Diff-ras

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Johannes Karlsson

Diff-ras

Post by Johannes Karlsson »

Råkade dra sönder diffen idag... :cry: Klev av kopplingen på lite drygt 2000 varv, inte direkt mjukt men inte heller någon rivstart, och klonk sa det så ville inte bilen driva längre. Hoppades innerligt att en drivaxel hade gett sig för då hade ju saken varit biff. Det har jag en uppsättning i reserv och är ju lätt å byta...
Efter att ha puttat bilen intill vägkanten så tar det tvärstopp i höger framhjul och jag ser att det droppar olja från diffen. Víd en närmare titt ser jag att kåpan är sprucken :( Blir tvungen att meka ur höger drivaxel för att kunna dra hem skrället.

Jaja, nu till min fråga:
Går det byta enbart diffen eller gör man bäst i att byta hela växellådan? Har inte lyft på locket till diffen och sett hur det ser ut ännu. Får vänta tills imorgon då jag måste iväg och jobba nu :(

Vad har ni för förslag??

MVH// Johannes
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Adam

Post by Adam »

Inte för att vara dum, men med så mkt vrid som den bilen har var det väll bara en tidsfråga innan den lådan sa upp sig. :wink:

Skall väll gå att byta bara diffen, men det cirkulerar ju lite lådor här och var på forumet för ca 800-1000kr. Lika bra att byta hela lådan då tycker jag.

Då får du ju även möjlighet att bygga din åka fort låda som du fråga om.
Nu med multitronic...

.
Loffas

Post by Loffas »

hoppas du inte drog bilen alltför långt utan drivaxel. då går jhu lagren åt H-vete
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Har precis haft samma problem med min 405:a Tänkte åxo ett tag på att byta bara diffen men insåg att det skulle bli bökigt för det verkar va trångt bakåt .Så den kanske skulle bli svår att få loss. Köpte istället en växel låda för 1000 spänn med riktig diff på. Tog ca 4 timmar att ta ner gamla lådan och få upp den nya..
Tror det är ett bättre alternativ att byta bara diffen.
Johannes Karlsson

Iofs tycker jag inte att 4h mektid är så mycket, men det e klart, om man får tag i enbart en fräsh diff så skulle det ju kännas bra då lådan i övrigt känns fin. Vet dock inte riktigt vad det innebär och hur krångligt det är att byta enbart diffen...

Och nej, jag har inte ekonomiska medel till att finansiera en Quaife diff just nu. Får bli ett senare projekt...
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Power Pug

Post by Power Pug »

Förmodligen har dom trasiga dreven från diffen slagit sönder sprängkåpan... så hade jag på mina TVÅ växellådor iaf... det är troligast skulle jag tro..
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Edit..Mende att det var ett bättre alternativ att byta lådan.. Missade lite med pekfingret : )
Johannes Karlsson

nesseman wrote:Edit..Mende att det var ett bättre alternativ att byta lådan.. Missade lite med pekfingret : )

OK... Då är jag med! Får bli ett lådbyte.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Patrik R

Post by Patrik R »

har en bild jag kan visa sen på vilken rejäl skillnad det är på storleken på diff på me-lådan o be-lådan.
.::Independent Variant User::.
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

var försiktig med henne!!!! 8)
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16