Vet att detta har varit uppe förut, men har vi kommit fram till vad som är bäst egentligen?
Jag har två saker som behöver svetsas. Dels ett sönderfruset motorblock och dels ett topplock som fått lite entusiastisk portning i en kanal
Jag brukar förvärma och sen svetsa med MAG när jag svetsar gjutjärn och det mesta jag gjort verkar hålla. Men vad säger experterna? Finns ju speciella pinna för gjutjärn. Jag har även provat rostfri pinne för att någon menade att det var rätt bra, men det funkade väldigt dåligt enligt mig.
MVH Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power
jag svetsar mkt gjutjärn på jobbet. VI svetsar ihop stora gjutjärnstycken med pinsvets. Det finns små lätta snygga pinnar för det ändamålet. På den lokala svetsfirman vet de säkert vad du ska ha. Man kan tom köpa sånna pinnar styckvis. Det e vad jag rek att göra i motorblocket. Toppen vettefan, funderat på att lämna iväg skiten? Vad e det för mtrl i toppen? Aluminium?
Jag har funderat på att lämna iväg båda grejerna faktiskt. Blocket är lite för värdefullt för att chansa med. En B-Fordmotor från 1932. Å andra sidan är spricka placerad på ett snällt ställe. Längst fram på blocket i kylmanteln. Dessutom har man inte trycksatt kylsystem när man kör med dessa motorer så bara det är tätt är jag nöjd.
Toppen är från en Ford 351M (en variant ur fords 335-familj) och den är definitivt i gjutjärn tyvärr. Hade inte tackat nej till en alutopp (eller två behövs ju iofs).
Det säkraste är väl som sagt att man låter någon gubbe med koll göra det.
//Magnus
Jag kör hellre motorsåg. Control is nothing without power
Jag svetsade mitt grenrör på 8 ventilaren efter lite instruktioner av en svetslärare och det håller perfekt.
Han rekomenderade följande.
Borra små hål i slutet på sprickorna
Som du själv skriver att man ska förvärma mycket och långt utanför det skadade området också.
Pinnsvets är att rekomendera. Det finns som sagt pinnar avsedda för gjutgärn. Kommer inte ihåg vad nummret hette på dom nu. Finns även vissa sorter av rostfria pinnar som funkar väldigt bra till ändamålet.
Svetsa väldigt korta bitar i taget. Typ 1cm åt gången.
Kyl av långsamt. Gärna i en bädd av sand. Absolut inte i vatten eller liknande.
Det här är vad han har sagt och han har jobbat i många år som lärare. kan ha glömt nån detalj för det var ett tag sen jag gjorde det.
Det är när det svalnar det mest kritiska är så spricker det inte igen då så håller det hur länge som helst
Last edited by Marcus on Fri Apr 16, 2004 12:32, edited 1 time in total.