Frågor ang. Chippning (206)?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
ReD DeviL

Frågor ang. Chippning (206)?

Post by ReD DeviL »

Fick ett allmänt mail från Zatzy där det stod att man kunde chippa hos Qvarnis.. Har vetat om det innan men slängde iväg ett mail iallafall och fråga om det var smart att chippa en bil som bara gått 130 mil, vad det kostade samt vilken effekt jag kunde räkna med..

fick tillbaka att det var inga problem alls vid 130 mil, kostade 2500 inkl. allt samt 10 hk med minskad bränsleförbrukning..

Snackade med en annan person om nybilsgarantin, han sa att det va bara att chippa men se till att orginal chippet finns kvar så vid eventuellt problem att man kan återställa allt..

Är ingen hejare på hur allt detta funkar med garantier, chippning osv.

Ska jag göra det?

Funderar på att ta chipp + öppet luftfilter innan lackering av fälgar..
//Henrik "henke" Sundset
Audi A4 Avant 2.0T Quattro
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

My Mama said I was special!
nevyn

Post by nevyn »

Vet inte hur boxen på Gtin är beskaffad, men på Xsin så byter man att 44-pins chip på undersidan av kretskortet. Dvs klurigt att byta tillbaka utan att det syns. Så då är det bara att skaffa en begagnad box.

Det kostar 2500:- även om du monterar själv, så låt JWR montera är ju mitt råd.
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Jo det planerade jag...

Grejen är ju bara att jag vill inte förlora garantin.. Så om något skulle hända med bilen och jag måste lämna in den så skulle jag gärna vilja byta tillbaka chippet/boxen så dom inte kan skylla på chiptrim..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

nevyn

Post by nevyn »

Byta boxen är inte svårt. Vet inte om det är samma box på alla Gti:er? Isf vore det ju enkelt att hitta en på skroten.

Garantin har jag ingen aning om, min har gått ut så det är lugnt för min del :D
esson2
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by esson2 »

Det finns nårga olika men kolla damnr och vilken motor beteckning i chassi nr tx RFN RFR ovs sen är det bara att leta, Garantiler gäller inte och ska väll serva i väsby har du tur gör jag det do är din hemlighet säker med mig, ha ha.. 8)
Victory

Post by Victory »

>>Red Devil
Har du någon länk till Qvarnis ?
<b>JAG ÄR KUNG !</b>
Bilder på bilen
http://www.garaget.org/show.php?car=25143
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

206RC wrote:>>Red Devil
Har du någon länk till Qvarnis ?

http://www.itsfun.nu
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

FredrikForss

Post by FredrikForss »

Jag ska chippa min bil där efter 29maj när min garanti har gått ut!
Mvh Fredrik
http://www.garaget.org/show.php?car=99
Mon perle!, i stort sett färdig!
I samarbete med, realcar.se, bilglasdesign.se, rix90.se
Micke_206

Post by Micke_206 »

Nevyn> Du har beställt chip från Qvarnis va? Hur gjorde du med monteringen? Skickade du upp boxen till dom eller har du löst det på annat sätt?
Mikael Rosén
-=206 GTi=-
Suzuki DR650 SE
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

nevyn wrote:Byta boxen är inte svårt. Vet inte om det är samma box på alla Gti:er? Isf vore det ju enkelt att hitta en på skroten.

Måste paras med BSi boxen i bilen så det går inte bara att flytta över, tyvärr. Dock inget stort jobb om man har rätt grejer.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Guest

Post by Guest »

BSi???
Finns det mer än en box?
ReD DeviL

Post by ReD DeviL »

Mailade tillbaka till Qvarnis och frågade hur man gick tillväga för att byta tillbaka till gamla, då fick jag som svar att jag inte kunde göra det själv utan att han gärna hjäpte till om så blev fallet..

Men funderar nog på att vänta tills garantin är slut innan jag chippar, har ju inte tröttnat på bilen än..
//Henrik "henke" Sundset
Peugeot 206 GTi *SÅLD*
BMW R1200 GS Adv.
Locost Super 7

nevyn

Post by nevyn »

Richard Gustavsson wrote:
nevyn wrote:Byta boxen är inte svårt. Vet inte om det är samma box på alla Gti:er? Isf vore det ju enkelt att hitta en på skroten.

Måste paras med BSi boxen i bilen så det går inte bara att flytta över, tyvärr. Dock inget stort jobb om man har rätt grejer.

Där ser man... :D Man lär sig nåt nytt varje dag... Men kan man inte sno BSIn med?

(Eller måste den para sig med ratten då? *host*)
nevyn

Post by nevyn »

Micke_206 wrote:Nevyn> Du har beställt chip från Qvarnis va? Hur gjorde du med monteringen? Skickade du upp boxen till dom eller har du löst det på annat sätt?

Jag skickade in boxen.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

nevyn wrote:

Där ser man... :D Man lär sig nåt nytt varje dag... Men kan man inte sno BSIn med?

Om du har en nyare 206, den med "307 spakar vid ratten" alltså en fullmux bil, ja då måste du para in dem till ratten eller snarare spakarna runt ratten. :D SMIDIGT.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
3fiddyZee

Post by 3fiddyZee »

Man kanske skulle ta och uppgradera sina 90hk lite :roll:
- Team Müsseldorf Racing -

Nissan Fairlady Z33 350z
Nissan 180zx -88
Peugeot 205 GTi -87 - Såld
Volvo 240 GLT - Såld
206 XS - GT Edition - Såld
nevyn

Post by nevyn »

nevyn wrote:

Om du har en nyare 206, den med "307 spakar vid ratten" alltså en fullmux bil, ja då måste du para in dem till ratten eller snarare spakarna runt ratten. :D SMIDIGT.

Ah, men det har ju inte jag i alla fall. Finns det olika typer av muxen?
Ken

Post by Ken »

Ngn som har köpt qvarnis chip till 206 gti? Skulle varit roligt att se vad och hur mycket det gör i hkr! föresten så har jag hört att hans chip kommer från Hyllinge. Är det så kan man kanske köpa direkt därifrån inte så långt drygt 3mil :)
206 GTI -03
Medlem nr. 974
Twedmark

Post by Twedmark »

Conza har just fått sitt monterat och menade att bottendraget blivit bättre. Han kan säkert förklara bättre när han ser detta....
Conza

Post by Conza »

Jag chippade min hos JWR den 25:e Maj i år.. dvs lite drygt 2 veckor sen. Har inte buskört något vidare mycket sen dess, men tycker att den är lite gladare från lite lägre varvtal än original, + att den "drar" lite längre upp i varven än tidigare. Men vi pratar ju om sugmotorer, så man får inte förvänta sig för mycket. Det är ju naturligtvis inte någon "ohwiiiiieeee! Satan vad det går!" - känsla, men tycker nog att det var värt de 2500:- som det kostade. Snabbt å smidigt gick det åxå. De programmerar om mjukvaran i bilen, och byter alltså inte chippet.

Sen att bilen drar mindre bensin är ju en annan trevlig bi-effekt.. :) körde samma väg upp till stockholm som jag gjorde hem, och försökte köra ungefär likadant vad gäller gaspådrag, omkörningar osv... upp till stockholm drog den 0.76 med 95oktanig bensin, och 0.73 hem med samma bensin. Har precis tankat 98-oktanigt, och skall se & känna på skillnaden i effekt & bensinförbrukning ett par tankar.. skall också bli kul å se hur skillnaden i förbrukning blir under "normalt" användande. till & från jobbet å vidare till affären osv.. ... iom att jag alltid kör ur varje tank innan jag fyller upp helt och nollställer tripmätaren har jag rätt bra koll på hur mycket den drar och har dragit sen jag fick den.

Har ännu inte haft något race mot någon standard GTi, men det lär väl komma det med.. . brukar finnas en del gasglada typer här i GBG.. :) Då får man ju lite mer svart på vitt om chippet ger någon effekt eller om det är pengarna i sjön.... :) Ska börja med att åka ifrån Twedmark när jag kommer till Karlstad nästa gång... ;-)
.:: 406 2,2 Sport ::.
Peugeot Sport Club | medlem #549
Post Reply