag byggt ljud har jag valt att att ha element och rör, om man nu har det, bakåt. Det brukar ge en djupare och bättre bas.

Ljud är ju sinusvågor och en sinus på 30Hz kräver 17 meter för att utveckla sig fullt, så ju längre basens ljudvågor får färdas ju bättre bas blir det.

Tack för tipsen!

Bor dock inte riktigt i gislaved utan en bra bit utanför, skriver dock gislaved då ingen vet var jag bor :) .. gislaved är lixom närmast! Och där jag bor är det ingen som behöver tolvor, det kan jag lova.. hehe :P

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Volvo 240 GLT - Såld
WoberT

Post by WoberT »

ska du ha 2 12" så ska du absolut inte ha några 6x9" kan jag ju säga.. egentligen så ska man aldrig ha såna högtalare men skitsamma.. satsa på ett rejält framsystem det kommer du inte ångra.. =)
Kör: Audi A4 1.8Tsq STCC-Edition
Medlem no. 754

Four rings to rule them all :D
Mutz

Post by Mutz »

WoberT wrote:ska du ha 2 12" så ska du absolut inte ha några 6x9" kan jag ju säga.. egentligen så ska man aldrig ha såna högtalare men skitsamma.. satsa på ett rejält framsystem det kommer du inte ångra.. =)

Precis håller med till fullo. 6*9 är bra om man inte har någon subbe tex. I ditt fall så tjänar det inge till att ha 6*9, bättre som WoberT skrev så sattsa på ett bättre framsystem, och se till att helst få steg på framsystemet med.
nevyn

Post by nevyn »

i en halvkombi har du inget för att sätta porten genom sätet.. enligt vad jag fått höra.

sätt i ett riktigt framsystem och dubbla tolvor, så pumpar det bra.
Guest

Post by Guest »

Porten ska för bästa ljud alltid placeras på samma "vägg" som högtalaren..
Post Reply